pizza deig (suuuper god)
1 pakke semper mel (fin eller grov/med eller uten melk velger du selv)
1 pakke tørr gjær
1 ts salt
1 dl olje
4 dl varmt vann (ca rundt 40 grader eller mere)
la alt dette blandes i kjøkkenmaskin i 10 min ( det er viktig at den får gå tiden ut)
legg bakepapir på stekeplaten, stryk deigen utover med hjelp av slikkepott som du dypper i vann innimellom, sånn at det blir en hinne oppå. La deigen stå å "heve" mens du eks lager fyllet ( kanskje 20 min). Sett ovnen på 180 grader ha fyllet på og sett pizzaen midt i ovnen.. Den er ferdig når den er gylden på kantene og under.. ca etter 15-20 min.. mmmm
Godt brød
1 pk grov semper melblanding (rød pakke)
1 pk fin semper melblanding (grønn pakke)
1 pk tørr gjær
1 dl olje
10 dl varmt vann (40 grader)
2 dl blanda frø (linfrø, solsikkefrø osv)
10-15 hasselnøtter knust
1 ts salt
la alt dette gå i kjøkken maskin i 12-15 min (viktig at det får gå lenge i maskinen)
ha deigen (den er litt sånn softis aktig i kosistensen, mye våtere enn vanlige deiger) i 2 former ( tror det er 2 liters former) stryk overflaten med en slikkepott som dyppes i varmt vann innimellom. også her skal det bli en våt hinne oppå.
la dem heve til deigen står i bue ut av formen ... altså den skal nesten heve overkanten på formene. (heve i ca 30-40 min på en lunka plass)
steikes på 180grader i ovenen på nederste rist i ca 35 min eller til den virker/ser ferdig ut ta dem ut og ta dem ut av formen, sett dem på rist.. la dem stå i ovnen ( uten varme på) med døra åpen -slik at de får dampet av seg noe fuktighet. disse brøene er sinnsykt gode..men må skjæres i skiver og fryses ned innen 3 dager..
ellers så er det som sagt tidligere en del oppskrifter på
www.ncf.no
lykke til... send pm vist du lurer på mere.. har masse oppskrifter,,, men kan sikkert ikke skrive alle her...