Sv: Angrer og vet ikke hva jeg skal gjøre
|
|
Jeg har lyst til å gi deg litt forenklet teori, HI for at du skal kunne forstå situasjonen bedre.
Noen mennesker har det så jævlig selv at de har behov for å legge all skyld over på andre for at andre skal få det jævlig. Dermed kan de selv føle seg litt bedre når de klarer å tråkke på andre så de ikke er alene om ha det ille. Dette kalles projisering/containing (som å kaste noe i en container) og er ikke reint uvanlig hos de som mishandler andre og sier ting som det din mann gjør.
Noen mennesker har også sterke narcissitiske (klarer aldri skrive dette ordet rett...) trekk, noen har også så sterke trekk at det er en diagnose - en narcissistisk personlighetsforsyrrelse. Da dreier det seg i enkelt beskrevet om mye av det man i gamle dager kalte en psykopat. En narcissist har store problemer med å sette seg inn i andres situasjon, tanker og følelser. En føler seg truet så fort noen går på en som person, noe en gjør, eller lignende. Da kan en sørge for å "si ifra" på ulike måter. Noen gjør det ved å manipulere og klare å snu situasjoner til sin fordel nesten uten at du merker det - altså at de opptrer hyggelig, men klarer å snu ting radikalt fordet, eller ved at de blir anklagende, feks som det din mann gjør ovenfor deg. En kjemper altså for seg selv med nebb og klør og bryr seg lite om andre går med i dragsuget på veien for å holde ryggen rak hos seg selv.
Generelt sett er det mye lettere å legge alt ut på andre når en har det vondt enn å se på seg selv. Å se på seg selv og at en muligens har årsaken hos seg selv, og skyld selv i situasjonen (som at din mann er årsak til dette - noe han faktisk er, og du ikke er!), er fryktelig skremmende og kjempevondt. Derfor er en forsvarsstrategi å legge sitt eget over på andre, det er andre som er årsaken, det er andre som har skylden, det er andres feil. Det feiler ikke meg noe, det er din feil, jeg er som du er fordi du gjør meg til det.
Håper ting ble litt klarere for deg nå og at du kan forstå litt av hvorfor din mann sier hva han sier ovenfor deg. Han har det helt klart kjempetøft, uten at det på noen som helst måte unnskylder det han gjør. Hold fast på at dette er HANS, det er ikke ditt, og ikke la deg dra inn i hans trommel av elendighet. Kom deg ut, kom det bort, se din egen og barnas verdi!