Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
Jeg er utrolig sliten av jobben. Jeg merker jeg snart kommer til å få store problemer. Synes det er rart å innrø mme det, men en som har vært der fortalte meg om symptomer og jeg kjente meg skremmende godt igjen i symptomene. Jeg har fysisk vondt av å gå på jobben, men sliter meg avgårde. Gråter mye, og i helgene er jeg helt utmattet og vil helst ligge i sengen hele dagen..
Nå har jeg tatt det skritt og bestilt legetime i neste uke. Men gruer meg til den også. Hva skal jeg si? Hva kan jeg kreve? Hva om hun ikke tar meg alvorlig? Er registert der en gang pga stress. Fikk sovetabeletter da etter eget ønsket. Nå ønsker jeg lykkepillen i en periode etter råd fra andre. Rett og slett for å ikke ta tingene så personlig. Jeg tar alt personlig og ligger våken om natten med hjertebank og vondt imagen. Og så er jeg blitt anbefalt å begynne hos psykolog for å få hjelp til tankene mine.
Jeg kjenner meg selv ikke igjen i dette, og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Jeg ser at det er på vei mot stupet, men vet ikke hvordan stoppe før det skjer. Det er det jeg trenger hjelp til. Og jeg er ikke interessert å bli sykemeldt. noe jeg synes er vanskelig å få formidlet til legen. Grunnen er at jeg er medeier på jobben, og alt rakner om jeg blir vekke. Men jeg kan få det lagt til rette for meg! Har full forståelse fra de andre om situasjonen.
ble veldig rotet dette her, men det gjenspeiler hodet mitt for tiden.
noen som har vært i samme situasjon? Og noen som har noen gode råd og en løsning? (Jeg vet at dette må jeg jobbe med selv og at det ikke finnes noen mirakelkur  )
|
Du har rett, det finnes ingen mirakelkur. Det eneste du kan gjøre er å ta godt vare på deg selv, og ta symptomene på alvor.
Sånn som jeg tolker dette, er du på vei til å bli utbrent. For å unngå lang sykemelding (som helt sikkert kommer hvis du ikke gjør noe nå), kan du ta visse grep selv i samråd med legen.
Du ligger våken på natta....skaff deg noe å sove på.
Lykkepiller hjelper ikke på utbrenthet, det hjelper mot depresjon. Har du alltid tatt ting veldig personlig, eller er det noe som har kommet i det siste? Har det kommet nå, kan det også være et symptom på utbrenthet.
Få nok hvile
Les om hvordan du kan takle stress
Selv om du ikke ønsker sykemelding, kan det være lurt å være sykemeldt 50%. Da kan du være halve dagen på jobb hver dag, eller du kan være på jobb 2-3 dager i uka. Sånn sett blir du ikke borte, men du får mulighet til å hente deg inn.
Jeg har vært i din situasjon, er der delvis ennå. Det hjalp meg mye å være 50% sykemeldt i en måneds tid. Jeg har en lederstilling, vi er midt i en stor omstilling, og jeg kunne heller ikke være helt borte fra jobb.