Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Modne mødre


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-09-2006, 10:42   #1
Seniormedlem
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,253
MP Rating: 0% (0)
Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.Propella har en strålende fremtid.
Sykkelhjelm og mangel på vett.

Bare en liten utblåsning angående bruken av sykkelhjelm. Jeg er oppgitt

Her hvor vi bor, et eneboligfelt med 4 veier, går 1 km innover før du kommer til veis ende. Da må man velge om man vil snu og kjøre ut eller ta bena fatt i marka og gå til feks speiderhytta. Her er det lite trafikk, kun det som er til eiendommene. Av den grunn mener alle foreldrene, unntatt meg og 2 naboer, at barna kan sykle uten sykkelhjelm Det er altså bare mine 3 barn, naboens 2 gutter og en nabojente som bruker sykkelhjelm. Resten sykler uten sykkelhjelm!

Jeg blir så oppgitt. Jeg har prøvd å snakke med noen av naboene om saken. Da bruker ungene hjelmen i et par dager.

En gang så spurte min eldste hvorfor han måtte bruke hjelm. Jeg forklarte at han kan falle av sykkelen og slå hodet. Naboen står ved siden av og hører hva jeg sier. Naboen som står ved siden av presterer da å si at det er jo så liten trafikk her så det er jo ikke så farlig. Det er liten sjanse for å kræsje med en bil. Jeg prøvde da å si at det har ingeting med trafikkmengden å gjøre. Ungene kan få opp en god fart på sykkelen i de bakkene som er her. (Mellomste her holdt 30 km nedover bakken på sykkel, det får hun ikke lov til men vi målte det en gang.) Et fall fra selv en stillestående sykkel kan føre til store skader/død hvis man treffer en kant eller stein. Mine argumenter faller på steingrunn. Det er ikke så farlig her på Sandvoll mener naboen.

Så kommer hennes yngste syklende og faller av sykkelen og slår hodet. Han brukte sykkelhjelm første sykkelturen etterpå. Så var det slutt.

Mine barn vet at hvis de sykler uten hjelm så inndrar jeg sykkelen. De får en advarsel så forsvinner sykkelen et par dager. Det holdt med advarsel. Den eneste som har prøvd å sykle uten hjelm er mellomste. Da stod jeg på trappa og så at hun skulle sykle hjem fra naboen 2 hus lenger bort med hjelmen i hånda. Jeg stod å hoppet og freset på trappen og skrek at hun skulle ta på den hjelmen øyeblikkelig Hun stoppet lydig og tok den på. Vi hadde en liten prat etterpå om hvorfor. Min datters argument om at det var så kort vei, hadde ingen effekt på mor Etter forklaring så har hun aksteptert at sykkelhjelmen skal brukes uansett når man sykkler.

Hvorfor er folk så dumme? Hvorfor tar de ikke sikkerheten på alvor?
__________________
Propella
storepropell (98), mellomstepropell (00) og minstepropell (02)

Sist endret av Propella; 12-09-2006 kl 10:55.
Propella er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-09-2006, 12:12   #2
Supermedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 826
MP Rating: 0% (0)
Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.
Sv: Sykkelhjelm og mangel på vett.

Mine kolleger på sykehuset sykler mange km til jobb uten hjelm.
Tenk at ikke engang helsepersonell klarer å bruke litt sunn fornuft!

Vær flink mamma du!

HJELM ER BRA!
__________________
Storebror 290505
Lillebror 290408
Katharina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-09-2006, 17:30   #3
Seniormedlem
 
Sander's mamma sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Sørum
Meldinger: 2,068
MP Rating: 0% (0)
Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.Sander's mamma har en strålende fremtid.
Sv: Sykkelhjelm og mangel på vett.

Mine barn må bruke hjelm.
Når de sykler til skolen så kjører de på gang og sykkelvei hele veien, men kunne da ikke falt meg inn at de ikke skulle bruke hjelm fordi det ikke kjører biler der..............

Hjelmen er jo til å beskytte hodet ved eventuelle fall. Ikke for å beskytte mot biler...... Og falle kan man gjøre om det ikke er en bil i sikte.
__________________
Lill og Sander (02)
og de to andre gutta (94 og 97)
Sander's mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:48.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com