+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Hva veide barna ved 1 års alder?

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

    Question Hva veide barna ved 1 års alder?

    Dere som fødte barn som var rundt 2kg ved fødsel hva veide de ved 1 år alder?

    Snuppa er ikke prematur,men dysmatur.Ble tatt ut ved uke 37+4 da hun hadde et veksavik på 31%,satt i seteleie og hadde ikke noe fostervann.(vannet gikk ikke,det ble bare ikke produsert)Viste seg etter snittet at hun hadde et stort innfark som dekket halve morkaka ved navlestrengen..

    Hun var 2230 og 48 cm da hun ble født.Var 5,3 og 59 ved 3 mnd.Lurer bare på når og om hun tar igjen de jevnaldre?
    november-05 februar-09

  2.  
  3. #2
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Hei Simba ser du ikke har fått noe svar så da kan jeg jo fortelle om min søster og meg (selvom det kanskje ikke er helt relevant siden det er ca. 30 år siden).

    Vi var begge dysmature. Søsteren vet jeg ikke årsak til, men hos meg var det en del av morkaka som ikke fungerte (pluss at mamma har en bindevevssykdom).

    Storesøster kom 2 uker over termin og var 2,4 kg og 44 cm lang. Hun hadde doblet sin vekt (!) ved 6 uker, altså 4,8 kg, og var dermed ikke lengre mindre enn gjennomsnittet. Ikke kjempestor, men helt normal (større enn min gutt ). Hun fulgte deretter sine jevnaldrende i vekst i barneårene. Så hun tok altså fort igjen det "tapte". Som voksen er hun kun 160 cm, men dette er nok genetisk ( vi er mange små mennesker i familien).

    Jeg ble født en uke før termin, veide 2,1 kg og var 41 cm lang. Jeg finner dessverre ikke helsekortet mitt (ligger sikkert på loftet et sted...), men jeg fortsatte å være liten. Klarte ikke å ta igjen jevnaldrende. Lillegutt har brukt noen av mine gamle klær og selvom han ikke var stor (2670gr, 46 cm) så vokste han fort i fra klær jeg kunne bruke da jeg var et halvt år. Mamma sier hun følte jeg aldri trengte nye klær. Jeg var under gjennomsnittet som 1-åring og liten i barneårene. MEN, da jeg var 11 var jeg plutselig ikke minst i klassen lengre! Da hadde jeg endelig tatt igjen en del av jentene. Dessverre stoppet jeg å vokse som 12-åring og endte på skarve 153 cm. Men det er nok vel så mye gener og tidlig pubertet som fødselsvekt.

    Vi ble forresten fullammet, men fra ca 3 mnd alder fikk vi tillegg (var jo bare 3 mnd permisjon) og grøt fra 4 mnd.
    f. 190309

    f. 031011

  4. #3
    Karisma
    Gjest

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Kjenner en som var født 4 uker for tidlig og var 2,4 kilo, hun er større enn normalen nå. Snuppa mi var født 11 uker for tidlig, 1470g ved fødsel og er 1,5 år nå og veier ca 9 kilo. Hun er liten av vekst ennå, men håper det snur en gang! Det tror jeg det gjør for jenta di også.
    Er tante til tvillinger som var født 7 uker for tidlig, de er like gamle og like store som min 4 åring nå. De var 2 kilo ;-)

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Sondre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    1,050

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Martine er født i uke 35 og var 2,6kg
    Ved 1år var hun 10kg og 81cm

    Hun er nå 4år og like høy som en på 5år.
    Storesøster M født 8januar 2005.5uker for tidlig.2600gram og 47cm lang
    Lillesøster I født 24februar 2009.10uker for tidlig.1390gram og 40cm lang

  6. #5
    maylen
    Gjest

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Min på 1570g var ca 8 kg på ettårskontrollen.

  7. #6

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Min var 2500 ved fødsel og 9100 på 1. års kontrollen. Hun er født 5 uker fortidlig.
    22.05.08
    28.06.10
    28.06.10

  8. #7
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Snuppa ble tatt med keisersnitt 38+1 av samme årsak som din, Simba. Hun var riktigok litt større enn fryktet og veide 2700 g og hode-rompe lengde var 32 cm. De målte ikke full lengde fordi beina ikke hadde rettet seg ut.

    Uansett: På 1-årskontrollen veide hun 8700. Nå er hun nesten 20 mnd og veier 10 kg og er 83 cm lang. Hun har ligget ganske lavt med vekt hele tiden, men synes hun begynner å hente inn sine jevnaldrende nå.


  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Takk for svar jenter!
    Vil jo si det er litt hipp om haps om og når hun tar igjen sine jevnaldrende.Og masse gener
    november-05 februar-09

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mac sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Down under
    Meldinger
    1,529

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Min dysmature var 2,4 ved foedsel og ca 7 kilo ved 1 aar. Hun var dog bar 8,5 kilo ved 2 aar og tok ikke igjen de andre foer hun var 5 aar ca. Hun ble 7 igaar (idag i Norge) og er blandt de hoeyere pikene i klassen sin. Minmest premature var ca 10 uker tidlig og veide 1340 ved foedsel og var 10 kilo ved 1 aarsdagen (tror jeg).
    Down under

  11. #10

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Min premature gutt var 2,4 kilo tung og 44 cm lang da han ble født i uke 34+0. Nå er han 9 måneder, og har for lengst hentet seg inn vektmessig. Han veier 9,9 kilo nå, og har ligget på 75-percentilen siden han var et halvt år gammel, altså godt over snittet. Da han var drøye 5 måneder, veide han nesten 8 kilo og lå på snittet for sin alder. Hodestørrelsen har han også tatt igjen, han har nå passert snittet såvidt.

    Lengdemessig ser han ut til å bruke noe lengre tid på å ta igjen det tapte. Han har klatret fra langt under det skraverte normalområdet på helsekortet til litt over 10-percentilen ved 9 måneders alder, og ser ut til å klatre sakte men sikkert.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  12. #11

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Min lettere premature jente var 2.6kg ved fødsel, altså mer enn jenta di.. men veide mindre enn din ved 3mnds alder.. husker ikke vekta nøyaktig..men trur det var ca 4.7
    ved 1års alder veide hun 7.4kg.

    Hun er i dag helt "vanlig".. dvs ser man på vekta alene er den liten..men sammen med høyden er den helt perfekt. Hun er nå 2år og 84cm 11kg

  13. #12
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Vi kjenner en dysmatur jente som var 2 kg ved fødsel. På ettårskontrollen veide hun det samme som poden som var 4 kg da han ble født.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  14. #13

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    En i bhg jeg er i praksis i er 8 uker for tidlig og var 1800g. Han er nå 3 og er kun 10 kg og 86cm. han er helt normal i utvikling ellers, så langt jeg vet.
    En stor og en liten.

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cala sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,808

    Sv: Hva veide barna ved 1 års alder?

    Lillebror ble født nøyaktig 1 mnd før termin. Han veide 2440 g og var 47 cm ved fødsel.
    1 år gammel veide han 11890 g og var blitt 80 cm høy.
    Mamma til vesla (mar 04) og småen (aug 08)

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine