|
 |
|
27-09-2004, 23:34
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2003
Sted: oslo
Meldinger: 807
|
hva med lapskaus.
Finner ikke noe god oppskrift på det, og er usikker på hva slags kjøtt jeg skal velge. Helst okse og/eller svin, ikke så glad i lam.
Og helst en litt tykk variant, ikke 'suppeaktig'
Søker på nettet, men de har bare sånne fancy oppskrifter, sånne ting kan liksom 'alle' - men for Torogenerasjonen kan jo sånt være litt tricky..
|
28-09-2004, 08:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2003
Sted: sørlandet
Meldinger: 1,574
|
Sv: hva med lapskaus.
vil bare si en liten ting...
toro har en tørrpose variant av lapskaus, den er kjempe god hvis du putter oppi litt ekstra grønnsaker (feks: gulrøtter, poteter, purre, ta det du liker selv  ) og noe ekstra kjøtt.
er veldig fint og bruke rester fra dagen før sin middag...
og hvis du kokte grønsaker dagen før så ta vare på vannet, for det gir ekstra god smak på lapskausen
|
|
28-09-2004, 09:28
|
|
Gjest
|
Om du vil koke alt selv, så kan du bruke potetstappe på pose mot slutten av koketiden og får en mye tykkere lapskaus.
Personlig liker jeg best oksekjøtt i lapskausen, men har hørt om de som faktisk bruker kjøttdeig i lapskausen.
|
|
|
28-09-2004, 13:28
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,555
|
Jeg lager alltid lapskaus på oksekjøtt.
Kjøttet skjæres i passe spisebiter, krydres og brunes godt, deretter bruner jeg finhakket løk. Kjøtt og løk får koke i vann tilsatt buljong, gjerne en time eller to så kjøttet nesten "ramler fra hverandre". Deretter har jeg i gulerøtter i skiver og potetterninger. Gulerøttene først for de trenger lengre koking. Potetene får koke med så lenge at de nesten går i oppløsning for da begynner selve lapskausen å bli tykkere og jevnet. Hvis du vil jevne litt mer kan du ha i litt maisennamel utrørt i vann eller evnt. bare vanlig hvetemel utrørt i vann. Ikke mye mel. Jeg bruker ikke andre grønnsaker enn dette, men dette her blir god, gammeldags lapskaus som vi fikk hos besteforeldrene våre.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
28-09-2004, 15:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2003
Meldinger: 2,421
|
Jeg kjøper lettsaltet svinemørbrad, og vanner ut denne et par ganger, før jeg koker den!
Så koker jeg opp to poser med frosne lapskausgrønnsaker (kjempefine og sparer masse jobb... ) Ikke mye vann...
Så skjærer jeg kjøttet i terninger og tilsetter det...
Så lar jeg det putre godt å lenge..
Blir det for tynt, tilsetter du en pose potetstappe som foreslått over...
Lett og godt!!!
|
30-09-2004, 13:34
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av jupiter_c
vil bare si en liten ting...
toro har en tørrpose variant av lapskaus, den er kjempe god hvis du putter oppi litt ekstra grønnsaker (feks: gulrøtter, poteter, purre, ta det du liker selv  ) og noe ekstra kjøtt.
er veldig fint og bruke rester fra dagen før sin middag...
og hvis du kokte grønsaker dagen før så ta vare på vannet, for det gir ekstra god smak på lapskausen 
|
Signerer denne! Rimien her i gata lager den på Toro's tørrpose og den er lekker og ha kjøttpølser i - det er skikkelig nammi nammi
|
|
|
30-09-2004, 14:16
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 860
|
Jeg pleier å bruke pølser i lapskausen. (sånne tykke store) Jeg deler opp poteter, gulrøtter, kålrot, selleri, purre + evt andre ting jeg har (persillerot og sellerirot er godt, korainder også) .Så putter jeg alt i en kjele med vann og buljongterninger, og lar det koke, og koke.... Hvis du skal ha den tykk har du ikke så mye vann og så må det koke til potetene går i stykker  Pølsebitene har jeg i mot slutten. Egentlig ganske enkelt, men det tar jo litt tid å kutte opp alt. .
|
|
|
03-10-2004, 22:31
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2003
Sted: østfold
Meldinger: 3,019
|
jeg bruker helst oksekjøtt i lapskaus, synes det er best! Så har jeg opp i poteter, gulerøtter, kålrot, persillerot-og blad, selleri og tilsetter litt posestappe fro å tykne den ekstra godt på slutten!
|
03-10-2004, 23:05
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,553
|
Fant denne oppskriften når jeg søkte. Ville byttet ut elgkjøttet med grytekjøtt jeg  Eller suppekjøtt. Det er som oftes av okse tror jeg.
Ingredienser:
800 g renskåret elgkjøtt i terninger (helst fra låret)
3 ss mild olivenolje
1 stor løk i terninger
4 dl vann eller oksekraft
500 g poteter i terninger/skiver
3 gulrøtter i terninger/skiver
½ kålrot i terninger
½ sellerirot i terninger
evt. 2 ss Funghi (soppekstrakt)
salt og pepper
Fremgangsmåte:
pris pr porsjon ca kr 40-50
Varm olje i en stor gryte og brun kjøttet. Tilsett løken og brun videre. Hell over vann eller kraft. Kok opp skum av og la trekke i ¼ - ½ time avhengig av hvor mørt kjøttet er. Tilsett grønnsakene og la småkoke videre i en halv time eller til grønnsakene er godt møre. Smak til med salt og pepper og evt. Funghi.
Server med godt flatbrød.
|
03-10-2004, 23:18
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 5,114
|
Til brun lapskaus: oksekjøtt (feks bankekjøtt)
Til lys lapskaus: svinekjøtt
Jeg liker best brun lapskaus jeg:
Skjærer kjøttet i passe store biter, og bruner det godt med salt og pepper før det has over i en passe stor gryte. Koker ut panna med vann, og har dette over kjøttet. Bruner også løk, og har oppi gryta sammen med kjøttet. HAr du kraftbein blir det ekstra god smak; brun det også og ha oppi gryta.
La koke til kjøttet er skikkelig mørt, gjerne et par timer.
Av grønnsaker pleier jeg å ha oppi poteter, gulrøtter, purre, litt kålrot og litt sellerirot. Kok til grønnsakene er møre. Jo lengre det koker, jo tykkere vil lapskausen bli, for potetene vil da koke istykker og jevne kraften.
Ellers funker det fint å ha litt posepotetmos, til passe tykkelse.
Nå fikk jeg jammen lyst på lapskaus!
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:13.
|