Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-05-2006, 12:13   #11
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 826
MP Rating: 0% (0)
Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.
Sv: Sykemeldt under graviditeten.. feriepenger??

Hei Keira

Nei, etter hva jeg forstår skal ikke trygdekontoret utbetale feriepenger for mer enn 12 uker.
Men hvis det er arbeidsgiver som har utbetalt penger i graviditeten og de har fått etterbetalt fra trygdekontoret kan de utbetale feriepenger for hele graviditeten/permisjonen. Dette er ikke noe de MÅ.

Katharina
Gammel 10-05-2006, 13:08   #12
Supermedlem

Stompa sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: I vinden
Meldinger: 1,101
Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.Stompa er fantastisk mot andre.

Den enkelte arbeidsgiver kan ikke velge helt fritt etter eget forgodtbefindende om han skal utbetale feriepenger for sykepenger. Det fungerer sånn:

- ALLE har rett til feriepenger for de første 48 dagene av sykemeldingsperioden, uavhengig av hvem som utbetaler sykepengene. Får man sykepengene fra trygdekontoret, utbetaler TK også feriepengene for disse dagene. Får man sykepengene fra arbeidsgiver, utbetaler denne feriepengene for de 48 dagene og får dem refundert fra TK.

- Får man sykepengene fra arbeidsgiveren, må man se på tariffavtalen som gjelder på arbeidsplassen for å finne ut om man har rett sykepenger ut over 48 dager. Tariffavtalen er styrende, så arbeidsgiver MÅ utbetale sykepenger for hele sykemeldingsperioden hvis den sier det. Har man ingen tariffavtale, eller tariffavtalen ikke sier noe om dette punktet, har man ikke rett til sykepenger ut over 48 dager. Da er man prisgitt arbeidsgiver, som selvsagt kan velge å være grei. Arbeidsgiver får IKKE refundert feriepenger ut over 48 dager fra TK, uansett om tariffavtalen pålegger han å utbetale dem.
De aller, aller fleste offentlig institusjoner og mange store private bedrifter dekker sykepenger fullt ut. Det er i mindre private bedrifter det kan være tvil på dette punktet.

Arbeidsgiver kan altså ikke la være å utbetale fulle feriepenger hvis tariffavtalen sier at man har rett på det, men hvis tariffavtalen ikke gir rett til fulle feriepenger, kan han velge å utbetale mer enn man har krav på.
Gammel 10-05-2006, 14:54   #13
Seniormedlem

Keira sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,677
Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.Keira har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
§ 8-20. Risiko for særlig stort sykefravær eller svangerskapsrelatert sykefravær Dersom en arbeidstaker har langvarig eller kronisk sykdom som medfører risiko for særlig stort sykefravær, kan arbeidstakeren selv eller arbeidsgiveren søke om at trygden dekker utgiftene til sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det samme gjelder for en arbeidstaker som har en sykdom som medfører risiko for gjentatte sykefravær i en begrenset periode. Blir søknaden innvilget, får avgjørelsen virkning fra den dag trygdekontoret mottok søknaden.
Dersom en arbeidstaker er sykmeldt på grunn av svangerskapsrelatert sykdom, og tilrettelegging eller omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig, kan arbeidstakeren selv eller arbeidsgiveren søke om at trygden dekker utgiftene til sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Arbeidsgiveren utbetaler sykepengene i arbeidsgiverperioden og får refusjon fra trygden.
Sitat:
§ 8-33. Feriepenger
Trygden yter feriepenger av sykepenger som trygden har utbetalt til en arbeidstaker etter § 8-17. Feriepenger ytes bare for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret, se ferieloven § 10 nr. 4.
I tillegg til feriepenger etter første ledd yter trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiveren utbetaler til en arbeidstaker og får refundert etter § 8-20.
Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger. For arbeidstakere som har fylt 59 år før 1. september i opptjeningsåret, forhøyes prosentsatsen til 12,5.
Dette betyr at.. kommer en inn under paragraf 8-20, så skal en ha feriepenger av sykepenger! Men som flere sier.. det står også om dette i ens tariffavtale. Så jeg har klaget, og skal mest sannsynlig få feriepenger likevel. De fant ut at jeg hadde rett.

Så jenter.. det lønner seg å sjekke opp i ting mer enn 2 ganger. Jeg har ringt både lønningskontoret og trygdekontoret mange ganger, men de har hver gang sagt at jeg har ikke krav på mer feriepenger enn for de første 48 dagene. Men når jeg fant lovene og tariffavtalen min og hadde dette å slå i bordet med, så ble det en annen lyd! STÅ PÅ er mitt råd etter å ha opplevd liknende flere ganger alt.

Gammel 22-05-2006, 14:04   #14
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg har snakket med TK nå, og de sier at den kun kommer arbeidsgiver til gode.
At den ikke har noe å si for oss arbeidstakere.

...men er det sånn at det må være arbeidsgiver som har betalt hele sykeperioden for å få noe ut av det?
Jeg har fått sykepengene mine fra TK, da kan jeg bare glemme det jeg da eller?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-05-2006, 15:29   #15
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2003
Meldinger: 1,267
LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.LaBanga har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaRosa
Jeg har snakket med TK nå, og de sier at den kun kommer arbeidsgiver til gode.
At den ikke har noe å si for oss arbeidstakere.

...men er det sånn at det må være arbeidsgiver som har betalt hele sykeperioden for å få noe ut av det?
Jeg har fått sykepengene mine fra TK, da kan jeg bare glemme det jeg da eller?
Ja, det er nettopp slik det er. Da har du iallfall ikke noe å hente hos TK.

Men, dersom du finner noe i tariffavtalen på jobben din som sier noe annet, så kan du kreve det fra arbeidsgiveren din. Finnes det ingen tariffavtale som sier at du har rettigheter UTOVER det folketrygden gir, så har du ikke krav på noe mer dessverre.
LaBanga er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:41.