Ved rasping av eple frigis pektin som er et polysakkaridfiber som ikke tas opp i tarmen. Pektin bidrar til å binde væske, samtidig som eple i seg selv har både fruktsukker og mineraler i seg.
Jeg vet ikke om Cola har en dokumentert effekt på diare, men mange sverger til doven cola. Sukkeret gir energi, men sukker har også en negativ effekt ved at den trekker mer væske fra tarmen. Mange barn synes det er stas å få brus når de er syke, og det viktigste er å få i dem teskjevis med væske. I tillegg til energi trenger barnet salt og mineraler grunnet stort væsketap, så egentlig er en blanding av eplemost og farris gunstigere. Sportsdrikker er heller ikke så dumme.
Av melkeprodukter skal det visstnok være gunstig med Biola, men den opplysningen har jeg fra et tidsskrift som Tine gir ut selv ( melkedråpen ). Det er vel hvis en kun har diare. Ved oppkast ville ikke jeg inntatt melkeprodukter
Væske teskjevis hver 5. - 10. min. gir vi i starten av omgangssyke. Når de har holdt på væsken lenge kan de få litt loff eller salte kjeks.