+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: afrikansk forelder

nugget
    Gjest

afrikansk forelder

Er det noen her inne som har barn med en forelder fra Afrika?

Roseknoppens pappa er fra Afrika, og det hadde vært hyggelig å kunne utveksle litt informasjon med noen med samme bakgrunn

Pappan til roseknoppen har bodd i Norge i 17-18 år

2.  
    Nabbe
    Gjest
    Mine barn har afrikansk pappa. Han har bodd i Norge i 9 år, vi er ikke sammen lenger nå, men de har masse kontakt med pappaen sin. Han er fra Algerie! Datteren min sier at hun kommer fra Afrika og folk blir litt lett forvirret, fordi hun er nesten helt blond

nugget
    Gjest
    Opprinnelig melding fra Nabila
    Datteren min sier at hun kommer fra Afrika og folk blir litt lett forvirret, fordi hun er nesten helt blond
    Hehe - må le litt. Roseknoppen ser heller ikke halvt afrikansk ut. Hun er veldig lys i huden og har heller ikke så mange andre afrikanske trekk. Det er ingen som kunne gjettet at faren er afrikansk
    Sist endret av nugget; 17-02-2004 kl 15:01

Nabbe
    Gjest
    Ofte når de er så små er det vanskelig å se på de at de er halvt afrikanere. Senegalesere er jo en del mørkere enn arabere fra nord, så det vil nok komme senere. Men jeg har sett barn av en svart araber fra Tunisia med en norsk, og der er eldste barnet negroid i trekkene men helt lys, andre er som arabiske barn med svart rett hår og mørke øyne men lys hud, og minste barnet ser ut som en skikkelig mulatt hehe. Snakk om å få tre forskjellige unger!

Mayani
    Gjest
    Jeg har 4 barn med afrikansk pappa. De 3 minste kan du se er mulatter men hun eldste ligner mer på asiatere , rart, men de er alle ganske mørke. Spesielt hun minste.

Vi er gift og mannen min kommer fra Kenya.

nugget
    Gjest
    Opprinnelig melding fra Mayani
    Jeg har 4 barn med afrikansk pappa. De 3 minste kan du se er mulatter men hun eldste ligner mer på asiatere , rart, men de er alle ganske mørke. Spesielt hun minste.
    Morsomt

----------------------------
    Selv synes jeg (og mange andre) at roseknoppen ser litt latino ut. Hun er som sagt ganske lys.
    Det er mange som sier at hun kommer til å bli mye mørkere enn det hun er nå, men det kan jeg egentlig ikke tro (siden hun er så lys) - litt mer gyllen blir hun nok, men aldri mørk. Hva er deres erfaring her? Blir de mye mørkere med årene?

En annen ting jeg har lurt litt på....
    Hun er av lengde helt gjennomsnitt, men helsesøster sier hun veier litt lite (ved 6 mnd: 66.5 cm og 7020 gr). Jeg mener selv at hun ikke veier for lite (tjukke lår, valker og bollekinn). Tror heller at dette avviket skyldes at halve hennes familie faktisk har en helt annen figur enn oss nordboere. Det ville jo vært helt naturlig om hun arver den lange slanke figurene etter sine afrikanske slektninger. Uansett så er ikke avviket mye, men helsesøster kommenterte det bare.
    Noen erfaring med slike avvik fra "normalskalaen"? Litt interresant faktisk
    Sist endret av nugget; 10-01-2004 kl 20:20

Mayani
    Gjest
    Nugget: Så nydelig datteren din er.

Min nest yngste datter var veldig lys da hun ble født. Vi spøkte til og med med det, for pappaen er jo ganske mørk. Hun ble godt over året før hun begynte og bli mer gylden. Nå er hun 2,5 år og hun er faktisk blitt mørkere, men er lysere enn søskene sine. Mine andre barn har også blitt mørkere med alderen. Kanskje det har noe med solen og gjøre også.

Når det gjelder lengde og vekst, har jeg opplevd det samme som deg, Nugget, at de er litt mindre enn gjennomsnittet. Men jeg fikk informasjon om dette av min fastlege da jeg var gravid at det var vanlig at barn med afrikanske forelder ( det er det jeg vet om ) kan ha lavere fødselsvekt og annen kurve på veksten generelt. Han sa til og med at med så mange blandingsbarn som det er i Norge nå, skulle det vært eget vekstskjema for de, fordi de har et annet "utgangspunkt" enn "norske" barn.

nugget
    Gjest
    Opprinnelig melding fra Mayani
    Nugget: Så nydelig datteren din er.

Min nest yngste datter var veldig lys da hun ble født. Vi spøkte til og med med det, for pappaen er jo ganske mørk. Hun ble godt over året før hun begynte og bli mer gylden. Nå er hun 2,5 år og hun er faktisk blitt mørkere, men er lysere enn søskene sine. Mine andre barn har også blitt mørkere med alderen. Kanskje det har noe med solen og gjøre også.

Når det gjelder lengde og vekst, har jeg opplevd det samme som deg, Nugget, at de er litt mindre enn gjennomsnittet. Men jeg fikk informasjon om dette av min fastlege da jeg var gravid at det var vanlig at barn med afrikanske forelder ( det er det jeg vet om ) kan ha lavere fødselsvekt og annen kurve på veksten generelt. Han sa til og med at med så mange blandingsbarn som det er i Norge nå, skulle det vært eget vekstskjema for de, fordi de har et annet "utgangspunkt" enn "norske" barn.
    Hun blir kanskje litt mørkere med tiden da!? Var din jente så lys som min?
    Kjempespennede å se hvordan hun utvikler seg, og hvordan hun vil bli seende ut. Alt kan jo skje
    Vi har som dere også spøkt med dette

Ang vekst.
    Godt å høre at min teori ble underbygget. Da trenger jeg ikke å legge særlig vekt på hva helsesøster skulle komme til å si. Lettere å kunne stole på egen vurdering når man vet andre har erfart det samme.

Mayani
    Gjest
    Opprinnelig melding fra nugget
    Hun blir kanskje litt mørkere med tiden da!? Var din jente så lys som min?
    Kjempespennede å se hvordan hun utvikler seg, og hvordan hun vil bli seende ut. Alt kan jo skje
    Vi har som dere også spøkt med dette

Ang vekst.
    Godt å høre at min teori ble underbygget. Da trenger jeg ikke å legge særlig vekt på hva helsesøster skulle komme til å si. Lettere å kunne stole på egen vurdering når man vet andre har erfart det samme.
    Ja, faktisk var Angelica like lys som din jente.

Og så langt mine barn trives, legger på seg og vokser, er jeg ikke bekymret. Dessuten det jeg har sett er at mine eldste faktisk har tatt igjen sine gjevnaldrene.

Anabella
    Gjest

Sv: afrikansk forelder

Jeg har ei datter på 4 mnd, med en fra Nigeria.
    Ved fødselen var hun helt hvit, mens ørene var litt mørkere.
    Allerede nå er hun blitt mye mørkere. Øyene hennes er brune, mens ytterkanten (ringen rundt) er mørke blå.

Jeg tror ikke det finns noen oppskrift på hvilken farge en vil få med en mørk og en hvit forelder. Helsesøstra sa til meg at normaltvis så er både afrikanske nyfødte, og nyfødte med en mørk og en hvit forelder lyse ved fødselen, og mørkner som regel til etterhvert.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mariam sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    802

Ser dette er en gammel tråd men det er kanskje på tide å riste litt liv iden igjen .

Jeg har en datter som er halvt Tanzaniansk. Hun er nå 1 år og 5 mnd. Veldig lys i huden men håret og øynene avslører henne. Og ser man henne sammen med andre helnorske barn ser man jo at hun er mørkere.
    Vi var i Tanzania i sommer og da var jeg redd hun skulle bli brendt siden hun er så lys men hun ble ikke det en eneste gang. Selv de dagene vi hadde glemt solkrem. Så tror huden deres er sterk. Men ofte er disse barna lysere i ansiktet enn på resten av kroppen. Litt rart egentlig..

Noe annet som jeg ikke visste om å ha barn med en afrikaner var faren for at barnet skulle få den arvelige blodsykdommenTalassemi. Min datter har fått denne. DVS si at blodprosenten hennes alltid vil være noe lavere enn normalen men at hun har en viss immunitet mot malaria ..

Hva med den mongolske flekken? Har alle den? Og er den sterke på mørker barn enn på lyse???

Anabella
    Gjest

Ja. Mi datter har den mongolske flekken på rompa, og den har blitt mørkere nå etterhvert. Jordmora sa at det var vanlig på unger av utenlandske/mørke foreldre/forelder, men jeg hadde aldri hørt om det før jeg fikk henne. Men hun sa også at den kan forsvinne etterhvert.

Supermedlem
    Mariam sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    802

Sitat Opprinnelig postet av Anabella Vis post
    Ja. Mi datter har den mongolske flekken på rompa, og den har blitt mørkere nå etterhvert. Jordmora sa at det var vanlig på unger av utenlandske/mørke foreldre/forelder, men jeg hadde aldri hørt om det før jeg fikk henne. Men hun sa også at den kan forsvinne etterhvert.
    Jeg hadde hørt om den fra andre som har barn med afrikanere. Men det er jo ganske merkelig da. At alle liksom har en sånn flekk på rumpa .
    Vet at mange ble tatt for barnemishandling før i tida fordi folk trodde det var et blåmerke. I mongolia...

Anabella
    Gjest

Haha, huff, det visste jeg ikke.
    Men det er jo iallfall bra flekkene som regel kommer nederst på ryggen eller på rompa, og ikke i ansiktet o.l. Ellers syns jeg egentlig det er litt søtt..

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Alle som har foreldre som har mørkere hudfarge enn "hvite" har en sjanse for å få mongolsk flekk på rumpen. Jeg hadde det da jeg ble adoptert fra Bangladesh, og vet at det gjelder også de fra Sør-Amerika og Afrika. Mamma fikk beskjed om dette da de adopterte storesøsteren min slik at de kunne si fra om at det ikke var mishandling..

Mine to gutter som da er "halvt bengalske" har også hatt det, men det forsvinner etter hvert.
    Gard (3år) hadde et lite merke og det forsvant ganske kjapt, men Brage (9mnd) har et større merke og det er der litt nå også.

Gard ble først brunere etter at han fikk sol på seg (så sommeren da han ble 2 år ble han ordentlig gyllen), og nå ser jeg at han er like brun på hendene som meg men bleiekere ellers (hendene stikker jo alltid utav parkdressen ).

Brage har jo ikke fått noe sol enda så han er bare litt mer "tanned" enn andre barn.

Begge mine gutter ble født med en blå "film" over øynene, men det var helt klart at de fikk brune øyne for det om.
    Gard 31.05.06 Brage 14.07.08 Jarand 28.04.11

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei pappa'n til mine barn er fra Egypt. Så storesøster er helt mørk med brune øyne. Får stadig høre så søt hun er..

Lillebror er lys med blå øyne. Kan ikke se noe afrikansk med ham.

Jeg har nettopp tatt ut seperasjon, men vi er gode venner og pappa'n er mye her.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    julibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,305

Angående mongolske flekker, så forsvinner de visstnok veldig ofte før skolealder.
    Jeg er adoptert fra Sør-Korea, og hadde også en sånn flekk på rompa da jeg var barn.
    Mannen min er fra Colombia. Eldste sønnen min på 4,5 år har fortsatt en liten flekk, mindre enn en 50-øring. Denn er veldig mørk og markert, og jeg tipper vel egentlig at den kommer til å bli værende.
    Som baby hadde han også et stort felt over korsryggen, samt på begge skuldre og på anklene, men disse var lysere og mer utflytende. De er borte nå.

Datteren min har derimot ingen slike flekker, og det er nesten litt merkelig. Hun er dog en del lysere i huden enn broren, men har jo likevel både asiatisk og latinsk blod i årene
    Storebror f. 2004
    Lillesøster f. 2006

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine