Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-05-2008, 18:23   #1
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 874
MP Rating: 0% (0)
Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.
Question Ja-mat og Nei-mat ved omgangssyke.

Trenger tips til hva jeg skal prøve å gi ungene og hva jeg absolutt ikke skal gi dem når de er syke.
Skulpe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 19:10   #2
Seniormedlem

Lita sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,793
MP Rating: 100% (1)
Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.
Sv: Ja-mat og Nei-mat ved omgangssyke.

Vi holder oss unna melk og melke produkter.
Ikke noe mere spes.
Gammel 20-05-2008, 19:13   #3
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,366
hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.

vann og potetgull er bra. Vann er ikke ekkelt om de spyr igjen, og potetgull er salt og salt mat er godt når du er syk. Og utvanna eplejuice.
Gammel 20-05-2008, 19:18   #4
VIP-Medlem

Lykketrollet_ sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 5,917
Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.Lykketrollet_ har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi holder oss unna melkeprodukter.

Hver gang jeg har vært syk så har det gått i cola (funker best utristet), og salt chips.
De gangene storesøster har vært syk har jeg kun fått i henne cola og kjeks, gjerne salte.
Hun har aldri kastet opp over flere dager, heldigvis.
Gammel 20-05-2008, 19:32   #5
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.

Hm. Takker for svar. Jeg sverger også til potetgull og cola, men noen ganger vil de bare ha yoghurt og da får de det selv om jeg vet at ikke det er det beste. Men hvorfor er det bra med cola?

Har også hørt at raspet eple er bra, men har egentlig ikke skjønt hvorfor. Noen som vet?
Skulpe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 11:32   #6
Supermedlem

mymlen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Moelv
Meldinger: 1,209
mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.

Raspet eple er bra fordi det binder magen.

Salte potetskruer er bedre enn potetgull, for det innholder mer potetstivelse som binder innholdet i magen.

Rør ut potetmel i kokt vann (gjerne med saft, så det ikke smaker fullt så høgg) og gi en og en teskje. Det lager på en måte en propp, slik at man får tatt til seg næring etterpå.

Blåbærsaft og utvannet eplejuice er også bra
Mymlen
Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen
mymlen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 14:17   #7
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Takk for svar. Men er det forskjell på raspet eple og ikke-raspet eple? Mener å ha hørt det, men kan ikke forstå hvorfor.
Gammel 24-05-2008, 11:10   #8
Supermedlem

pandamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Meldinger: 1,316
pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Ved rasping av eple frigis pektin som er et polysakkaridfiber som ikke tas opp i tarmen. Pektin bidrar til å binde væske, samtidig som eple i seg selv har både fruktsukker og mineraler i seg.

Jeg vet ikke om Cola har en dokumentert effekt på diare, men mange sverger til doven cola. Sukkeret gir energi, men sukker har også en negativ effekt ved at den trekker mer væske fra tarmen. Mange barn synes det er stas å få brus når de er syke, og det viktigste er å få i dem teskjevis med væske. I tillegg til energi trenger barnet salt og mineraler grunnet stort væsketap, så egentlig er en blanding av eplemost og farris gunstigere. Sportsdrikker er heller ikke så dumme.

Av melkeprodukter skal det visstnok være gunstig med Biola, men den opplysningen har jeg fra et tidsskrift som Tine gir ut selv ( melkedråpen ). Det er vel hvis en kun har diare. Ved oppkast ville ikke jeg inntatt melkeprodukter

Væske teskjevis hver 5. - 10. min. gir vi i starten av omgangssyke. Når de har holdt på væsken lenge kan de få litt loff eller salte kjeks.
pandamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2008, 12:34   #9
Medlem

Krista sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 201
Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.Krista er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av abcde Vis post
så egentlig er en blanding av eplemost og farris gunstigere.
Farrisen må være uten kullsyre

Sitat:
Opprinnelig postet av abcde Vis post
Av melkeprodukter skal det visstnok være gunstig med Biola, men den opplysningen har jeg fra et tidsskrift som Tine gir ut selv ( melkedråpen ). Det er vel hvis en kun har diare. Ved oppkast ville ikke jeg inntatt melkeprodukter
Biola er bra for tarmsystemet og det blir visst brukt på barneavdelingen ved omgangssyke.
Krista er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 20:11   #10
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Takker for oppklarende svar!!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:49.