Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-02-2008, 19:05   #1
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 17,402
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.
Spørsmål ang oppskrift og smørkremen til Cacas

Jeg har lagt et par sjokoladekaker i Cacasformer iløpet av min bakekarriere Skal lage min tredje om ikke så lenge, men har noen spørsmål...

Jeg har brukt ferdigmix'er som oppskrift til nå. Veldig lettvindt, men jeg syns ikke de er SÅ gode. Noen som har noen gode oppskrifter som passer å være i en Cacasform? Har sett denne på Cacas' hjemmeside, men den ser fortsatt kjedelig ut? Blir den saftig nok liksom? Tenker liksom at oppskriften burde ha kefir...?

Og så smørkremen da. Jeg har alltid brukt den hvite ettersom jeg bruker farger. Men med 600 gram melis (to posjoner ja) så smaker det... ja melis Syns det blir FOR mye melissmak og skulle veldig gjerne heller hatt litt mer sjokoladesmak. Har surfet litt rundt her og skjønt at man kanskje kan bruke smeltet hvit sjokolade? Men hva er det som må kuttes ut på orginaloppskriften da?? Hadde blitt kjempetakknemlig for en oppskrift her på hvit smørkrem som smakte mer sjokolade

Leser også at hvis man skal ha mørke farger så anbefales det å gjøre smørkremen klar kanskje kvelden i forveien. Men hvordan klarer dere det??
På de kakene jeg har lagd før, så har jeg blandet fargene og etterpå skyndtet meg å pynte kaken før smørkremen ble for hard. På enkelte farger som det skulle være mye av, så syns jeg nesten at den ble litt for stiv i slutten... og da er dette snakk om mens jeg pynter. Kunne jo aldri i verden ha spart på smørkremen ei natt og så pynte dagen etterpå...

LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-02-2008, 19:24   #2
Veteranmedlem

Piamor sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: på landet
Meldinger: 4,131
MP Rating: 0% (0)
Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Spørsmål ang oppskrift og smørkremen til Cacas

jasså ja..

*sniker meg ut igjen da jeg ikke har skjønt opplegget med hverken cacas eller ferdigposekaker*

For å forstå dine foreldres kjærlighet må du få barn selv
Piamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-02-2008, 19:57   #3
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Piamor Vis post
jasså ja..
Ja skal ikke Victoria få bursdagskake selv om mammaen slanker seg?

LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-02-2008, 19:59   #4
Veteranmedlem

Piamor sin avatar

Sted: på landet
Meldinger: 4,131
Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.Piamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av LindaSD Vis post
Ja skal ikke Victoria få bursdagskake selv om mammaen slanker seg?
Jeg bare erter LindaSD..selvsagt skal hun få kake.Jeg unnet meg kake på 4årsdagen til storesøs å.

For å forstå dine foreldres kjærlighet må du få barn selv
Piamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-02-2008, 15:15   #5
Supermedlem

nordlandsjente sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Nordre Nordland
Meldinger: 588
MP Rating: 100% (2)
nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.

¨Jeg har ikke kjempemasse erfaring, men kan jo svar på noe;

Jeg synes kakeoppskriften fra Cacas er ganske så saftig god - har hatt stort hell med den.
Ellers kan du kanskje bruke "Barnas beste sjokoladekake", men vet ikke helt mengden da...
her er en oppskrift jeg fant her på NM:
7.5 dl kefir
6 dl sukker
150 g. smelta smør
1 ss natron
ca 8 ss nesquick eller o`boy
9 dl hvetemel

Bland alt i en bolle og visp sammen. Hell røren i en snurt langpanne. Stek ved 180 grader i ca 30 min. på nederste rille i ovnen.(stikk med en pinne for å se om den er ferdig)

Enkel oppskrift på hvit sjokoladekrem:

- 100 g hvit sjokolade brekkes og smeltes i vannbad, og la avkjøles

- Pisk sammen 1 egg og 80 g melis

- Pisk så i 100 g romtemp. smør

- Vend inn den avkjølte sjokoladen og bland godt.

Når det gjelder smørkrem, så synes jeg det går fint å lage den dagen før....har til og med lagd opp mye smørkrem og frosset ned... Når jeg skal pynte kake med den, setter jeg den i romtemp en times tid (?) og bruker mikseren for å mye den litt opp...

nordlandsjente er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-02-2008, 21:06   #6
Veteranmedlem

Bimbeline sin avatar

Sted: Den blaude kyststribe
Meldinger: 3,421
Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.

Akkurat sånn eksperimentering med oppskriftene er jeg ikke så knallgod på, men Cacas' oppskrift pleier å bli god. Jeg kjører gjerne et lag med sjokoladekrem i midten jeg, evt romkrem til de voksne, og det blir så godt atte.

Når jeg lager smørkremen med kakao så blir den jo veldig god ut i fra oppskriften synes jeg, men man kan jo ikke banke i seg stykke på stykke uten å bli litt småuggen da... He he.

Skjønner ikke helt, du vil ha en hvit smørkrem som du kan farge men som skal smake sjokolade? Da må du nok eksperimentere på eget ansvar, jeg kan i hvert fall ikke hjelpe deg... Jeg vil anta at du må kutte litt på melken hvis du skal få det til, smeltet sjokolade blir jo litt flytende.

Ellers har jeg ganske mange forskjellige farger smørkrem i fryseren jeg da. Har aldri opplevd at kremen har blitt for hard jeg. Tvert i mot har jeg måttet putte posene i kjøleskapet noen ganger fordi den har blitt for myk.. Når jeg lager kremen så bruker jeg K-spaden til mikseren, for vispen får det liksom ikke helt til, synes jeg. Blir masse klumper og søl og kliss. Og jeg lager alltid minst dobbel oppskrift, evt. trippel, for jeg orker ikke drive og dille så mye frem og tilbake. Det med mørke farger stemmer nok, for særlig gelefargene vil bli mer intens etter en stund. Men alle fargene kan lages klare på forhånd, det gjør jeg hver gang. Ser på hvilke farger jeg vil ha og blander alt klart, og har alt klart i forskjellige poser. Da går det så greit atte, og så bare bytter jeg tip etter behov.

Hvis du føler at kremen blir for stiv for din smak, så bare ha i litt mer melk. Bare pass på at du ikke overdriver da, så den blir helt flytende. Men jeg bruker alltid mer melk enn det som står i oppskriften, for da slipper jeg at armer og skuldre tar helt av mens jeg pynter.

Du får sikkert flere gode svar, men spør gjerne igjen.

Lykke til!

Bimbeline er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-02-2008, 13:19   #7
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Bimbeline Vis post
Når jeg lager kremen så bruker jeg K-spaden til mikseren, for vispen får det liksom ikke helt til, synes jeg. Blir masse klumper og søl og kliss
Tusen takk for masse bra svar Bimberline!
Men her datt jeg litt ut... bruker du en mikser?? Skal man det?
Har aldri det jeg... har bare blandet ingrediensene i en bolle jeg, og rørt litt med ei skjei. Akkurat sånn man lager melis liksom...

Gammel 17-02-2008, 13:30   #8
VIP-Medlem

Babe sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,328
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bruker alltid mikser på smørkrem - synes den blir så fluffy og fin da. Og det er en fin måte å myke den opp med dagen etter, ja.
Gammel 17-02-2008, 13:33   #9
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Hm, kanskje det var det jeg skulle prøve da... Hvordan gjør man det da? Bare slenger alt av ingrediense sammen i en bolle og så mixe?
Hva er best å bruke av stavmikser, miksmaster og blender da? Er bare dette jeg har...

Gammel 17-02-2008, 14:23   #10
VIP-Medlem

Babe sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,328
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg sverger til miksmaster.... så liker jeg å blande det gradvis, synes det blir minst tendenser til klumper da.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:20.