Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-08-2006, 08:58   #1
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,719
Blogginnlegg: 2
MP Rating: 0% (0)
Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.
Arrow Vannkopper?

Det ser ut til at datra mi har fått vannkopper.
Senere i dag får jeg besøk av ei dame som er 5 mnd på vei. Hun har ikke hatt vannkopper før, er vannkopper farlig å få når man er gravid?

Krembolle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-08-2006, 09:04   #2
Medlem

BareMeg sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 94
BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.BareMeg er et navn alle kjenner.
Sv: Vannkopper?

Det er det, så hun bør absolutt få beskjed.
Det er farlig for fosteret. Husker ikke i farten hva som kunne skje.
Husker at det var fosrkjell hvor langt man var på vei, men husker ikke akkurat antall månder.
Jeg ville sagt i fra.
BareMeg er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2006, 13:54   #3
Veteranmedlem

Missi sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 3,392
Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er vel noe hun bør unngå ja ..men det er vel værst dersom hun utsettes for smitten like før fødsel pga. babyen kan få det (fordi moren ikke er imun) og da bli meget sykt.
Hun skal selv unngå å få vannkopper mens hun er gravid...jeg hadde det i juni og trodde jeg skulle bli gal....man får mange flere prikker enn vanlig og høyere feber når man får det som voksen

God bedring til jenta di

Blir kløen ille ring legen å be om Zyrtek dråper (allergimedisin)de hjalp oss mye da vi hadde det.

Sist endret av Missi; 30-08-2006 kl 13:57.
Missi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-08-2006, 01:24   #4
Medlem

Barbita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Haugesund
Meldinger: 75
Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.Barbita er som en lysfontene.

Jeg er like langt på vei som venninnen din, og hverken mamma eller jeg kan huske at jeg har hatt vannkopper.
Så fikk Malin vannkopper på mandag, og jeg ble bekymret for jeg hadde hørt at det var farlig å få det når man var gravid.
Ringte til legen for å sjekke hva jeg skulle gjøre, og fikk beskjed om at det var ingen fare å få vannkopper når man var gravid, tvert imot, dersom jeg ikke hadde hatt det tidligere og fikk det nå ville jeg overføre mer immunitet til fosteret enn om jeg hadde hatt det tidligere.

Men ettersom jeg hadde hørt flere steder at vannkopper var farlige for gravide slo jeg meg ikke helt til ro med det svaret, så jeg ringte til helsesøster, som igjen ringte til jordmor.
Her fikk jeg samme svar, men litt mer utfyllende.
Det er for det første røde hunder som er farlig å få når man er gravid.
Og dersom jeg ikke ble smittet, og gikk i fødsel de nærmeste 4 uker måtte både babyen og jeg isoleres ettersom vi gikk for å være smittebærere.

Så det er altså ingen fare å bli smittet av vannkopper når man er gravid.

Sist endret av Barbita; 31-08-2006 kl 01:26.
Barbita er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-08-2006, 01:47   #5
Veteranmedlem

Missi sin avatar

Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er riktig at det er farlig å bli smittet av rødehunder i starten av svangerskapet fordi det kan gi missdannelser.

ang. vannkopper.....

Jeg fant dette på lommelegen:

"Litt mindre enn 1 av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Prognosen er god, og de fleste blir helt friske.
Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild"

"Antivirale medikamenter? Vannkopper er en alvorlig sykdom hos personer med svekket immunforsvar og hos nyfødte som har blitt smittet av moren i siste svangerskapsuke. Disse blir behandlet med immunstyrkende medisiner og/eller virushemmende medikamenter på sykehus. Noen anbefaler antiviral tablettbehandling for alle med vannkopper over 20 år (fordi voksne ofte får sykdommen hardere enn barn). Slik behandling må starte snarest mulig etter utbrudd. Tablettbehandlingen må forskrives av lege."

og jeg er temmelig sikker på at det var uheldig å bli smittet rett før fødsel dersom man ikke hadde hatt det før pga. barnet ville bli smittet pga. manglende antistoffer.
Da storesøster i familien vår fikk vannkopper sa legen min sa at jeg burde prøve å unngå at min sønn ble smittet.(som da var rett under ett år) fordi det var enten eller med så små barn ,enten ble de skikkelig syke og fikk høy feber,masse prikker og skikkelig sykt eller så KUNNE det gå greit og bare få noen få prikker ..men man visste ikke ...de hadde nylig lagt inn en liten gutt her med vannkopper og han ble såpass hardt angrepet og syk at de la han inn på sykehus
så personlig hadde jeg aldri tatt sjansen dersom jeg var gravid.det er såpass ubehagelig å ha vannkopper i seg selv at det er ikke til å anbefale i gravid tilstand *snakker av erfaring*
Gutten min ble smittet og fikk masse prikker og sov knappt på flere døyn..inntil vi fikk Zyrtec i hus .
..er man først smittet av eget barn eller har ett barn som har fått det er det ikke noe å gjøre med ..men kan man unngå det syns jeg man skal prøve..."just in case" .
Men det er min mening .

Sist endret av Missi; 31-08-2006 kl 02:01.
Missi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2006, 09:10   #6
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,719
Blogginnlegg: 2
Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg ringte hun som skulle komme hit samme dagen for fortalte henne at M hadde vannkopper. Hun spurte om det var farlig, og jeg sa at jeg visste ikke, men trodde det. Vet dere hva hun sa?!??
"Usj da, hvor stor skade kan det gjøre da??"
Jeg ble helt målløs i telefonen og sa at personlig ville jeg ikke ha gjort det, men det er hennes valg. Nei det tok hun sjansen på ja. Så hun kom no samme kvelden da.

Fatter ikke at enkelte tørr å ta så sånne sjanser når en ikke helt sikker på om det er skadelig eller ikke!

Krembolle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2006, 09:14   #7
Seniormedlem

Meldinger: 2,011
Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.

Mamma hadde vannkopper da hun gikk med meg. Kansje det er forklaringen på mye nei da, vill da si at jeg ikke tok skade av det.

Men uansett så blir voksne mennsker sykere enn barn når de får barnesykdommer.

Du sa i fra at dere hadde vannkopper i huset, hun tok sitt valg. Får håpe at hun slepper unna vannkoppene.
Gammel 01-09-2006, 17:44   #8
Veteranmedlem

Missi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Krembolle
Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg ringte hun som skulle komme hit samme dagen for fortalte henne at M hadde vannkopper. Hun spurte om det var farlig, og jeg sa at jeg visste ikke, men trodde det. Vet dere hva hun sa?!??
"Usj da, hvor stor skade kan det gjøre da??"
Jeg ble helt målløs i telefonen og sa at personlig ville jeg ikke ha gjort det, men det er hennes valg. Nei det tok hun sjansen på ja. Så hun kom no samme kvelden da.

Fatter ikke at enkelte tørr å ta så sånne sjanser når en ikke helt sikker på om det er skadelig eller ikke!

hadde jeg ALDRI gjort '
..men du har i allefall advart henne og det ble nå hennes valg å dukke opp likevel.
det tar ca 14 dager fra hun er utsatt for smitte til det bryter ut ,men kan ta opp til 20 dager.
vi fikk det på dag 14 og 15 etter smitte .
Tror ikke hun vet hva hun går til ...husker de første dagene gikk kjempefint jeg sa til og med at jeg ikke skjønnte hvorfor dette skulle være så fælt ..det klødde jo nesten ingen ting ...på dag 4 trodde jeg jeg skulle bli gal av kløe og høy feber kombinert med varme sommerdager innrømmer jeg at det kom noen tårer av fortvilelse etter jeg ikke fikk noen hjelp av legevakten vi ringte .
Hun sa at hun ikke kunne garantere at han ikke ble overdosert siden han fikk allergimedisin selv samtidig (hadde hun giddet å spørre legen på vakt hadde han kunne fortalt meg at det var ufarlig...jeg spurte fastlegen dagen etter)
og i følge henne var å Dusje var å øke infeksjonsfaren ...men jeg dusja likevel ...liiiiit desperat ja ...(legen min sa i ettertid at det er ok å ta seg en kort kald dusj UTEN såpe)
og allergimedisin gjør at kløen blir å leve med men siden hun er gravid er det begrenset hva hun kan ta av medisiner.

Får håpe hun er heldig å slipper unna ...selv om jeg har mine tvil ...
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:47.