|
|
|
27-07-2009, 11:32
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2008
Meldinger: 121
|
Maser litt igjen jeg... ang soving
|
|
Jeg har jo ikke hatt noen erfaring med babyer som er friske og gjør normale ting, så jeg lurer på ting hele tiden. Masemamma...
Lillesnusken har hele veien sovet ganske mye, for så å plutselig slutte å sove og være blid og våken lenge. Men nå er vi inne i en periode der hun må sove masse igjen. Sover og sover. Pleier de å gjøre sånn? Skal det ikke bli noen form for rutiner på oss da eller? Hun er snart 2,5 mnd.
I dag f.eks stod vi opp 07.30, og da klokken nærmet seg 08.30 sutret hun og kavet veldig, og sovnet ganske raskt etter hun fikk smokken.
Sov til klokken var 11.00, fikk mat og var blid i ca 15 min før hun begynte å sutre veldig og trengte mer søvn, og aller helst skal hun sove på meg, for ellers bare kaver hun og sutrer enda mer..
Er det noe lurt jeg kan gjøre? Hun sover en (noen ganger to) lang dupp om dagen, men resten av dagen består i smådupper her og der, sover 30 min, våken 30 min etc. Skulle ønske hun klarte å sove lengre dupper istedetfor, kanskje det hadde hjulpet? Hvordan går jeg da frem? Får henne ikke til å sove lengre når hun våkner etter de korte duppene, samme hva jeg gjør, er hun våken og sur (trøtt?).
Hun er så sutrete når hun er våken, og det er jeg ikke vant til, for hun har alltid vært så blid og fornøyd. Så jeg lurer på hva vi har gjort feil, hvor er blidingen min?
Jeg har ikke endret på noe jeg har spist, så jeg tror ikke det er magen, men er de kanskje sånn i perioder?
Det beste er å gå rundt og rundt og rundt, slik at hun kan se fremover. Da er hun fornøyd, men det blir litt slitsomt i lengden å gjøre det hele dagen merker jeg.
Jeg håper jeg får tilbake blidingen min igjen, for denne suringen er ikke like hyggelig å ha i hus
Blir veldig takknemlig for noen råd. Jeg er jo bare vant til Jespersen jeg, og tror at alle barn er som han, noe de absolutt ikke er (og godt er jo det)
Gleder meg til å skjønne mer av veslerusket altså
|
|
27-07-2009, 21:30
|
|
Medlem
|
Sv: Maser litt igjen jeg... ang soving
|
|
Ingen?
Skjønner at det var kanskje litt vel mye å svare på altså, men må jo bare spørre om noen har noen tips eller har det kanskje likedan?
Hun har stort sett sovet i hele dag, er superblid det første kvarteret etter hun våkner, men så er hun sur og grinete igjen og må få smokken sin og sovner. Skjønner ikke helt hva det er, kanskje hun bare har et veldig stort søvnbehov i perioder?
|
|
27-07-2009, 22:10
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Ullensaker
Meldinger: 184
|
|
|
Hadde tenkt til å svare deg tidligere i dag, men da var jeg så hjernedød (hardt rammet av ammetåka ) at jeg ikke klarte å ordlegge meg!
Har ikke så veldig mange råd å komme med, men opplever det samme med Jr. til tider. I dag har han f.eks. bare sovet og spist. Og når jeg har prøvd å holde han litt våken har han bare survet.
Det med å få til en rutine på soving og mating gidder jeg faktisk ikke ennå. Han er fremdeles såpass liten at jeg synes han skal få styre rytmen selv. De er ikke store nok foreløpig til å være "utspekulerte", så han viser meg hva han trenger, og jeg gir, om du skjønner.
|
|
27-07-2009, 22:13
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Ullensaker
Meldinger: 184
|
|
|
Ja, for dette svaret ble jo sååå bra!
Vel for å si det kort og greit; du er ikke alene om å ha en slik ubestemmelig liten raring; Jr. er likedan.
|
|
27-07-2009, 22:42
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2009
Meldinger: 157
|
|
|
Det er sikkert veldig individuelt. I dag sov jeg og Johannes til 10:30. Våknet mange ganger for å mate da. Han sovnet igjen klokka 12 og sov til 14:00. Og så sov han fra 18:00 til 21:00, da bestemte jeg meg for å vekke ham slik at han får sove godt i natt også....
Vanligvis sover han et par lange perioder, en på formiddag og en på ettermiddag. Jeg gjør vel ikke direkte noe for å få ham til å sove, han bare gjør det liksom. Noen ganger skiples han ut fra sine vanlige rytmer. Til vanlig så sovner han 22:00 om kvelden og sover alt mellom 5 og 7 timer før første mating, og så sover han igjen noen perioder på 2-3 timer med mating mellom hver.
I dag har han blitt passet for første gang av tanten sin, og hun ga ham litt morsmelkserstatning klokka halv seks, så da ble han helt utslått. Han spiser jo vanligvis morsmelk, men jeg sendte med henne noe mme vi hadde fra etter vi kom hjem fra sykehuset og jeg var bekymret for å ikke ha nok melk, men som vi ikke trengte å åpne
Usikker hvor bra svar dette egentlig ble da!
|
27-07-2009, 23:39
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 104
|
|
|
Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med dette jeg heller. Lillegutt her har veldig forskjellige dager. I dag f.eks har han kun hatt ca 4-5 smådupper hvor han har sovet maks en halvtime. Mens noen dager kan han sove i flere timer på dagen. Hvor sover hun på dagen da? Kanskje hun hadde sovet lenger hvis hun lå et sted det var svalt, stille og mørkt. Jeg har det ihvertfall for meg at lillegutt sover litt lengre hvis han blir lagt inn på et svalt soverom. Er ikke så ofte det skjer da.. Men han virker stort sett fornøyd, så da gidder jeg ikke å styre så mye med det. Lar han bare styre det selv stort sett
|
|
|
28-07-2009, 09:01
|
|
Medlem
Meldinger: 108
|
|
|
Det kan være litt ymse med humøret her i gården også ja, selv om jeg faktisk ser en slags "rytme" i sovinga nå. Vi står opp ca 8, og etter en times tid så skal han sove igjen. Da sover han 45 minutter. Så er det ca 1 1/2 time våkentid (noen ganger mindre), før han sover en langdupp på 2-3 timer. Da får han lov til å sove på magen. Denne langduppen har vi jobbet med å få til , dvs roet han, men ikke tatt han opp om han har våknet før. Nå går det veldig fint, hender han våkner innimellom, men roer seg raskt med litt byssing eller snokken. Så er det ny våkentid på 1-1 1/2 time før en ny 45 minuttersdupp. Alt etter klokka blir det kankje en 45 minuttersdupp til før leggetid, evt. en høneblund på fanget. Så er det legging klokka 8.
Noen dager er han ganske så blid og fornøyd, andre dager er han bare trøtt, grinete og lite morsom. Han har fortsatt noe mageknip, det hjelper nok ikke akkurat.
Men alt i alt så er det 2 skritt fram, ett tilbake (og noen ganger ett frem og to tilbake). Og alt i alt så blir dagene veldig sakte men sikkert litt og litt bedre og mer forutsigbare. Det eneste jeg "savner" er at han skal greie å holde seg våken litt lenger. Han blir veldig fort trøtt og grinete, samme om han har sovet 45 minutter eller 3 timer synes jeg... Og får han ikke sove når han er trøtt (spesielt når han har mageknip), da er he*vete løs.
Jeg gruer meg litt til dåpen, det må jeg si...
Jeg må si jeg gleder meg til de blir større og mer forutsigbare altså!
|
|
28-07-2009, 13:08
|
|
Juniormedlem
Sted: Sørlandet
Meldinger: 44
|
|
|
Må nesten bare signere Surre her oppe jeg altså.
Daniel blir 8 uker imorgen, og ingen dager er like enda. Han kan ha noen dager hvor han sover mye hele tiden, for så å ha noen dager hvor han sover veldig lite. Det eneste stabile er igrunnen natt-sovinga.
Men foreløpig gidder jeg ikke å gjøre noe med det. Han får sove når han vil, og være våken når han vil. Har ikke orket å prøve å innføre noe særlig med rutiner enda, men funnet ut at det som regel er greiest å la han styre det selv. Nå reiser vi på ferie i tre uker, og når vi kommer hjem kan det hende vi får prøve å knote frem noen rutiner.
|
28-07-2009, 18:15
|
|
Medlem
|
|
|
Det var godt å lese svarene deres. Jeg har nemlig følt meg som verdens verste mamma til tider, da vi ikke har noen rutiner enda. (og det er jo ikke fordi jeg har vondt i viljen altså)
Har noen venninner som hele tiden påpeker at nå MÅ jeg innføre rutiner. Men det er neimen ikke lett synes jeg, for ingen dager er like, og det er jo hun som styrer det selv.. Hun sovner når hun vil, spiser når hun vil, og er jo den store sjefen i familien
Heldigvis har hun begynt å sove litt mer på nettene nå, det er godt
Noen dager bare sover og sover hun, og samme hva vi gjør, så vil hun bare sove. (og spise da)
Også har hun dager som hun sover nesten ingenting på.
Og igjen dager der hun er våken, sover, våken, sover.. Så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal ta tak i få noen rytme på dette.
Jeg tror jeg får la henne styre det selv ei stund til, og ikke bli så påvirket av at mine venner synes jeg lar henne være en bortskjemt liten en.
Jeg synes at hun er så lita, så hun skal få lov til å få viljen sin lenge enda.
Monamor: Hun sover i ei vugge på stua om dagene. (eller i vogna)
Jeg skal prøve å heller legge henne i senga på soverommet,
for der er det stille og svalt. Det er det jo ikke på stua akkurat. Hverfall ikke stille Takk for tips
Stinemor1: gleder meg også veldig til de blir litt mer forutsigbare
Surre: synes det var et flott svar jeg, langt fra hjernedødt
Tusen takk for svar alle sammen
|
|
28-07-2009, 18:39
|
|
Juniormedlem
Meldinger: 3
|
|
|
Jeg sukker i misunnelse når jeg leser om babyer som sover 2 til 3 timer om dagen. Det gjør ikke akkurat min. I går sov hun to ganger en halv time, i dag faktisk to ganger en time, og det synes jeg er mye! Rekker stort sett ikke annet enn å spise,kle på meg ol, ellers er med henne hele dagen! (Men hun sover fra tolv til syv om morgenen uten å våkne da, så sånn sett er vi heldige!) Noen andre som har babyer som sover så lite på dagen?
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:39.
|