Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-04-2006, 16:05   #1
Supermedlem

Milli Vanilli sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 1,422
MP Rating: 0% (0)
Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.Milli Vanilli har mye å være stolt av.
Brøddeig som skal bare røres sammen og øses i form. Oppskrift?

Noen som har lettvindte oppskrifter der man ikke elter eller knar, bare blander og hiver oppi form og steker.....???

Milli Vanilli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-04-2006, 16:09   #2
VIP-Medlem

Tuppesjura sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 7,041
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Brøddeig som skal bare røres sammen og øses i form. Oppskrift?

Her er en oppskrift. Veldig lettvint!

Oppskrift til 4 brød

2 liter vann
2 pk gjær
4 ts salg
3 liter hvetemel
1 liter sammalt hvete fin
0,5 liter sammalt hvete grov
Dersom ønskelig 1-2 ss honninh pr brød

Heves til over kanten av bollen. Has i former. Sett ovnen på 200 grader. Etterhev brødene til ovnen er varm.

Stekes i 1 time og 10 min.
Gammel 21-04-2006, 11:35   #3
Supermedlem

pandamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Meldinger: 1,316
pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Bente83
Her er en oppskrift. Veldig lettvint!

Oppskrift til 4 brød

2 liter vann
2 pk gjær
4 ts salg
3 liter hvetemel
1 liter sammalt hvete fin
0,5 liter sammalt hvete grov
Dersom ønskelig 1-2 ss honninh pr brød

Heves til over kanten av bollen. Has i former. Sett ovnen på 200 grader. Etterhev brødene til ovnen er varm.

Stekes i 1 time og 10 min.
Denne deigen er til prøving, men brukte 2 liter melk etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. Deigen min ble ikke kjempebløt, skal den være det ? jeg var nøye med målene.

Mvh abcde
pandamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-04-2006, 11:50   #4
Veteranmedlem

Bauche sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,558
Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.Bauche har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvor store former er denne beregnet til? - Appelerte helt klart til meg også denne altså!....Har store former og lurer på om jeg bare får 3 evt...
Bauche er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-04-2006, 11:59   #5
Veteranmedlem

safran sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: Classified
Meldinger: 4,822
safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg syns det brødet hørtes fryktelig lyst ut? Det er jo nesten ikke grovmel i.
Gammel 21-04-2006, 12:05   #6
Supermedlem

pandamor sin avatar

pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.pandamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av safran
Jeg syns det brødet hørtes fryktelig lyst ut? Det er jo nesten ikke grovmel i.
Her i huset kan vi ikke ha frø eller kornsorter som er harde å tygge. Barna brekker seg noe voldsomt dessverre, men rugsprø, mørke knekkebrød og skorpor går fint. Håper det endrer seg etterhvert ?

Hva ville du endret i oppskriften ? Nye tips er alltid kjekke å prøve.

Mvh abcde
pandamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-04-2006, 12:11   #7
Veteranmedlem

safran sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: Classified
Meldinger: 4,822
safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.safran har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av abcde
Her i huset kan vi ikke ha frø eller kornsorter som er harde å tygge. Barna brekker seg noe voldsomt dessverre, men rugsprø, mørke knekkebrød og skorpor går fint. Håper det endrer seg etterhvert ?

Hva ville du endret i oppskriften ? Nye tips er alltid kjekke å prøve.

Mvh abcde
Jeg bruker mest rugflak, havregryn og hirseflak. Deigen blir helt jevn, ingen "korn" som syns. Jeg pleier også å knuse litt nøtter (valnøtter eller pekannøtter funker best) og kanskje litt solsikkefrø og/eller knuste linfrø. Alt dette syns jo i brødet etterpå, og kanskje ikke ideelt for deg.

Pass bare på at mengden grovmel ikke overstiger halvparten, da blir brødene gjerne litt tunge. Øker du hevetiden kan du likevel få gode brød med høyere andel grovt mel.
Gammel 21-04-2006, 12:19   #8
Æresmedlem

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Haugesund
Meldinger: 10,387
Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.Vimsen har et ubeskrivelig bra rykte.

Dette må prøves. Men jeg vil nok prøve å gjøre deigen en smule grovere ja.

September`02 og November`05
Vimsen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-04-2006, 12:26   #9
Supermedlem

pandamor sin avatar

Min deig står i formene nå. Den er helt sikkert for fast. Skal den være så bløt at den kan øses, da må det være altfor lite melk i kartongen. Det var det eneste jeg ikke målte opp. Ble nok deig til fire 2 - liters brødformer. Tror ikke mine ble så vellykket, men skal prøve igjen. Ble bare plass til tre brødformer i denne ovnen. Fikk fire i den forrige. Gleder meg til å høre hvor løs deigen egentlig skal være.

Mvh abcde

Sist endret av pandamor; 21-04-2006 kl 12:58.
Gammel 21-04-2006, 14:14   #10
VIP-Medlem

Tuppesjura sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 7,041
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.

Deigen skal ikke være så løs at den kan øses, nei. Men sånn at du kan slå deigen over i formene. Slipper knaing, elting og forming av brødene.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:10.