Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-04-2008, 14:40   #1
Supermedlem

pludre sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Austefjord
Meldinger: 1,090
MP Rating: 0% (0)
pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.pludre har en strålende fremtid.
Hvor mye vann når jeg skal koke ris ?

Jeg har 7 dl jasminris, men lurer på hvor mye vann jeg da skal ha, mener å ha hørt at regelen dobbelt så mye vann ikke gjelder for denne typen ris ?

Håper noen kan hjelpe meg fort, for jeg skal lage middag NÅ !!!

01 03 05
pludre er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-04-2008, 15:22   #2
Medlem

Milly sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 216
Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.Milly er bare skikkelig grei.
Sv: Hvor mye vann når jeg skal koke ris ?

Nå er jeg sikkert aaaaalt for sen, men i tilfelle det skulle oppstått forsinkelser med middagen din:

Jeg ville brukt ca 1 l vann til 7 dl jasminris. Jeg pleier å beregne ca 1+1/2 gang med vann, og minske litt hvis det er mye ris. Det er så mye lettere å tilsette litt mer vann hvis risen ikke virker skikkelig gjennomtrukken enn å dampe ut alt for mye vann.
Gammel 06-04-2008, 15:29   #3
Medlem

coco sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Finnmark
Meldinger: 225
coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.coco er fantastisk mot andre.

Sånn ved en seinere anledning.
Det er fullt mulig å koke ris i litt for mye vann. Når risen er kokt (smak på den) slå det i et dørslag og la det renne av. Tøm tilbake i kjelen, og sett lokk på. Sett det på benken å la det stå ca 5 minutter. Etter det er risen perfekt.... hos oss hvertfall
Gammel 06-04-2008, 16:07   #4
VIP-Medlem

Strikkis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 6,772
Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.

Boil in bag passer for oss som ikke kan koke ris..

Strikkis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-04-2008, 16:18   #5
Seniormedlem

maya 80 sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: sørlandet
Meldinger: 2,201
Blogginnlegg: 1
maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av SpetakkelRandi Vis post
hehe helt enig
Gammel 06-04-2008, 16:28   #6
Seniormedlem

Kattrine sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 2,320
MP Rating: 100% (6)
Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av SpetakkelRandi Vis post
Genialt!
Gammel 06-04-2008, 21:53   #7
Veteranmedlem

Phoeebee sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,588
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvordan koke jasminris perfekt:

Man tager en del ris, og to deler vann. (altså dobbelt så mye vann som ris. Jeg bruker et kaffekrus til å måle med.)
Putt i en gryte, og skru på full guff. La risen koke opp. Med en gang det koker, skrur du platen ned til den laveste temperaturen, og lar gryten stå der til vannet er fordampet, og risen er "tørr". (Altså at der ikke er mer væske om du stikker en kniv eller lignende til bunn i gryten og "drar" den litt bortover slik at du kan se bunnen.) Ha hele tiden lokk på gryten. Jeg pleier å ta lokket av når vannet er kokt bort, og så la risen dampe av seg litt ekstra en fem-seks minutter.

IKKE rør i gryten mens det koker! Da får du risengrøt.

Det vil "svi seg" litt i bunn, men lar du gryten stå i zalovann en halvtime, så løsner det så fint så.

Hilsen phoeebees kokkemann som lærte å koke ris av den thailandske hushjelpen på ambassaden han jobbet på tidligere.

(Og supertipset over alle supertips: RISKOKER! )
Gammel 14-04-2008, 08:06   #8
mac
Supermedlem

mac sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Down under
Meldinger: 1,409
mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.

Jeg koker risen i masse vann, ca 15 minutter foer jeg slaar den i doerslag. Koker bortinmot aldri i bare vann. Hiver i litt currypulver, garam masala, salt, kyllingkraft u name it. Hvis man skal absorbere i vann, maa man bruke ca1 1/2 gang vann, kok opp legg paa lokk og SKRU AV plata.

Favoritten til barna naa om dagen er.

vask risen i vann og la den staa i ca 20 minutter. Damp risen (da mener jeg damp og ikke kok, helst i steamer)i ca 20 minutter.
I en gryte har man sjalotte loek, finhakket, hvitloek, ingefaer, og litt olje, fres kjapt, hell over litt annanas juice, kyllingkraft og kokosmelk/krem (til en 330ml koksmelk har man ca 660 ml kraft og 100-150 ml juice. Kok opp, hiv den steamede risen oppi (mens den er varm), legg paa lokk og laa det staa. Tar kanskje en 20 min. vaesken maa dekke over risen med ca en cm, da blir det bra.Smaker veldig godt til kylling gjerne en tikka variant el.l

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:06.