Sv: For å gå forholdsvis rask ned i vekt
|
|
Jeg har gått på et nytt opplegg på et treningsstudio, der jeg har lært masse om kosthold. For å få en "kick-start" så har vi alle spist protein-blandinger i tre uker, 6 måltid med tre timers mellomrom. Har gått ned ca 10 kg på de tre ukene. Det som skjer når kroppen kun får tilført proteiner, er at sukkerlagrene tømmes og forbrenningsprosessen i fettcellene settes i gang. Nå har jeg begynt å bytte ut noen av måltidene med rein protein-mat (egg, ost, kjøtt fisk osv) for at denne forbrenningsprosessen skal holde seg oppe. Begynner også å trene for å stramme opp etterhvert ganske så slapp hud.
Skal man gå ned og bli der kan man ikke bare ta en fjortendager kur for så å begynne med "vanlig" mat igjen. Man må endre kostvanene fullstendig. En sånn kur på proteiner har absolutt noe for seg, men hvis jeg nå hadde hoppet av helt og fylt i meg potetgull og pasta ++ hadde nok vekta gått tilbake til start igjen. Men denne gang har jeg tenkt å gå ned og bli der, det skal trenes og jeg skal spise riktig.
Har lært en pussig ting på kurset: Hold dere unna lett-mat! Det står at det kanskje inneholder lite fett, men har tilgjengjeld masse sukker og stivelse i seg, masse kunstige tilsetningmidler som er mye mer ille for kroppen enn naturlig fett. Har blitt flinkere til å lese på innholdsfortegnelsen på mat i det siste, og jeg er overrasket over hvor mye mat som er tilsatt sukker! Tilogmed pølser og kjøttpålegg. Jeg tror at det med økt kunnskap om mat og næringsinnhold vil en lettere kunne nå målet om å leve et lettere liv.