Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-08-2005, 20:33   #1
Seniormedlem

Idefix sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,502
MP Rating: 0% (0)
Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.
Hvordan lage kjøttdeig selv?

I vår matglade lille familie har vi noen retter som vi liker som innbefatter kjøttdeig, f.eks. hamburgere, chili con carne, mexicansk og italiensk kjøttsaus.
Jeg vil tro at alt dette må da være mye bedre med hjemmelaget kjøttdeig av reint kjøtt?

I dag har jeg kjøpt to entrecoter (?) og har tenkt å prøve å lage kjøttdeig av dem. Disse kjøttstykkene er jo ganske marmorert, og kjøttdeig skal jo være ganske feit. Men så er problemet: jeg har ikke kjøttkvern. Kan jeg derimot mose det hele i food processor? Jeg mener å ha sett at Jamie gjorde dette, men husker ikke helt.

Dersom dette bare er tull vil jeg heller bare steike entrecot'ene mine helt vanlig... Og kjøpe Gilde sin gamle grå...

Idefix er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-08-2005, 20:37   #2
Æresmedlem

Høst sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,406
Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.
Sv: Hvordan lage kjøttdeig selv?

Jeg tenkte å foreslå kjøttkvern, jeg da....Jeg aner ikke om det er mulig å kjøre dem i foodprocessor.... Men kanskje, hvis du deler dem masse opp først...?

kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")

Høst er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-08-2005, 20:39   #3
Seniormedlem

Idefix sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,502
Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.

Jeg vil ha kjøkkenmaskin Jeg vil jeg vil....

Ja, må nok kuttes godt opp ja. Og passe godt på når maskina går; vil jo ikke ha kjøtt-pure heller da!

Idefix er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-08-2005, 23:33   #4
VIP-Medlem

Tammis sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,480
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.

Du burde spe i med litt melk og kanskje egg når du moser kjøttet.

Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-09-2005, 09:50   #5
Supermedlem

Anine* sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Telemark
Meldinger: 1,187
Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.Anine* har mye å være stolt av.

Jeg ser er det lenge siden du spurte, men...

Her lager vi all kjøttdeigen selv da mannen er en ivrig elgjeger + at vi kjøper av og til litt større enheter av gris eller sau.
Men da tar vi iallefall kjøttstykker og kjører i kjøttkverna, uten å tilsette noe. Kjempegodt til pizza, gryter, taco mm. Sper den kun når vi lager kjøttkaker og karbonader. Hvis vi skal ha den uten saus til pasta eller på pizzaen, hender det seg vi steker baconterninger sammen med kjøttdeigen for å få en litt saftigere rett.

Foodprocessor har jeg aldri prøvd til kjøttdeig, men jeg ville tro det skulle gå greit.
Gammel 23-09-2005, 18:35   #6
Supermedlem

Missy sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Harstad
Meldinger: 1,418
Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.Missy er fantastisk mot andre.

Jeg ville ikke anbefalt å lage kjøttdeig av entrecote. Det blir iallefall en veldig dyr kjøttdeig!!!

Men gikk det greit å bruke foodprocessoren??

Lillebror f. 05.02.08
Missy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-09-2005, 19:17   #7
Supermedlem

jentemamma sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Ved Oslofjorden
Meldinger: 1,237
jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.

Man kan lage kjøttdeig av alt kjøtt. Man må bare skjeøre bort bein osv. Den kjøttdeigen vi kjøper i butikken er i storgrad laget av " dårlig" kjøtt mens det "fine2 går til koteletter, stek, biff osv.

Så om du kjøper feks forrikålkjøtt eller annet kjøtt som er beregnet på gryteretter og maler det til kjøttdeig får du en veldig bra lammedeig.

Hos oss så lager vi medisterdeigen til jul selv. Kjøper noen frosne ribber på tilbud og maler ivei. Blir mye bedre enn den du får kjøpt i butikken.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:22.