|
 |
|
28-01-2008, 00:56
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 1,576
|
Spedbarn på fly
Har i helgen tatt en tur/retur med fly. Fikk da beskjed begge veier om at spedbarn må sitte med sin sele på og i fartsretning. Var ikke nok at jeg hadde henne liggende i armkroken med selen sin på heller.
Hormonene mine gjorde meg noe sur første flytur, da jeg hadde henne i bæresjal og hun sov.
Jeg har flydd før med barn, men dette var faktisk nytt at de MÅ sitte sånn.
Er det jeg som har gått glipp av noe, eller har de blitt strengere på dette?
|
28-01-2008, 09:12
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,769
|
Sv: Spedbarn på fly
Jeg fikk beskjed om det samme for to og et halvt år siden, så jeg trur ikke det er nytt. Det kommer bare an på den kabinansatte. Egentlig skal alle sitte slik, men det er ikke alle de kabinansatte som er like nøye med å håndheve dette. Jeg irriterte meg også da jeg fløy med jenta da hun var spebarn, ene veien gikk det greit at jeg hadde henne i bæresele, tilbake måtte jeg ta henne ut og ha henne "sittende" på fanget med belte rundt. Men det var den siste flyvertinna som egentlig gjorde jobben sin.
Det beste er egentlig å ha med bilsete, det kan man nemlig bruke med vanlig sikkerhetsbelte på fly, og det får man lov til. Men det forutsetter at det er plass på flyet da, for da må jo babyen ha eget sete. Men det som irriterte meg enda mer var at jeg i sikkerhetskontrollen måtte ta en sovende baby ut av bilsetet sitt fordi det måtte sjekkes. Lurer på hvor stor de anså at sannsynligheten var for at jeg hadde gjemt våpen eller sprengstoff i setet til babyen min.
|
28-01-2008, 09:45
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,174
|
Fløy til Canada da Lotta var tre måneder. Kjempefordel med bilstol! Det er jo imidlertid dyrt, da må du bestille en ekstra billett. Vi har imidlertid vært heldige og blitt plassert slik at vi har fått et ledig sete ved siden av oss (når det har vært ledig på flyet,da). Ellers har vi måttet bruke sikkerhetssele.
|
|
|
28-01-2008, 10:01
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,668
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Banan
Jeg har flydd før med barn, men dette var faktisk nytt at de MÅ sitte sånn.
Er det jeg som har gått glipp av noe, eller har de blitt strengere på dette?
|
regelen er ikke ny. men kanskje håndhevingen.
men lille my; hadde du vært terrorist er jo det en glimrende ide,da... de smugler jo narkotika i babyer, så hvorfor ikke et våpen i bilstolen?
|
|
|
28-01-2008, 11:28
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,738
|
Vi reiste med fly da eldste var 4 måneder og da måtte han sitte på fanget vårt med eget belte.
|
|
|
28-01-2008, 11:40
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 10,212
|
Jøss, da var de ikke spesielt strikse da vi fløy for 14 dager siden. Nedover satt han i bilsetet eller lå i fanget mitt, og da vi fløy hjem lå han i fanget mitt med sele på eller i nabosetet uten sele. Han satt også i sjal underveis.
Hvis noen sier at ungen skal SITTE og ikke kan ligge med belte på, så er det bare å si i fra i klare ordelag at så små barn ikke skal sitte.
Hobbyblogg
|
|
|
28-01-2008, 17:36
|
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 135
|
Vi var i Nice da lille var 3 mnd. Vi fikk ikke sele til henne. Hun satt/lå på fanget mitt. Synes det var rart hun satt helt "løst".
|
|
|
28-01-2008, 18:04
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 463
|
Så vidt jeg vet er reglene sånn at spedbarn må "sitte" på fanget med belte på under avgang og landing.
Jeg har flydd fem ganger t/r med min datter, og ammer henne alltid både på tur opp og ned, så da sitter hun vel strengt tatt ikke. Men hun har belte på. Flyvertinna på første flyturen som viste meg faktisk hvordan jeg skulle holde henne, selv om jeg nok hadde funnet det ut selv
Og det er jo en grunn til at de er strenge, både i sikkerhetskontrollen og ombord, selv om de overdriver en smule til tider...
Det får meg til å tenke på en gang ei i sikkerhetskontrollen kommenterte at jeg hadde med en Frutti, at det var greitt siden barnet var så lite, men ikke når det blir større!? Så skal du være terrorist med barn så pass på at de er små nok!
|
|
28-01-2008, 18:05
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 463
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Bertemine
Vi var i Nice da lille var 3 mnd. Vi fikk ikke sele til henne. Hun satt/lå på fanget mitt. Synes det var rart hun satt helt "løst".
|
Det er i alle fall imot alle forskrifter!
|
|
28-01-2008, 20:47
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 5,070
|
Men kjære vene, dere sikrer vel barna deres godt nok i bil?
Hvorfor ikke ville gjøre det på fly?
Spedbarn skal "sitte" på fanget til en voksen passasjer med sikkerhetsbeltet sitt på seg, det er det tryggeste.
Og når det gjelder å sjekke babyer og bilseter er jeg veldig glad de gjør det, selv om det kan være irriterende...
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:05.
|