Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-11-2005, 18:27   #1
IOA
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 760
MP Rating: 0% (0)
IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.IOA har mye å være stolt av.
Ukemenyer for middag

Jeg vurderer å begynne med ukemenyer, og planlegge middag for hele uka. Sambo syns det er helt håpløst, og mener at det er unødvendig. Er det noen her som bruker/har brukt ukemenyer? Hva syns dere om det? Gode og dårlige erfaringer tas mot med takk!
Gammel 02-12-2005, 11:24   #2
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,707
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ukemenyer for middag

Vi prøvde, men klarte aldri holde oss til planen likevel...
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-12-2005, 11:32   #3
Seniormedlem

LilleVirre sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 2,830
LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.

Vi bruker ukesmeny og syntes det fungerer veldig greit.
Jeg setter med ned som regel på søndag og skriver ned det som vi skal ha til uken, og samtidig skriver jeg ned handleliste.
Handler som regel på mandager. Hender selvfølgelig at det blir forandringer, men det gjør ikke noe, da tar vi den dagen igjen til uka!

Det som jeg syntes er positivt med det er at jeg har spart en del penger på det. Blir fort til at når jeg triller at jeg går en tur innom butikken hver dag og handler alltid litt mer enn det jeg skulle ha.
Det andre som er bra er at jeg slipper å gruble hver eneste dag over hva jeg skal lage til middag, og det blir litt lettere å variere middagene når jeg får satt meg ned og planlegger det på søndag.
Og er det en dag jeg vet vi har en del planer og det blir lite tid til middag, ja da har jeg det jeg trenger i huset og kan lage det klart kvelden før, og da e rdet bare til å varme opp eller lage det som er forberedt.

Når jeg lager ukesmeny så setter jeg ikke alltid fast dager, men heller plukker litt ut fra listen. Men som regel er det fisk på mandag eller tirsdag siden jeg handler på mandager, så kan det være en pasta dag, kjøttdeig dag, en suppe dag, andre kjøtt retter-dag, kylling dag.
Gammel 08-12-2005, 20:22   #4
Supermedlem

tink sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,434
tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.

Vi er i prøvefasen hjemme hos oss. Vel, egentlig er det vel mest meg... Skulle ønske at sambo bidro litt mer på handlesiden, men jeg er flinkere til å planlegge og bruke handleliste så.

I en preiode med særdeles dårlig råd må vi bare planlegge litt bedre hva vi skal handle og spise. Erfaringer fra tidligere "fattig-perioder" er at maten blir både god og sunn, og måltidene hyggeligere. Fordi vi tar oss tid til å lage skikkelig mat.
Gammel 18-12-2005, 22:29   #5
Seniormedlem

mina sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,043
MP Rating: 100% (1)
mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.mina har en strålende fremtid.

Vi har brukt ukemeny i over fem år og er selvsagt veldig godt fornøyd (ellers hadde vi ikke fortsatt...).

Handler som regel på torsdag (for å slippe unna helgehandelkø på fredag eller lørdag), og skriver handleliste gjennom uka når jeg ser noe vi må ha.
Har som regel fiskemat på mandag, pannekaker hver tirsdag (mann og unger elsker pannekaker), fersk fisk på fredag, grøt på lørdag og kjøtt på søndag. Så er det gjerne pasta en dag og kjøttdeig-ett-eller-annet en dag. Omtrent sånn er uka, men det er selvsagt rom for rullering og ombytting.

Melk, brød og frukt handler vi etter behov, men vi sparer penger på å ikke handle hver dag.
Gammel 29-12-2005, 11:22   #6
Veteranmedlem

Kiara_pus sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 3,013
Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.

Hadde meny ein periode og var veldig fornøgd. Har planar om å komme i gang igjen etter nyttår.
Fordelen for oss:
  • Handlar ein gong i veka, så me sparte eindel peng
  • Åt mykje sunnare, og mindre ferdigmat
  • vart mindre godis, fordi eg ikkje var på butikken

Velkommen til bloggen min
Kiara_pus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-01-2006, 21:34   #7
Supermedlem

Karly sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 765
Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.Karly har en strålende fremtid.

jeg tenkte faktik akkurat på det i stad, da jeg lagde middag. Mest av alt fordi jeg har så dårlig fantasi, og synes det er vanskelig å finne på noe hele tiden.
Mange her som er fornøyde med det, ser jeg. så kanskje jeg skal prøve og..

Karly er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2006, 14:27   #8
Moderator

isilme sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 14,628
isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.isilme har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har en slags "plan" som vi stort sett holder oss til, men kvir oss ikke for å improvisere litt heller.. Planlegger stort sett middager for noen dager framover. Synes det fungerer veldig greit, det er lettvint å handle inn stort 1-2 ganger i uka, og heller fylle opp med melk, pålegg osv etterhvert som det trengs. Blir færre turer på butikken, og det synes jeg er veldig greit!

I'm a little teapot, short and stout. Here is my handle, here is my...other handle..Oh crap, I'm a gravy boat!
isilme er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2006, 17:40   #9
VIP-Medlem

Mondeo sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,964
Blogginnlegg: 5
MP Rating: 100% (1)
Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har nettopp begynt med ukemeny, og jeg er spent på hvordan det vil fungere.
Vår ukemeny ser ut omtrent som følger:

Mandag: Fisk
Tirsdag: Pasta
Onsdag: Suppe
Torsdag: Fisk
Fredag: Grøt
Lørdag: Pizza, lasagne, taco eller noe i den duren
Søndag: Helt åpent. Det kan være kjøttkaker, koteletter,pannekaker, komler eller hva som helst vi har lyst på.

Mondeo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2006, 18:18   #10
Seniormedlem

stinems sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Rett vest..
Meldinger: 2,600
stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.stinems har en strålende fremtid.

Jeg har faktisk vurdert det nå.. og tok det opp med meg selv i dag da jeg laget middag

Jeg håper jo å kunne spare litt penger, men "jeg vet ikke" momentet er viktig her samt at ting blir veldig uorginasert nå. Jeg finner ut i "siste liten" hva jeg skal ha til middag men mangler kanskje en ingrediens og må enten droppe middagen eller handle = ork.

Burde nok ta det opp til diskusjon med meg selv i kveld ja

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:52.