Diskusjon: 14 åringen min
Vis ett enkelt innlegg
Gammel 16-11-2008, 19:45   #5
Smulamor
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 849
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 14 åringen min

Grensa for å få kjøpt alkohol er 18 år, dermed så er en 14 åring ikke gammel nok til å drikke. 14 åringer har ingenting nede i ei ølflaske eller sterkere saker å gjøre. Og de som kjøper alkohol til en 14 åring kan bli straffet med, i verste fall, fengsel.

Min mening er at det er NULLTOLERANSE på alkohol når de er i den alderen. Skal man begynne å slippe dem litt så bør det ikke være før de går inn i sitt 18 år, alså etter de er fylt 17. Jeg syns det er helt forkastelig at det fins foreldre som faktisk LAR barna drikke når de er 14. Jeg har sett MANGE fulle 14 åringer i min jobb, og jeg har sendt flere hjem med politi/barnevern. og når de blir funnet halvveis druknet i sitt eget spy fordi dem ikke har klart å moderere alkoholinntaket sitt, (og det kan ikke en fjortenåring, syns jeg ser en fjortis sitte å kose seg med en pils til maten du liksom) og dessuten så er det en trend at når de er 14 år så skal de liksom feste natt til 1 mai. Mange som gjør det som ikke har foreldre som passer på de godt nok. Jeg sendte min fjortenåring ut døra natt til 1 mai, og laget en avtale med han, men der gikk jeg rett i baret. Han ble både full og kasta ølflasker etter politiet.
Enda en gang så klarte han å lure meg. Da gikk dem til byen og han var bare 16 år og vanka i sentrum. Klarte å tirre på seg en utlending som gav han en knust nese.
En annen gang jeg "stolte" på han, så fant jeg han på en strand, full som ei alke, med sekken full av alkohol og allerede så full at han var ikke i stand til å gjøre rede for seg. Sier det bare, og verre kunne det vært om det var ei jente, hvem vet om noen hadde funnet det for godt å utnytte henne.
Etter de gangene så var jeg nødt til å kontrollere han framover etter disse episodene, og det har vært tøft som pokker, og jeg har fått så mye kjeft av han fordi jeg sjekker han opp, men jeg har forklart han hvorfor. Fordi jeg ikke vil kunne sove om natta om han er ute uten at jeg vet hva han gjør, og han er så full at han ikke vet hvor han er eller hvor han skal sove. Fordi han kan komme ut for noe.

Nå fyller han 17 og jeg har begynt å slippe han litt etter litt. Det er nok på tide å la han få finne ut av litt ting selv. Men når de er 14 så har de ingenting på fylla å gjøre. Mener jeg.

Vennene til sønnen min ser på meg som ei streng mor, og jeg har nok vært med å stabla noen av de også på beina og fått de hjem, men alikevel så kommer de her, de legger meg til som venn på facebook og nettby, så det er jo tegn på at jeg ikke er helt gal heller da.

Og som sagt, loven sier jo egentlig 18 år og skal man lempe litt der som foreldre så bør man kanskje ikke begynne når de er 14.