Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-09-2008, 08:19   #1
Medlem

*Heidi* sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 155
MP Rating: 0% (0)
*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.
Lav blodprosent.. hva kan det skyldes??

Har følt meg så svimmel en måneds tid nå. Og da mener jeg konstant svimmel, også når jeg sitter eller ligger. Fant ut at jeg kunne måle blodprosenten når jeg var innom legekontoret for å hente en resept i går, og blodprosenten min var på 8.
Det er visst ganske så lavt.
Fikk ikke noe mer informasjon, fikk bare beskjed av legesekretæren om å begynne å ta jern med en gang, og hun ringte inn til legen som satt meg opp på en time over helga. Da jeg spurte hva jeg skulle hos legen fikk jeg beskjed om at jeg nok måtte vurderes for blodoverføring dersom blodprosenten ikke gikk oppover.

Er det noen her som vet hva dette kan skyldes?? Og hva kommer legen til å sjekke på legetimen?
Har ikke langvarige mensblødninger så den lave blodprosenten skyldes jo ikke det..
Blir jo litt bekymret...

I dag er jeg så svimmel og uvel at jeg ikke orker å dra på jobb, har slitt meg gjennom de siste dagene på jobben, så jeg fant ut at i dag får jeg hvile litt - men tror dere at en så lav blodprosent er godt nok grunnlag for en eventuell sykemelding en periode? Føler meg jo ikke i form..

Sist endret av *Heidi*; 04-09-2008 kl 08:24.
*Heidi* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-09-2008, 09:08   #2
VIP-Medlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,201
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Lav blodprosent.. hva kan det skyldes??

Fikk du svaret med en gang eller har du tatt blodprøve før og fått svar nå? Trodde ikke de brukte blodprosent lenger jeg. Mulig de for raskest skyld gjør det allikevel da. Blodprosent måler jo jernet i blodet her og nå. Men jernlagerne tar det mer tid å få svar på og måler da hvor store lagerne av jern er, som blodet kan få tak i, men ikke bruker pr. nå.

Et jernlagernivå (er det ferritin den verdien heter tro) på 8 er lavt, men normalt sett ikke hinsides. Det varierer, men man vil være alt fra sliten til veldig sliten med en så lav verdi.
Hva blodprosent angår så trodde jeg at verdiene der lå oppunder 100 jeg. Mener å huske at jeg lå på 95 en gang. Men det er noen år siden. Nå måler jeg bare ferritin. For selv om blodprosenten var svært god så kunne jeg ha jernlager på under 8-9.
Blodoverføring mener jeg det blir snakk om når ferritin går under 6.

Grunnen til jernmangelen kan være mange. Jeg har et helt normalt kosthold og ingen rare blødninger eller andre skumle sykdommer. Allikevel går jeg alltid i minus på jernet. Veldig i minus etter lengre tid uten jerntilskudd. Så jeg tar jern litt nå og da for å vedlikeholde jernlagerne og en gang i året/annethvert år tar jeg blodprøve for å måle lagerne for sikkerhets skyld. Nå var de på 16 (verdien skal være mellom 12 og 60 mener jeg å huske). Og jeg har et jern- og fiberrikt kosthold (dog ikke overflod av andre jernrike matvarer og drikker litt melk som reduserer jernopptaket). Men mat alene får ikke opp jernlagerne, til det må man ha tilskudd. Noen klarer å vedlikeholde med jernrikt kosthold, andre ikke (som meg).

Og ang. sykemelding. Det er formen din som avgjør om du er syk eller ikke. Det er legens avgjørelse å skrive en sykemelding, men det er basert på hvor syk du er. Samme hva teorien sier at du skal være i stand til å gå på jobb. Når du høres så sliten ut som du gjør nå tror jeg du ikke skal bekymre deg for om legen velger å sykemelde deg eller ikke.

http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm
Der har du god informasjon. Pasienthåndboka tror jeg også har meget god informasjon (mener jeg har lest mesteparten av det jeg her sier derfra).

Sist endret av muslingen; 04-09-2008 kl 09:12.
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-09-2008, 10:21   #3
Medlem

*Heidi* sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 155
*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.

[quote=muslingen;7304106]Fikk du svaret med en gang eller har du tatt blodprøve før og fått svar nå? Trodde ikke de brukte blodprosent lenger jeg. Mulig de for raskest skyld gjør det allikevel da. Blodprosent måler jo jernet i blodet her og nå.

Hva blodprosent angår så trodde jeg at verdiene der lå oppunder 100 jeg. quote]

Takk for informativt svar!

Fikk svaret med en gang ja.

Har kikket litt på nettet og ettersom jeg har forstått så måler ikke blodprosent jernet i blodet, men antall røde blodlegemer. De røde blodlegemene frakter oksygen rundt til cellene i kroppen og når man har for lite av dette får kroppen for lite oksygen, derfor kan man bl.a bli svimmel.

Lette litt på internett og fant dette:
  • Blodprosent måles i enhetene g/dl. Mange faktorer påvirker blodprosenten, og det er store forskjeller fra person til person, mellom kjønnene og i forskjellige aldersgrupper
  • Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn:
    • 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder
    • 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder
    • 11,0 g/dl hos gravide
    • 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder
    • 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år
Grad av anemi
  • Alvorlig anemi defineres som Hb mindre enn 8 g/dl
  • Moderat anemi defineres som Hb 8-10 g/dl
  • Lett anemi defineres som Hb mellom 10 og nedre referansegrense
Og min var på 8.

Nå har jeg som sagt lest litt på internett og sammen med lav blodprosent/anemi dukker også ordet blodkreft opp... Huff, ikke alltid det er så lurt å lese for mye på nettet... Får masse informasjon, men så blir man jo desto mer bekymret også

*Heidi* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-09-2008, 10:29   #4
VIP-Medlem

Tini 2 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 5,204
MP Rating: 100% (1)
Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.

Blodprosent på 8 er lavt ja. Vet de vurderet blodoverføring etter ks nr to når blodprosenten falt ned til 6.

Jernlager er jo noe annet og da får man ikke blodoverføring(så vidt jeg vet), selv har jeg hatt jernlager på under 2 de siste årene og det eneste jeg har fått er jernsprøyter som fikk opp jernlagrene til 22, men etter 3 uker var de igjen nede på 8, og nå er de nok enda lavere igjen.

Håper du finner utav den lave blodprosenten og at de raskt får den opp igjen og at formen stiger også. Lykke til
Gammel 04-09-2008, 11:29   #5
Seniormedlem

kulani sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 1,548
kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.

Vil tippe at legen din i første omgang ber om flere blodprøver (jernlager i alle fall, den tar det litt lengre tid å få svar på) og følger opp utfra resultatene

Ammer du, eller kan det være noe med kostholdet som har ført til lav blodprosent? Te, kaffe eller melk til alle måltider gjør det vanskelig for kroppen å ta opp jern i maten du spiser, mens C-vitamin (drikk appelsinjuice feks) øker opptaket. Det finnes enzymer i kjøtt og fisk som letter jernopptaket, rødt kjøtt inneholder mer jern enn hvitt kjøtt, og elgkjøtt inneholder mer jern enn storfekjøtt.

Jerntilskuddtips: Aminojern virker bra på jernlager, og Floradix på blodprosenten (dette var råd jeg fikk på nett sist jeg hadde problemer, kvalifisert synsing tror jeg, stemmer med mine erfaringer i alle fall). Jeg hadde veldig fin blodprosent den perioden jeg tok Floradix hver dag, men jernlageret ble ikke sjekket så lenge blodprosenten var fin, så jeg har ingenting å sammenligne med. Mange er raske med å anbefale de sterkeste jerntablettene som selges reseptfritt på apoteket, jeg fikk så hard mage av dem at jeg bare ga opp, tok heller Aminojern som jeg tålte mye bedre. Tok litt høyere dose enn anbefalt på pakken (1 pille = 25 mg pr døgn, de sterkeste på apoteket inneholder 100 mg, har mao litt å gå på før det blir for mye).

Lykke til på mandag

Lillebror 2007
kulani er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-09-2008, 13:21   #6
VIP-Medlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,201
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.

Hm, jeg skal ikke si noe om sammenhengen mellom røde blodlegemer og jern og -lager. Tenkte anemi var jernmangel, men det er kanskje blodmangel?
Får man bare blodoverføring ved lav blodprosent altså? Interessant.

Som du ser ligger du akkurat på grensen mellom moderat og alvorlig anemi. Det er bra dette følges opp.

Men jernlagerne har jo noe å si for hva blodet kan hente av jern?! Er det ingenting i lagerne er det ingenting å hente heller?!

Og jerntabletter ja. Isj! Fastlegen foreskrev 200mg (kan det stemme?, dobbel dose av de sterkeste de hadde på apoteket) da jeg var gravid og manglet jern. Og invalid av bekkenløsning. Og minimal matlyst så derfor dårlig kosthold. Jordmor steilet da hun hørte dette! Jeg hadde fått forstoppelse momentant om jeg hadde tatt så mye. Nå tar jeg hemofer. De er laget på griseblod og ikke syntetisk som de andre. De er derfor svakere, men taes visstnok bedre opp av kroppen fordi de er "ekte".

Legen kommer nok til å gi deg en beskrivelse på hva du skal ta og sånn. Lykke til!
Gammel 04-09-2008, 21:13   #7
VIP-Medlem

Tini 2 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 5,204
MP Rating: 100% (1)
Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av muslingen Vis post
Hm, jeg skal ikke si noe om sammenhengen mellom røde blodlegemer og jern og -lager. Tenkte anemi var jernmangel, men det er kanskje blodmangel?
Får man bare blodoverføring ved lav blodprosent altså? Interessant.

Som du ser ligger du akkurat på grensen mellom moderat og alvorlig anemi. Det er bra dette følges opp.

Men jernlagerne har jo noe å si for hva blodet kan hente av jern?! Er det ingenting i lagerne er det ingenting å hente heller?!

Og jerntabletter ja. Isj! Fastlegen foreskrev 200mg (kan det stemme?, dobbel dose av de sterkeste de hadde på apoteket) da jeg var gravid og manglet jern. Og invalid av bekkenløsning. Og minimal matlyst så derfor dårlig kosthold. Jordmor steilet da hun hørte dette! Jeg hadde fått forstoppelse momentant om jeg hadde tatt så mye. Nå tar jeg hemofer. De er laget på griseblod og ikke syntetisk som de andre. De er derfor svakere, men taes visstnok bedre opp av kroppen fordi de er "ekte".

Legen kommer nok til å gi deg en beskrivelse på hva du skal ta og sånn. Lykke til!

Aner ikke jeg altså, er frisør og ikke doktor Men merkelig at ikke jeg har fått blodoverføring med mine konstant lave jernlagre over så mange år. Det har faktisk ikke vært nevnt en gang.
Men jern sørger jo for at både jernlagre og blodprosent går opp.
Om man reagerer negativt på jerntabeletter kan jerninjeksjoner gis og dette skal virke i løpet av veldig kort tid.

Har forøvrig blodprosent på 10, som heller ikke er så alt for høyt.
Gammel 04-09-2008, 21:35   #8
Urt
Seniormedlem

Urt sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,643
Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.

Eg er ein slik raring som ligger heilt i bunn når det gjelder ferritin og blodprosent.

Eg ligger så lavt til tider at dei igrunn vil ha meg inn og gje meg jern intravinøst over ein lengre periode. Dersom eg går enno lavare så er det blodoverføring.

Eg kjem meg rett og slett ikkje så fort opp. Ferritin var vel ein 5 etter svangerskapet. Eg begynner å jobbe meg oppover no. Blodprosenten var på 9 for nokre månader sidan.

Fotorier, min lille fotoblogg
Urt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:20.