Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-07-2008, 16:52   #1
Trist, men hvorfor?
Gjest

Meldinger: n/a
lei_seg Nedstemt og lei meg

Ja, jeg føler meg nedstemt. Det har kommet snikende på den siste uken nå, hvorpå de siste dagene har vært værst. Jeg har hatt voldsomme svingninger, hvorpå jeg kan ha det helt fint i ett øyeblikk, mens i et annet kan jeg begynne å gråte og føle meg vedlig lei meg og nedstemt uten å helt vite hvorfor.

Det er 2,5mnd siden jeg fødte en nydelig datter. Å bli glad i henne har ikke vært noe problem. De siste dagene, spesiellt når jeg har følt meg nedstemt, har jeg hatt så sterk trang til å ta henne opp og holde henne. Spesiellt etter at hun har lagt seg. Mannen er ukependler, så jeg er mye alene med henne. Enkelte dager er tunge og hektiske, men det går stort sett overraskende bra. Datteren min er veldig rolig av seg.

Jeg er redd jeg kan ha fått en lett fødselsdepresjon. Men jeg lurer på om det er vanlig at det kan komme snikende på så lenge etter fødsel? Og er det vanligere at man kan få dette om man ikke har hatt de "beryktde" barseltårene? Jeg følte nesten at jeg var kald og følelsesløs fordi jeg ikke kunne svare ja på at jeg hadde hatt barseltårer. Er det noe galt med det? De spurte meg så veldig på barsel, om alt var ok, bare fordi jeg ikke hadde dag(er) som jeg gråt. Jeg var sliten, men bare lykkelig for å ha den lille prinsessa mi i armene mine, selv om det de første dagene virket både overveldene og uvirkelig. Litt mer følelsesmessig var jeg jo etter fødselen, men ikke noe særlig mer enn før fødselen. Jeg klarer ikke å vise mannen min at jeg har det litt vanskelig nå. Når jeg kjenner tårene presse på, har jeg skylt på allergi, eller jeg har gått for å gjøre noen gjøremål, eller gått på toalettet. Jeg har ikke noe problemer med å snakke med han om andre ting eller vise at jeg er lei meg ellers. Bare for akkurat dette.

Jeg er også litt "redd" for å ta kontakt med helsestasjonen eller lege for dette. Jeg har hatt lette depresjoner før, som jeg selv har søkt hjelp for. Men da har det vært litt anderledes, hvor jeg har svingt mellom nedstemthet og panikkangst. Har brukt cipramil for dette, men jeg er ikke noe glad i å putte i meg disse medisinene så lenge det ikke er alvorlig. Samtaler skal det liksom ikke være tid til lenger. Jeg er redd jeg bare får en ny resept på cipramil om jeg kontakter helsestasjon eller lege. Jeg mener ikke det er løsningen og jeg føler ikke medisinene gjør noe godt for meg. Det blir en slags "mekanisk lykke" for meg, og det skremmer meg mer enn depresjon i seg selv.

Er det noen her ute som kjenner seg litt igjen i dette, eller som vet litt om dette?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-07-2008, 20:37   #2
Seniormedlem

roxette sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,535
MP Rating: 100% (14)
roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Nedstemt og lei meg

Fødselsdepresjon kan komme i så lenge som et år etter fødselen, så det kan hende det er det du har. Eller det kan være bare hormonene som skal sette seg på plass igjen etter fødselen som raser i deg. Det er veldig normalt ei stund etter fødselen med noen følelser som svinger veldig opp og ned, pga. masse hormoner.

Men jeg vil råde deg til å snakke med helsesøstera. Hu vet nok råd. Jeg hadde det som deg etter min første fødsel. Dessverre så snakket jeg ikke med noen om det, så jeg hadde det vondt lenge, men det går ganske bra nå

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:46.