Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-07-2004, 23:28   #1
Supermedlem

muffin sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Tx, USA
Meldinger: 1,083
MP Rating: 0% (0)
muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.
soker god suppe oppskrift

Mens jeg er her inne; har noen ei god suppe oppskrift? Blomkal, brokkoli, ostesuppe? Gronnsakssuppe? fra bunnen av? Nora er sa glad i suppe, men ferdigposer inneholder sa mye salt og tilsetningsstoffer. Setter stor pris pa om noen gode kokker der ute kan dele ei god suppeoppskrift (da jeg aldri har laget helt hjemmelaget suppe for )
Gammel 06-07-2004, 23:39   #2
Æresmedlem

FlyAway sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 11,091
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: soker god suppe oppskrift

Blomkålsuppe (kan lages med ost i)
(NB: denne oppskrifta er til minst 3-4 voksne personer)

1 blomkål i buketter
1/2 finhakket løk
1,5 liter buljong
2 ss meierismør
4 ss hvetemel
1 dl fløte
2 dl revet hvit ost
(1/2 dl skivede reddiker) - har aldri hatt i det jeg

Fres løk i smør. Dryss over mel, spe med buljong. Ha i blomkål. Kok i ca 10 min. Bland fløte og ost som tilsettes under visping. Ha i evnt redikker og smak til med salt

Denne er kjempegod, synes jeg. Vil du ha den litt lettere, kan du droppe osten, og bytte ut fløten med melk, som evnt jevnes med litt mel/maisenna.
Gammel 15-07-2004, 19:35   #3
Supermedlem

Sweet Candy sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Asker
Meldinger: 1,354
Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av FlyAway
Blomkålsuppe (kan lages med ost i)
(NB: denne oppskrifta er til minst 3-4 voksne personer)

1 blomkål i buketter
1/2 finhakket løk
1,5 liter buljong
2 ss meierismør
4 ss hvetemel
1 dl fløte
2 dl revet hvit ost
(1/2 dl skivede reddiker) - har aldri hatt i det jeg

Fres løk i smør. Dryss over mel, spe med buljong. Ha i blomkål. Kok i ca 10 min. Bland fløte og ost som tilsettes under visping. Ha i evnt redikker og smak til med salt

Denne er kjempegod, synes jeg. Vil du ha den litt lettere, kan du droppe osten, og bytte ut fløten med melk, som evnt jevnes med litt mel/maisenna.
NAM NAM!!!

Sweet Candy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-07-2004, 20:17   #4
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 2,571
loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.

Kyllingsuppe (kjempeenkel !)

1 frossen kylling, kokes opp med vann som dekker kyllingen i 3-4 timer
en bit persillerot er godt å ha oppi kraften, men kan sløyfes
Ta opp kyllingen (og persillerota) og avkjøl

1 stor purreløk
6-8 gulrøtter
poteter, kan sløyfes
kuttes i småbiter og has oppi, kokes 15-20 min.
salt og pepper

Ta oppi kyllingen renset i små biter
ELLER ta kjøttdeig og lag små boller og legg oppi, kokes 5 min.

En enkel og god suppe som lager seg selv! Dette holder til 5-6 personer.
loop er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:02.