+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

  1. #1

    vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Ja, ja ...her komer spørsmål igjen. ( har ikke tid til mer en egne problemer enda, håper det snur snart).
    Sønnen min er 3 mnd i morgen og 1 mnd korrigert. Han spiser morsmelk stortsett fra flaske ( noe amming).
    Han har veldig aktiv mage ( arvet fra pappa) dvs man kan øre maten fra inntakk til utgang
    I det siste begynte han å gråte og kvelles med melken fra flaske under drikking. Han pleier å vokne veldig sulten og får bryst med en gang , når han vil ikke ha mer bryst snur han seg vekk fra brystet og vil ha flasken. Tidligere forsvant inneholdet av flasken inn på 5 min og så fikk han luft problemmer "begge veier" og da var det å gå trapper, risting, klapping osv til han var tom for luft og sovnet.

    Nå er det endret. Han tar flasken gjerne og begynner å drikke så begynner han å hoste, kvelles, gråte. Jeg må slutte å gi den og han gråter til jaeg reiser meg opp med han og går rund i huset og holder han oppreist. Med en gang jeg setter meg ned og gir flasken igjen og han tar to-tre slurk gjenter historien seg. Det helle forverres med at han er sulten og frustrert men klarer ikke å spise. Vi bruker opp til 1,5 timer for å spise det som er i flasken. Jeg tror det er luft som plager han men jeg er ikke sikker.

    Hadde vært fint å høre om andres erfaringer og råd?

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Smula sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Nedre Eiker
    Meldinger
    3,641

    Sv: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Høres ut som det er litt for store/mange hull på flasketuten slik at melka renner fortere enn han greier svelge unna. For å forhindre at det blir for mye luft i systemet hans kan det være lurt å stoppe opp flere ganger underveis i matingen for å rape. Sørg for at du får opp en solid rap, jeg pleier som regel kjenne det på ryggen hans om det er noe som romler der inne. Da henger jeg han godt over skuldra mi sånn at han får litt press på magen, og da løser problemet seg raskt. Men som sagt så høres det ut som at hullene på flaskesmokken er hovedproblemet her. Gå ned en størrelse på smokken, så løser det seg nok mest sannsynlig. Fra brystet renner melka saktere enn fra flasketuten, så om han er i "puppemodus" og virkelig jobber for føden blir det fort krøll når han plutselig gjør det samme med flaska (for der renner det jo kjapt og greit uansett). Gutten din er visst født dagen før gutten min, han! Hyggelig om du vil titte innom septemberklubben også, kjekt med flere medlemmer.

    Snuppa sept03 Mellomsten des06


  4. #3

    Sv: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Jeg syns også det høres ut som det kan være at han drikker for fort. Skjer dette kun ved flasking, eller ved amming også? Dersom du opplever at dette skjer ved amming bør du få gutten din undersøkt av en manuellterapeut som har greie på barn (se liste over barnebehandlere her) - om enn ikke for annet enn å utelukke låsninger i nakke/rygg. Dette har nemlig hatt en lignende effekt på mine barn som du beskriver, men da hadde de størst problemer ved amming og etter hvert ved flasking og så hadde de vondt hele tiden når de var mette (fordi full mage økte presset på nervene som lå i klem pga låsningene).

    Ellers er det jo ikke uvanlig at premature barn har umodent fordøyelsessystem som ofte gir mer magevondt enn hos terminfødte barn. Sønnen din bruker vel jerntilskudd, noe som kan ha forverrende effekt. Dersom det er luft som er hovedproblemet kan du prøve med 2 ml fenikkel-te (vanlig fenikkel-te som fås kjøpt på helsekost) før hvert måltid (gis i sprøyte i munnen på barnet). Du kan med fordel også drikke amme-te slik at effekten følger melka. Jeg gjorde begge deler og føler at det hadde god effekt. I tillegg var vi relativt rundhåndede med 2 ml sukkervann når det stod på som verst, for tidvis var det det eneste som roet barna såpass at vi greide å roe dem ned.

    Dersom ingenting av dette hjelper kan du ta en telefon til nyfødtavdelingen hvor dere lå inne og høre om de har noen gode råd til dere. Alternativt ringe helsestasjonen.

    Håper det bedrer seg snart!
    Endelig mamma etter mange år og forsøk ..Og så ble vi plutselig enda flere

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

    Sv: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Enig med de andre her om å gå ned på smokkstørrelse. Du får kjøpt smokker som er for premature barn. Vet Dr. Brown har dem hvertfall, jeg kjøpe de på apotek.
    Det er MYE bedre for babisen din å bruke litt god tid på flasken enn 5 minutter Hyppige pauser funket også bra her, stoppet opp nar eg hørte han svelget masse luft feks.

    Utover dette kan du jo forsøke å regulere matvarer i kosten din, for å sjekke om det kan ha noe å si.
    Kutt ut melkeprodukter noen dager feks.

    Masse lykke til
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

  6. #5

    Sv: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Sitat Opprinnelig postet av Smula Vis post
    Høres ut som det er litt for store/mange hull på flasketuten slik at melka renner fortere enn han greier svelge unna. For å forhindre at det blir for mye luft i systemet hans kan det være lurt å stoppe opp flere ganger underveis i matingen for å rape. Sørg for at du får opp en solid rap, jeg pleier som regel kjenne det på ryggen hans om det er noe som romler der inne. Da henger jeg han godt over skuldra mi sånn at han får litt press på magen, og da løser problemet seg raskt. Men som sagt så høres det ut som at hullene på flaskesmokken er hovedproblemet her. Gå ned en størrelse på smokken, så løser det seg nok mest sannsynlig. Fra brystet renner melka saktere enn fra flasketuten, så om han er i "puppemodus" og virkelig jobber for føden blir det fort krøll når han plutselig gjør det samme med flaska (for der renner det jo kjapt og greit uansett). Gutten din er visst født dagen før gutten min, han! Hyggelig om du vil titte innom septemberklubben også, kjekt med flere medlemmer.

    Takk for svaret. Hadde ikke tid til å logge meg på før nå dessverre. Uff ...vi slitter fremdeles med magen men akkurat dette med kvelling løste seg ved å bytte smoken
    Nå er det bare l uft den andre veien som vekker han bestandig og han får ikke sove mer en 20 min av gangen. Idag sover han bare når han blir båret i Babybjørn.
    Så koselig å ha barn på samme alder. Jeg skal prøve å henge med i sept.kluben men nå er det ikke tid til annet enn barnet

  7. #6

    Sv: vond i magen, hva ville dere ha gjort?

    Sitat Opprinnelig postet av Teeny Vis post
    Jeg syns også det høres ut som det kan være at han drikker for fort. Skjer dette kun ved flasking, eller ved amming også? Dersom du opplever at dette skjer ved amming bør du få gutten din undersøkt av en manuellterapeut som har greie på barn (se liste over barnebehandlere her) - om enn ikke for annet enn å utelukke låsninger i nakke/rygg. Dette har nemlig hatt en lignende effekt på mine barn som du beskriver, men da hadde de størst problemer ved amming og etter hvert ved flasking og så hadde de vondt hele tiden når de var mette (fordi full mage økte presset på nervene som lå i klem pga låsningene).

    Håper det bedrer seg snart!

    Takk for svar. Problemet var bare med flasken. Vi har vært hos kyropraktor og jeg synes det har blitt værre etter det. Mulig at ikke bahandlingen er årsaken. Kyropraktor fant en låsning i naken men ikke vesentlig. Etter behandling begynte ledene hos barnet å knyrke og nå observerer jeg at han ligger i "banan" av og til. Har tenkt å snakke med HS om det først og så kanskje vurdere manuallterapeut.
    Te drikker han mer enn gjerne uten at jeg merker noe effekt av det. Skrikke tokter har vi skjeldent det er heller at hen er veldig urolig og utilpass, ligger å vrir seg, må båres hele tiden, må skifte stilling

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine