Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Mars

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-08-2009, 16:14   #1
Medlem

PollyJean sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 200
MP Rating: 0% (0)
PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.
Søvn - igjen...

Junior har aldri vært noen sovebaby, og nå merker jeg at all jobbinga med å få ham til å sove nok/riktig osv begynner å tære på.

Frem til for to-tre uker siden sov han aldri lengre enn 1-2 timer om gangen, men i det siste har jeg jobbet med søvnen hans om natta (stopper ham fra å sovne ved puppen slik at han ikke skal ha den som søvnassosiasjon). Dermed er vi på vei mot en ok nattesøvn (3-4 timers intervaller), som jeg håper skal bli enda bedre når han etterhvert tåler å gå lengre perioder uten mat.

Men dagsøvnen er helt håpløs. Han sovner ikke med mindre jeg rugger ham i vogna, og deretter våkner han hvert 30. minutt. Hvis jeg hjelper ham og rugger vogna igjen, sover han videre. Men dette betyr jo at soveøktene hans aldri innebærer noen hvile for meg (evt. max 25 minutter). Det betyr også at det er håpløst å gjøre noen særlig aktiviteter med ham på dagtid, siden han er så var på søvn. Hvis vi triller vogn, så våkner han når vogna stopper. Hvis vi kjører bil, våkner han når bilen stopper osv.

Derfor noen spørsmål:
* Ser at flere av dere rapporterer om kun 30 minutters dupper på dagtid. Hvor mange slike har barna deres? Og blir de ikke i dårlig humør når de ikke sover lengre om gangen? Hvis jeg ikke får hjulpet E. med minst én og aller helst to lange økter (1-2 timer) per dag, så blir det mye sutring ja

* Dere som har fått marsbarnet (eller eldre barn) til å sovne uten stimuli, hvordan gikk dere fram? Skjedde det bare av seg selv? I Spebarnsboken står det for perioden 3-6 måneder "venn barnet gradvis til å finne søvnen selv". Det høres jo lurt ut, men jeg klør meg litt i hodet når det kommer til metoden. Kan ikke skjønne annet enn at det vil bli et hylorama uten ende her i huset.
Kan for øvrig nevne at E. for en snau måned siden startet fullstendig smokkenekt. Tidligere elsket han smokken sin, men nå spytter han den rett ut igjen. Det gjør selvsagt ikke innsovninga noe enklere...

Da rakk jeg akkurat å skrive ferdig på 30 minutter - nå tilbake til ruggeposituren!

Sist endret av PollyJean; 11-08-2009 kl 16:18.
PollyJean er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 17:58   #2
Medlem

Kel1 sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 387
Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.Kel1 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Søvn - igjen...

Min lille slet veldig med dagsøvnen tidligere. Han ville ikke sove inne i det hele tatt i løpet av dagen så vi gikk tur hver dag. Etter en stund i vognen (noen ganger gråt han en del på begynnelsen av turen) så sovna han.

Jeg bar ham også mye i bæresele hjemme og lot ham sove på magen min.

Etter noen uker med bæring i bæresele på kvelden roa han seg veldig og begynte av og til å sovne av seg selv. Jeg tror han rett og slett var konstant overtrøtt tidligere og fikk derfor ikke sove pga det.

Status nå er at han sover godt om dagen. Men går det noen dager uten at vi har gått lang tur blir han grinete og får problemer med dagsøvn igjen.

Når han er inne og dagen og skal sove må han også ha det helt stille rundt seg. Har jeg besøk så pleier jeg å legge ham i vogna og trille ham på gangen eller lignende. Han sover nemlig mye dårligere og kortere om det er uro (alt fra vanlig prating til støy) rundt ham.
Gammel 11-08-2009, 18:55   #3
Seniormedlem

Simba77 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,244
MP Rating: 100% (2)
Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Snuppa sov før 5 dupper på 30 minutter.I ferien øynet jeg håp da hun gikk ned til 2 dupper på 1-2timer hver.Men de siste dagene er hun nå nede i 3 dupper på 30 minutterHåper enda det skal snu igjen..å rugge eller noe får henne ikke til å sove lengre.
Men heldigvis sovner hun av seg selv etter hun begynnte å ta smokken i en alder av 3 mndr

Hun blir ikke sur eller noe med så få og korte soveøkter.Hun trenger tydeligvis ikke mere enn 13-14 oppbrutte timer med søvn i døgnet...

Men storebroren var veldig lik din,han var sur og trøtt mye av tiden,måtte vugges over en dørstokk i 10-15 minutter for å få han til å sove i 30 minutter og våknet sur og trøtt men var umulig å få til å sove mere.Han våknet etter 30 minutter om jeg trillet vogn eller kjørte bil og.
Han sover den dag i dag sjeldent mere enn 10,5 timer i døgnet.
Gammel 11-08-2009, 19:32   #4
Seniormedlem

monica75 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 2,919
monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.monica75 har en strålende fremtid.

Her soves det lite på dagen. Men i dag sov han en dupp, våknet etter 30 min. Lot være å gå bort til han/ta han opp. Lå og pludra i 5 min, det ble kjedelig og han sovna igjen og sov i 2 timer!!! Dette har faktisk skjedd en gang før.
Han sover best når han sover i rolige omgivelser i senga si på rommet sitt. Ikke ser meg, og ikke hører så mye fra tv´en på stua.
Triller jeg, sover han korte lurer.
Nei, vet faktisk ikke helt dette. storebror var nøyaktig lik. Så må jo være noe jeg gjør feil, eller så er det arvelig.

monica75 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 19:40   #5
Seniormedlem

Simba77 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,244
MP Rating: 100% (2)
Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.Simba77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av monica75 Vis post
Her soves det lite på dagen. Men i dag sov han en dupp, våknet etter 30 min. Lot være å gå bort til han/ta han opp. Lå og pludra i 5 min, det ble kjedelig og han sovna igjen og sov i 2 timer!!! Dette har faktisk skjedd en gang før.
Han sover best når han sover i rolige omgivelser i senga si på rommet sitt. Ikke ser meg, og ikke hører så mye fra tv´en på stua.
Triller jeg, sover han korte lurer.
Nei, vet faktisk ikke helt dette. storebror var nøyaktig lik. Så må jo være noe jeg gjør feil, eller så er det arvelig.
Dette har skjedd til meg og en håndfull gangerså nå går jeg aldri bort tilhenne før hun skriker etter dupp.Håper i det lengste hun skal sovne igjen.
Jeg tror det er arvelig jegbare snodig at begge barna er A-mennesker og foreldra egentlig er B-mennesker
Gammel 11-08-2009, 20:45   #6
Seniormedlem

pusi1 sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: Vesterålen
Meldinger: 1,740
pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.pusi1 har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har 40 min dupper på dagtid uansett om det trilles eller ik!

Dupp to får jeg lurt han litt lengre enn 40 min, går inn til han og legger han på magen min da sover han videre i 1 time. Ligger i senga si da. Hvis ikke har vi to dupper på 40 hver eneste dag og ja det er slitsomt, er mye mer opplagt etter nesten 2 timers søvn

97,99,03 og 09
pusi1 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 21:29   #7
tsk
Medlem

tsk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Asker
Meldinger: 84
tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.tsk har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av PollyJean Vis post
* Dere som har fått marsbarnet (eller eldre barn) til å sovne uten stimuli, hvordan gikk dere fram? Skjedde det bare av seg selv?

Hun har aldri hatt problemer med å finne søvnen selv, så vi slipper å gi henne noe form for stimuli for å sovne.

Besøk gjerne bloggen min!
tsk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 21:40   #8
Medlem

Snuppelure sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 492
Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av PollyJean Vis post
Men dagsøvnen er helt håpløs. Han sovner ikke med mindre jeg rugger ham i vogna, og deretter våkner han hvert 30. minutt. Hvis jeg hjelper ham og rugger vogna igjen, sover han videre. Men dette betyr jo at soveøktene hans aldri innebærer noen hvile for meg (evt. max 25 minutter).
Dette slet jeg også med med storebror. Jeg fikk et smart råd av helsesøster.
Trill til nærmeste kaffebrenneri og ta med deg en god bok, sitt ved vognen og når han våkner rister du lett i vognen til han sovner igjen. Bestem deg for at Cafe besøket skal vare i 90 min. Jeg koste meg slik i tre dager og vips hadde gutten lært å sove 1,5-2 timer i vogn som stod stille

Ellers ser jeg at jeg med førstemann stresset alt for mye med soving.
Søvn er faktisk et medfødt behov på linje med sult og tørste. Derfor finner de fleste barn fine rytmer for seg selv om vi voksne bare legger litt til rette, snarere enn å trekke en døynrytme over hodet på de, som stresser både foreldre og barn.... men igjen... det er nok lettere med nr to enn nr en...
Gammel 11-08-2009, 21:46   #9
Medlem

Lucca sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 98
Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.Lucca har en strålende fremtid.

Først av alt så vil jeg gi deg en stor klem, for dette vet jeg alt om. Jeg har det vel på samme måte som du ja. Eneste forskjellen at lille J her tidligere sovnet av seg selv, men nå ser det ut som om at det ikke går lenger det heller. Jeg gir han pupp i senga vår til han blir så trøtt at han sovner tvert i senga si. Om han har fått for lite pupp så kaver han i senga helt til han begynner å gråte. Jeg tar han da opp igjen og fyller på litt til også sovner han stort sett. Sikkert dette som kalles å puppe han i søvn men han er i alle fall våken når jeg legger han ned da, men sikkert feil da...

Siden storebror også var slik så har jeg jobbet for at han skulle finne søvnen selv fra dag en. Han sover aldri i min seng, blir alltid lagt over i sin etter mat. Men uansett hvor mye jeg har prøvd så finner han stort sett ikke roen selv. Vi må fram med vognen på dagtid, sovner ikke i bil en gang. Jeg må også gjøre som du. Ut å vogge etter ca. 30 min for ellers så blir han sur. Det hender han sover en time uten vogging da. Jeg rådfører meg stadig med HS, og der er svarene at noen barn må gråte seg i søvn, altså gråte litt før de finner roen selv, men jeg får meg altså ikke til å la lille ligge å gråte.. HS sier også at jeg hele tiden må prate om senga som det fineste stedet i verden, og det gjør jeg og, men funker det da.

Det er fryktelig slitsomt å jobbe slik for søvnen. Så ikke så mange råd herifra men litt støtte. Jeg har vært bevisst fra dag en med å la han ligge alene for å finne roen, og når det likevel ikke funker så tror jeg rett og slett at barn er forskjellige. Noen får det ikke til sånn som andre gjør.Men selvsagt gjør jeg sikkert noe feil altså men jeg aner bare ikke hva jeg heller.
Gammel 11-08-2009, 22:45   #10
Medlem

PollyJean sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 200
PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.PollyJean har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for fine ord og gode innspill!

Snuppelure: Mener du at han etterhvert sov over oppvåkningene sine og fant roen uten at du måtte rugge vogna? Jeg har nemlig også hørt at de skal bli bedre til å finne roen selv hvis de blir hjulpet over oppvåkningene sine mange nok ganger.

Sitat:
Ellers ser jeg at jeg med førstemann stresset alt for mye med soving.
Søvn er faktisk et medfødt behov på linje med sult og tørste. Derfor finner de fleste barn fine rytmer for seg selv om vi voksne bare legger litt til rette
Dette har jeg også tenkt på, men spørsmålet er jo hva som er å legge nok til rette. Dersom jeg lar ham styre søvnen sin selv, virker det ikke som at han får nok. Han er ikke typen som sovner av seg selv under babygymmen når han blir sliten, for å si det sånn...

Lucca: Det høres veldig likt ut, ja! Vi har også forsøkt å få ham til å finne søvnen selv, og frem til han var ca 2 måneder så klarte han det ofte også. Evt ved hjelp av smokken. Men etter at han sluttet å ta smokk, er det helt umulig. Jeg klarer heller ikke la ham ligge og gråte. Hadde det vært sutring så greit nok. Men det er snakk om å hyle seg hes, og det er over min tålegrense i hvert fall.
Ellers tror jeg faktisk det er ok å puppe ham nesten i søvn og så la ham sovne sjøl. Det er i hvert fall denne metoden som har gitt meg litt nattesøvn tilbake. Tidligere sovna nemlig E. på puppen om natta (samsover), og dermed trengte han puppen hver gang han hadde en liten oppvåkning i søvnsyklusen sin. Med det resultatet at jeg hadde en liten gutt klistra til puppen store deler av natta Etter at jeg begynte å ta ham av rett før han sovner helt, så har han lært å sove videre selv

pusi1: oj, det høres slitsomt ut for deg, ja

monica/simba: jeg håper på et slikt sove-videre-mirakel hver dag, men har ennå ikke opplevd et

kel1: Jeg har også lurt på om jeg bør legge ham på soverommet på dagtid. Nå sover han i stua, og det er jo sjeldent helt stille. Men samtidig leser jeg at de fleste anbefaler at det skal være forskjell på nattesøvn og dagsøvn

PollyJean er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:31.