Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Oppskrifter




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-12-2005, 11:42   #1
Seniormedlem
 
Skaubytroll sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Enebakk
Meldinger: 1,807
MP Rating: 0% (0)
Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Jeg puttet i mer melis og mer mandler, men det ble ikke så bra allikevel, men jeg er ingen bra baker uansett Kjøpe mer mandler og prøve på nytt en dag jeg. Smaken var super da
__________________
Lilletrollet'05 og Minitrollet'06
Skaubytroll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2005, 19:01   #2
Medlem
 
Padmé sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Naboo
Meldinger: 429
MP Rating: 0% (0)
Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av Skaubytroll
Jeg puttet i mer melis og mer mandler, men det ble ikke så bra allikevel, men jeg er ingen bra baker uansett Kjøpe mer mandler og prøve på nytt en dag jeg. Smaken var super da
Nå har jeg kaget dem og massen ble ganske seig så å kjevle den ut gadd jeg ikke prøve på en gang. Jeg kan da umulig ha kjevlet den ut i fjor . Men ihvertfall så tok jeg en teskje og trykte massen ned i hjerteformen (stjerneformen min er sporløst forsvunnet) rett på bakepapiret. Og det gikk helt fint, nå står kanelhjertene og godgjør seg et par timer før de skal i steikovnen. Gleder meg til å smake. Men det var liten oppskrift så jeg skal lage en gang til senere i uken, og da skal jeg doble den.
__________________
Padmé

Padmé er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-12-2005, 18:04   #3
Medlem
 
Shelby sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2003
Sted: Røyken
Meldinger: 154
MP Rating: 100% (1)
Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.Shelby er som en lysfontene.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Jeg er ikke så god på å lage kaker, og kjøper pepperkakedeig på ikea Men denne får jeg til - frisk og god når man er mett av julemat og annet!

peppermyntekuler / stenger

1dl hvetemel
1dl melk
-kokes til grøt,settes kaldt.

1/2kg melis has i
3-4-5...dråper peppermyntedråper has i
Lag stenger/kuler som rulles i smeltet
1/8 delfiafett
1/2 plate kokesjokolade

Rull til slutt i kokos.
Bør oppbevares kaldt!
__________________
Eirik 14.07.03
Nora 14.01.07

Sist endret av Shelby; 09-12-2005 kl 18:14.
Shelby er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-12-2005, 19:00   #4
*mumfie*
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Seigmenn


3 dl sukker
1,5 dl vann
10 plater gelatin
1 pk dessert gelé



Bland vann og sukker i en kjele. Rør av og til inntil det koker opp. La sukkerlaken koke på svak varme i 10 minutter.

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca. 10 minutter. Klem ut det meste av vannet.

Ta kjelen med sukkerlake til side og tilsett gelépulveret og gelatinen. Rør til alt er godt oppløst. Hell blandingen over en liten bakepapirkledd form, så det blir ca. 1 cm. tykt lag. La den stå kjølig i 4-6 timer eller til den er stivnet.

Strø over sukker, vend, ta av bakepapiret og strø over sukker på den andre siden. Klipp geleen i trekanter med en god saks, eller stikk ut figurer. Vend bitene i sukker etter hvert så alle snittflatene blir belagt med sukker.



Oppbevares i tett glass eller boks.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-12-2007, 09:44   #5
mlf
Seniormedlem
 
mlf sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Litt utenfor Arendal
Meldinger: 1,916
MP Rating: 100% (1)
mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av *mumfie* Vis post
Seigmenn


3 dl sukker
1,5 dl vann
10 plater gelatin
1 pk dessert gelé



Bland vann og sukker i en kjele. Rør av og til inntil det koker opp. La sukkerlaken koke på svak varme i 10 minutter.

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca. 10 minutter. Klem ut det meste av vannet.

Ta kjelen med sukkerlake til side og tilsett gelépulveret og gelatinen. Rør til alt er godt oppløst. Hell blandingen over en liten bakepapirkledd form, så det blir ca. 1 cm. tykt lag. La den stå kjølig i 4-6 timer eller til den er stivnet.

Strø over sukker, vend, ta av bakepapiret og strø over sukker på den andre siden. Klipp geleen i trekanter med en god saks, eller stikk ut figurer. Vend bitene i sukker etter hvert så alle snittflatene blir belagt med sukker.



Oppbevares i tett glass eller boks.
Da har jeg prøvd ålage denne og det ble ikke noe bra resultat
Ligner mer på stiv fromasj som er skikkelig søt. Fungerer jo ikke å røre masse i en blanding av sukker og vann for da blir det jo hvitt.
__________________
Anne- Marthe født mai97
Martinefødt sept 05
Emilie kom 15 juli
mlf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-12-2007, 20:43   #6
Supermedlem
 
Lilly* sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 688
MP Rating: 0% (0)
Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter!!

MLF: Hvorfor må du røre så masse? Det er jo bare litt så sukkeret, gelè og gelatin har løst seg opp..?
__________________
Denne signatur har blitt slettet, fordi den strider mot Signaturreglene
Har du spørsmål vedrørende dette vennligst ta kontakt med:
Upsidaysi - Moderator
Lilly* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2008, 18:13   #7
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 4
MP Rating: 0% (0)
tuli er en ukjent størrelse akkurat nå.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter!!

Prøvde denne idag, kjempegod blir ca 40 stk og kjempelett å lage

cornflakes topper

150 gr melis
120 gr kakao pulver
Skallet av 2 appelsiner
200 gr delfiafett (bruk en pakke, som da er 250 gr)
150 gr cornflakes

Smelt delfiafett, avkjøl litt og bland delfiafettet i melis og kakopulveret. Tilsett raspet appelsinskall og rør godt.
Rør inn cornflakes og ta ca en spiseskje oppi muffinsformer og avkjøl. Oppbevares i en boks! NAM!
PS: siden det brukes litt mer delfiafett enn oppskriften tilsier, så kan du med fordel ta litt mer melis i oppskriften, så d ikke blir for flytende!
__________________
To gull sønn født des'05 og sønn født juli'08
tuli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-12-2005, 13:45   #8
VIP-Medlem
 
skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 7,081
MP Rating: 0% (0)
skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av Skaubytroll
Jeg prøvde meg på denne, men det gikk ikke særlig bra Det ble jo nestn flytende...
Jeg søkte opp denne fordi jeg hadde lyst til å prøve kanelstjernene jeg også, men ble litt skeptisk da jeg leste dette. Lurer på: stivpisket du eggehvitene? For i så fall kan det da ikke ha blitt helt flytende, eller? Men det hørtes kanskje litt mye ut med to hele eggehviter, ja. Tror jeg skal gjøre som når jeg lager marsipan, og jobbe inn litt og litt eggehvite til det henger sammen.
__________________
Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)
skilpadda er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-12-2005, 14:09   #9
Medlem
 
Padmé sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Naboo
Meldinger: 429
MP Rating: 0% (0)
Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.Padmé har mye å være stolt av.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Skilpadda: De er forresten ganske søte, så jeg droppet sukkeret som de skal kjevles ut på. Veldig gode er de ihvertfall, jeg har spist opp alle jeg lagde i første omgang.
__________________
Padmé

Padmé er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2005, 20:08   #10
Seniormedlem
 
Skaubytroll sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Enebakk
Meldinger: 1,807
MP Rating: 0% (0)
Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.Skaubytroll har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Mulig dette er et dumt spørsmål, jeg er litt blond

Da man lager karameller, og vil ha disse runde, hvordan gjør man da? Stivner det i kjelen fort? Eller rekker jeg å lage en og en kule før det er hardt i kjelen? Vil så gjerne lage karameller med sjokoladetrekk og mandler utenpå
__________________
Lilletrollet'05 og Minitrollet'06
Skaubytroll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:13.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com