|
|
|
01-09-2009, 18:58
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,977
|
Frarådet og reise til syden, pga svineinfluensa???
Håper noen kan råde meg her..Har bestilt sydentur til hele familien..Problemet er at jeg og 3 av ungene har nedsatt immunforsvar og er veldig plaget med astma..
Prøvde og ikke være hysterisk ang den influensaen, men ble anbefalt og sjekke hva myndighetene anbefalte ang dette..Der står det jo at om man ikke må, bør man la vær og reise til utsatte steder, om man ikke er helt friske og har nedsatt immunforsvar...
Står faktisk også at man kan bli nektet ombordstigning om man har tydelige influensa tendense...Tenker da spesiellt på meg og minste jenta som hoster og nyser hele tida (er ganske allergisk, spesiellt på sommeren)..
har huset fullt av tamiflu, fikk det av legen forrige uke, var innom der siden jeg har lungebetennelse. Tok prøver også og jeg hade kun lungebetennelse,ikke svineinfluensa...Var ganske sikker på det med influensaen så jeg og ungene har ikke tatt tamiflu. Kan jo være greit og ha det liggende da...
Men nå er jeg veldig usikker, tenk om ferien skulle vise seg til og bli mitt verste mareritt
|
01-09-2009, 19:27
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 9,051
|
Sv: Frarådet og reise til syden, pga svineinfluensa???
Jeg ville sjekket om det er mye smitte i landet jeg skal til, og hvordan sykehusforholdene er der om vi skulle være så uheldige å bli smittet.
være sammen med voksne som ikke later som
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
01-09-2009, 20:31
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 8,648
|
Hvor hen skal dere da? Personlig hadde jeg holdt meg hjemme, men mest sannsynlig går det sikkert fint å reise.
|
|
01-09-2009, 21:27
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,977
|
Skal til Hellas...Et av landene som er spesifisert på listen...
Per 15.8.2009 regner Folkehelseinstituttet med at det foregår vedvarende lokal smitte av ny influensa A(H1N1) i: - Nord-Amerika: Canada, USA, Mexico
- Mellom-Amerika : Belize, Costa Rica, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Panama, El Salvador
- Sør-Amerika: Argentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, Paraguay, Uruguay og Venezuela
- Karibia: Antigua og Barbuda, Barbados, Cuba, Jamaica, Trinidad og Tobago
- Europa: Storbritannia, Spania, Tyskland, Hellas, Malta, Kypros, Israel
- Oceania: Australia og Ny Zealand
- Asia: Filippinene, Japan, Kina, Malaysia, Singapore, Sør-Korea, Taiwan, Thailand og Vietnam
|
01-09-2009, 21:55
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 1,734
|
ville ha rådført meg med legen!
|
|
01-09-2009, 21:55
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 9,051
|
Kanskje ta det opp med fastlegen?
være sammen med voksne som ikke later som
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
01-09-2009, 22:20
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 127
|
Du bør vel snakke med legen deres og ta med tamiflu dit dere reiser uansett. Vet ikke hvordan det er med sykehus i Hellas, men i Spania er det i alle fall veldig greit. Og så er det jo viktig å ha med europeisk helsekort og å ha forsikringene i orden.
Vil ikke uttale meg om hva jeg ville ha gjort i deres situasjon. Legene har vel en generell informasjon som de gir til alle, så jeg tror man må kjenne på magefølelsen sin også. Selv har jeg vurdert sydentur for familien i vinter, men har lagt tanken unna pga faren for svineinfluensa. Vi har 4 unger, og av dem er et spedbarn og en er i risikogruppen pga lungeproblematikk. Jeg tror vel vi blir smittet uansett, og legen vår har sagt at det ikke vil være mulig å beskytte seg mot dette hvis det blir en pandemi. Men jeg vil holde meg i nærheten av sykehus og være hjemme hvis vi skulle bli smittet.
|
02-09-2009, 08:22
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 1,026
|
En venninne av meg har en sønn som skulle på behandlingsreise til Gran Canaria. Han har astma og allergi, og skulle reise i november. De fikk beskjed rett før helgen at de avlyser disse reisene pga faren for influensaen til denne risikogruppen.
Siden de avlyser noe som ikke skal skje før om noen måneder, så vil jeg tro at de vurderer risikoen såpass stor at de ikke tar noen sjanser.
Utfra det du skriver så ville jeg nok ikke reist, men det er du som må ta avgjørelsen. Kanskje snakke med legen først slik som de andre skriver.
|
02-09-2009, 09:34
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 127
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Ra-punzel
En venninne av meg har en sønn som skulle på behandlingsreise til Gran Canaria. Han har astma og allergi, og skulle reise i november. De fikk beskjed rett før helgen at de avlyser disse reisene pga faren for influensaen til denne risikogruppen.
Siden de avlyser noe som ikke skal skje før om noen måneder, så vil jeg tro at de vurderer risikoen såpass stor at de ikke tar noen sjanser.
|
Når det gjelder behandlingsreiser, så tar de veldig forbehold av frykt for å få problemer senere dersom noen skulle få svineinfluensa. Det ville jo vært ille og det ville trolig fått rettslige etterspill dersom en pasient som skulle på behandlingsopphold døde der. Jeg var der i fjor med sønnen min, og de har veldige restriksjoner på mange områder.
Så jeg synes ikke det er helt sammenlignbart med å reise til syden på en familietur.
|
02-09-2009, 09:39
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 7,044
|
Noen i familien min avbestilte reisen sin til Hellas grunnet svineinfluensa. De skulle på en tur med hjerteforeningen, men valgte å bli hjemme. De sa at hadde det vært til spania de skulle reist, så hadde de ikke tenkt seg om engang. Der var sykehusene bedre enn i Norge, men i Hellas var det visst ganske mye verre....
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:16.
|