|
 |
08-01-2004, 09:37
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 3,233
|
Hei, skal ha klubb i morgen og trenger tips.
Skal lage wok til middag (10 pers) og trenger noe deilig til dessert. Må kanskje lese litt i Jamie bøkene mine, lyst å prøve noe nytt...
Noen tips?
|
08-01-2004, 11:50
|
|
Gjest
|
Du sier sunn: Fruktsalat med eksotisk frukt?
Appelsinsalat (filetene skjæres ut og legges i sitruslikør, før servering strør du revet mørk sjokolade over og serverer med hjemmelaget vaniljesaus.)
Du kan også gjøre dette:
Kjøp butterdeig, tin og skjær hver del i 3, og inni hvert rektangel snitter du et nytt rektangen, ca 1,2 cm fra kanten. Dette snittet skal ikke gå helt igjennom. lag gjerne litt mønster i overflaten med en kniv. Pensle med egg, stek i 20 min som på pakken.
dette kan du gjøre på forhånd. Legg dem på rist.
Når butterdeigen er ferdig stekt kan du fylle med:
-is og varme bær iblandet litt likør
-is og frukt
-fruktsalat med en kremklatt på
-pærebiter kokt i sukkerlake av ingerfær, sukker, vann og whisky. Krem og/eller smeltet sjokolade....mmmm
-bær og vaniljekrem
eller alt annet du syns høres godt ut.
|
|
|
08-01-2004, 11:52
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,406
|
Denne kanskje:
Friterte bananer
4 små bananer
saft av 1/4 sitron
sukker
Friteringsrøre
1 dl hvetemel
1 eggg
1 dl vann
1/4 ts salt
2 ss smør
Bland alt til røren utenom egget som piskes stivt og blandes forsiktig inn i det andre. Skrell bananene og vend dem i røren og stek dem i wok/panne til de blir lysebrune. Renn av på tørkepapir. Sever bananene varme med litt sukker og sitronsaft over.
Dette er favorittdesserten til en venninne. Har ikke prøvd den selv, men hun liker det som er både (relativt) sunt og godt, så den bør være god.
kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")
|
|
|
08-01-2004, 14:32
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,547
|
AnneM:Må bare spørre....vi har prøvd oss på mange forskjellige Woker og alt smaker vondt
Hvordan får du det til å bli godt
|
08-01-2004, 14:40
|
|
Gjest
|
Svarer jeg Snurreline (ang. Wok): jeg steker i solsikke-olje, og så når jeg har stekt gjennom alt (tar av og lar det stå i ildfastform etterhvert) så tar jeg alt (tom. nudlene! Bruker eggenudler) opp igjen i pannen, skrur helt lavt og bruker kikkoman (masse!) og litt fløte. (POenget er at fløten gjør soyasaus smaken litt mindre bitter.) Så lar jeg det stå å surre en 5 min. slik.
Bruker som oftest kyllingkjøtt, purre, paprika, champignon, gulrot, bønnespirer, bambusskudd, babymais, broccoli.
Slik får i alle fall jeg den beste smaken (av de oppskriftene jeg har prøvd) Tom. barn liker det.
|
|
|
08-01-2004, 14:55
|
|
Gjest
|
Wok: Når jeg har det GRISETRAVELT bruker jeg gjerne ferdig frossen wok blanding, liker best den kinesiske med sukkererter i. Jeg har alltid noen blue-dragonsauser på lur, og så steker jeg svinekjøtt og kylling helt gjennom, tar det til side, steker grønnsakene, ved siden av koker jeg ris eller nudler. Nudler hvis travelt, jeg synes nemlig hurtigris smaker så dårlig. Når grønnsakene er stekt har jeg opp i kyllingen eller svinet også har jeg på en posesaus. De har masse forskjellige gode smaker. De har dem på ICA, meny etc. Jeg bruker solsikkeolje, og lar alle krydre selv med soyasaus etterpå.
Ellers liker jeg best en blanding av gulrot, vårløk, paprika, aspargesbønner/sukkererter, minimais etc. Deilig. Et annet bra triks er å marinere kjøttet i en blanding av olje, soyasaus, hvitløk, ingefær, evt litt tørr sherry. La det ligge i en plastpose så lenge du har tid.
|
|
|
19-01-2004, 09:48
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 3,233
|
Hei og takk for masse fine tips. Endte med frisk frukt jeg, det er noe alle liker
Når det gjelder wok:
Steker kjøttet eller fisken først i olje, når det er ferdig og det ikke er lenge til vi skal spise, tar jeg oppi alle grønnsakene. Bruker løk, paprika, tomater, brokkoli, blomkål, bananpepper, poteter, gulrot,evt chili. Her kan man bruke det magen ønsker 
Serveres med ris/brød. Noen ganger koker jeg litt pasta og har den oppi pannen rett før servering. Serverer da med brød til.
Bruker masse spennende sauser til, men lar gjerne gjestene velge selv. Mange er veeeldig sterke...
Det viktigste er å ikke koke grønnsakene ihjel, heller la de være godt dampede.
Sist endret av Anne M; 19-01-2004 kl 09:52.
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:39.
|