+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Økedag

  1. #1
    baronessen
    Gjest

    Økedag

    Jeg hadde glemt hele begrepet. Helt til idag.

    Annenhver time fram til nå - og i mellom ammingene er hun lys våken - ikke griner eller hyler, bare knyr litt, som om hun bare venter på neste gang hun kan få den deilige puppen... Og JEG har bestemt at annenhver time får jammen holde - også på økedager...

    Syns til og med jeg kan huske at den første med de andre også var da de var rundt 10-11 dager gammel...
    Og jeg som har vekket henne hver 3.time nå, siden hun ble født, kommer jo helt ut av det - hun våkner selv og suger uten å måtte stimuleres...

    Noen flere med økedag på gang???

  2.  
  3. #2

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av baronessen Vis post
    Og jeg som har vekket henne hver 3.time nå, siden hun ble født, kommer jo helt ut av det - hun våkner selv og suger uten å måtte stimuleres...
    Nå minnet du meg på noe jeg hadde glemt og
    Husker de kom alltid like overraskende på meg

    Venter fortsatt på desemberbabyen min, men lurer egentlig på en ting:
    Hvorfor vekke babyen om den sover?
    Babyen sier vel fra når den er sulten?
    Jeg har alltid lurt litt på det der og det samme med bleieskift på bestemte klokkeslett.. Man merker vel om babyen blir urolig og trenger ny bleie og? Skjønner det om babyen er syk og ikke er istand til å si fra selv men ellers ..?
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

    Ikke glem å knipe, jenter!

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    2,467

    Sv: Økedag

    Jeg aner ikke jeg. Han er liksom sugen etter puppen heeele tiden til vanlig føler jeg.. Så om et økedøgn skal dukke opp, så spekulerer jeg veldig på hvordan det skal bli. Pupp hvert 5. minutt???


  5. #4
    Miriel
    Gjest

    Sv: Økedag

    Tror ikke hun har hatt økedag hittil, men nå har hun uansett blitt sulten hver 2-3 time siden fødselen da - så hun spiser jo så og si hele tiden uansett.... Melkeproduksjonen min er jo fremdeles laaangt over det hun faktisk får i seg - så sånn sett er det vel ikke nødvendig med økedag enda?

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Melis_NM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    1,726

    Sv: Økedag

    Vi har hatt en eller to tenker jeg. Jeg var nok ikke veldg obs på det siden jeg frem til nå har fullammet fra én pupp og jeg har latt ham få mat ofte for å være på sikre siden, men har merket at puppen har blitt fullere dagen etter... Hadde også helt glemt hvor låst man blir med baby til puppen hele tiden, og jeg har ammet mye oftere enn hver andre time altså!
    Lykkelig mamma til
    Anette Januar-06
    &
    Kristoffer Desember-08


  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snuppa83 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    796

    Sv: Økedag

    Joda, økedag (er) her i huset innebærer pupp hver enda time, til tider to ganger i timen

    Men de siste dagene har han villet ha mat hver annen time, spesielt på kvelden og nattan. Gleder meg til jeg får litt flere timer sammenhengende søvn
    Verdens heldigste mamma
    StoreGull 2003
    LilleGull 2008

  8. #7
    baronessen
    Gjest

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Nå minnet du meg på noe jeg hadde glemt og
    Husker de kom alltid like overraskende på meg

    Venter fortsatt på desemberbabyen min, men lurer egentlig på en ting:
    Hvorfor vekke babyen om den sover?
    Babyen sier vel fra når den er sulten?
    Jeg har alltid lurt litt på det der og det samme med bleieskift på bestemte klokkeslett.. Man merker vel om babyen blir urolig og trenger ny bleie og? Skjønner det om babyen er syk og ikke er istand til å si fra selv men ellers ..?
    Vel, denne babyen har hatt litt gulsot, og er dermed veldig trøtt - og kunne nok sovet i veeeeldig mange timer i strekk. Og dermed hadde melkeproduksjonen avtatt, og hun hadde ikke lagt på seg og heller ikke blitt kvitt gulsoten så fint som hun gjorde...

    Så derfor måtte jeg vekke henne. Nå våkner hun av seg selv, om jeg styrer ikke mer med det, annet enn dersom det går mer enn 5 timer om natten, for hun er fortsatt såpass liten av jeg synes hun bør spise iallefall hver 5.time om natten. (men det er grusomt å VEKKE henne og meg, altså...)

  9. #8
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Paddington sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    168

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Nå minnet du meg på noe jeg hadde glemt og
    Husker de kom alltid like overraskende på meg

    Venter fortsatt på desemberbabyen min, men lurer egentlig på en ting:
    Hvorfor vekke babyen om den sover?
    Babyen sier vel fra når den er sulten?
    Jeg har alltid lurt litt på det der og det samme med bleieskift på bestemte klokkeslett.. Man merker vel om babyen blir urolig og trenger ny bleie og? Skjønner det om babyen er syk og ikke er istand til å si fra selv men ellers ..?
    Helsesøster sa at jeg burde vekke den lille for å amme hvis hun sover flere timer i strekk, men jeg gjør det ikke. Jeg regner med at hun sier ifra når hun er sulten. Hun har lagt godt på seg, langt over det som er gjennomsnittlig, dermed synes jeg det er unødvendig å vekke henne for å amme. Bleieskift på bestemte klokkeslett høres rart ut. Bleier skifter man når bleia er full av bæsj/tiss, og da sier ungen som regel ifra. Er den tørr, så er det da ingen grunn til å skifte?
    To jenter, 2008 og 2010. Xeni på SM.

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    2,467

    Sv: Økedag

    Han har ikke tømt puppen ved måltid ennå, så da er det ikke nødvendig med økedøgn ennå da?

    Forresten.. hvordan ser man at puppen blir tømt? At det ikke kommer ut noe hvis man klemmer på den?


  11. #10
    Emma Johanne
    Gjest

    Sv: Økedag

    Økedag??? Hva er det? Må ha det inn med teskje kjenner jeg...

  12. #11
    Miriel
    Gjest

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av Emma Johanne Vis post
    Økedag??? Hva er det? Må ha det inn med teskje kjenner jeg...
    Når babyen øker melkeproduksjonen så vil babyen ammes myyye oftere enn "vanlig" - så da henger han/hun gjerne i puppen så og si hele dagen...

    Eller i mitt tilfelle så er det økeDAGER i forrige uke hadde vi to sammenhengende dager med pupping og det er vi visst i ferd med å få nå også. Er ikke tvil om at denne jenta er matglad iallefall

  13. #12
    baronessen
    Gjest

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av Modesty Vis post
    Han har ikke tømt puppen ved måltid ennå, så da er det ikke nødvendig med økedøgn ennå da?

    Forresten.. hvordan ser man at puppen blir tømt? At det ikke kommer ut noe hvis man klemmer på den?
    Jeg tenker litt at den er tømt hvis 1. barnet slipper men er klar for neste pupp 2. hvis den "kjennes" tømt 3. og viktigst hvis den melka som kommer ut er litt gul og feit... Den feiteste melka er nemlig innerst, det er derfor det er så viktig at de tømmer den første før de begynner på nummer to!

  14. #13

    Sv: Økedag

    Sitat Opprinnelig postet av baronessen Vis post
    Jeg tenker litt at den er tømt hvis 1. barnet slipper men er klar for neste pupp 2. hvis den "kjennes" tømt 3. og viktigst hvis den melka som kommer ut er litt gul og feit... Den feiteste melka er nemlig innerst, det er derfor det er så viktig at de tømmer den første før de begynner på nummer to!
    Ammingen er kommet inn i en rutine men har ikke merket noen endringer i behovet av hyppigheten av ammingen.. Synes puppene kjennes tømt ut nesten hele tiden jeg..
    Når han ammes kommer det ikke sånne "slurpe/væske" lyder hele tiden.. Betyr det at det ikke er melk nok eller er det bare sånn at av og til kommer det ingen lyd når han spiser? Skikkelig nervøs for å ikke ha nok melk.. (Hadde mer enn nok til de to eldste men er usikker nå.) Vil det eventuelt ta seg opp av seg selv? Når han trenger mer melk, vil det dannes mer da? Skal man bare la dem suge likevel?
    Bekymrer jeg meg unødig -igjen? Han sover jo mye, noe han kanskje ikke hadde gjort om han var sulten? Og han sukker tungt før han sovner på slutten av hver amming og jeg må tørke rundt munnen hans for melkebarter..
    Sist endret av Callie; 09-01-2009 kl 22:46
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

    Ikke glem å knipe, jenter!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine