+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Jannamor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    2,327

    Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Sitter her og lurer veldig på dette. Ved kunstig befruktning, når de tar ett egg og injeserer èn sædcelle, vet de da hvilket kjønn de bruker? og når egget deler seg, før innsetting, kan de da se om fosteret har sykdommer? som feks downs?

    Og hva vet de, og hva forteller de til de kommende foreldrene? Og hva har de krav på å få vite?

    Jeg er veldig i det filosofiske hjørnet i dag Veldig glad for alle svar
    Sist endret av Jannamor; 24-01-2010 kl 21:22 Begrunnelse: glemt mellomrom i overskrift
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    Frosken 150708 Ugla 310511 Vårt nybygde hus; http://tr.im/omTF Våre Bryllupssider; www.20092009.no

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,024
    Blogginnlegg
    14

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Nå vet jeg LITE om dette! Men injiserer de èn sædcelle da? Er det ikke en god del? For å sikre seg?
    September 06
    Juli 08

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hønemor! sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    1,185

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Sitat Opprinnelig postet av Cathie Vis post
    Nå vet jeg LITE om dette! Men injiserer de èn sædcelle da? Er det ikke en god del? For å sikre seg?
    Ved ICSI gjør de det.
    •°o.O + 27.10.12 O.o°•
    EK 13.05.08
    •°o.O Bloggen min O.o°•

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    De kan finne ut av både kjønn og kromosomavvik i hver celle om de ønsker det, men det gjøres ikke som standard i Norge. Følgelig får ikke foreldre vite noe om dette heller.

    Man kan søke dispensjon til en nemnd. Husker du Mehmet-saken? Les evt her, ellers kan du google Mehmet-saken og Bioteknologiloven.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Sitat Opprinnelig postet av lex Vis post
    De kan finne ut av både kjønn og kromosomavvik i hver celle om de ønsker det, men det gjøres ikke som standard i Norge. Følgelig får ikke foreldre vite noe om dette heller.

    Man kan søke dispensjon til en nemnd. Husker du Mehmet-saken? Les evt her, ellers kan du google Mehmet-saken og Bioteknologiloven.

    Man kan undersøke et befruktet egg, ikke en enkelt celle. Egget må ha delt seg noen ganger, så tas det ut en (eller flere, er ikke sikker) celle(r) som undersøkes.

    Så man kan nok ikke finne ut om sædcellen er x eller y, med mindre man "ødelegger" den.


  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Ok. Jeg vet at man kan teste hvert enkelt celle for kromosomavvik på et menneske, men det må jo naturligvis ha vært en befruktning først.
    Sist endret av lex; 24-01-2010 kl 23:09
    Lykke kommer i mange størrelser!

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hønemor! sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    1,185

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Det var vel en sak i Sverige for noen år siden hvor et par fikk satt inn befruktet egg av et bestemt kjønn fordi det var stor sjans for at det ene kjønnet ville ha en dødelig sykdom og da ble kjønnet fastsatt etter at eggene var blitt befruktet.
    •°o.O + 27.10.12 O.o°•
    EK 13.05.08
    •°o.O Bloggen min O.o°•

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Lex: Jeg forstår ikke helt hva du har hørt på Haukeland, men en sædcelle inneholder enten en x eller en y, ikke sant. Jeg er ganske sikker altså, det er jo ikke noe "uetisk" i å undersøke sæden, befruktet egg har man sakt nei til å undersøke i Norge. Jeg vet at man kan undersøke befruktede egg etter at de har delt seg en viss antall ganger, for kjønn, og diverse kromosomfei (og sikkert andre ting)l. Meg bekjent så kan man ikke gjøre det med en enkelt sædscelle, for så å befrukte et egg.


  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eplejenta sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Vindblåste vest
    Meldinger
    746

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Inneholder ikke en sædcelle både x og y da? De inneholder jo flere andre kromosomer også, og ikke bare dem som avgjør kjønn...

    Menn har arvet ett X-kromosom fra sin mor og Y-kromosomet fra faren. Kvinner har arvet ett av morens X-kromosomer og X-kromosomet fra faren (XY og XX).

    Det trodde iallefall jeg, men jeg er ingen ekspert

  11. #10

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Kjønnsceller inneholder bare ett sett kromosomer, så en manns kjønnsceller vil bestå av omtrent 50/50 av (22 autosome kromosomer+X) og (22 autosome kromosomer+Y). Ett embryo vil derfor inneholde 44 autosome kromosomer + XX eller XY siden eggcella alltid har 22 autosome + X.
    Vil tro at det går an å separere disse ved en slags sentrifugering, da y-kromosomet er ganske mye mindre enn x-kromosomet, men skal ikke uttale meg om hvor utbredt dette er!

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Jeg har hørt om "sentrifugering" at sædceller. Det har jeg fått med meg i ett eller annet amerikansk- TV- sak - så dette er nok mulig. Men det er ikke noe en gjør/har lov til å gjøre i Norge (tror jeg da).
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.


    93, 96, 99 og 08

  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Ja, stemmer, det har faktisk jeg også hørt.
    Men at det ikke var bombesikkert, rundt 70-80% eller noe sånt?
    Tror ikke dette gjøres i Norge.


  14. #13

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Norge blir nok ikke å tillate dette med det første nei! Heldigvis.. Fant denne siden, her står det at pgd er den eneste måten man kan være 100% sikker på kjønn!

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Jannamor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    2,327

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    ok, så det er ikke tydelige forskjeller i utseende da altså? man må "knekke" de for å se?

    Jeg vet jo og at en sædcelle enten har x eller y, derfor det er spennende. Og det er som nevnt i et svart et ICSI forsøk jeg snakker om ja.

    Tar gjerne i mot flere tanker jeg.

    Lurer på om hvor mye legene EGENTLIG vet, om det befruktede egget de setter inn. og hvor mye de egentlig vet om sædcellen de bruker til å befrukte egget med
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    Frosken 150708 Ugla 310511 Vårt nybygde hus; http://tr.im/omTF Våre Bryllupssider; www.20092009.no

  16. #15
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Jeg er ingen ekspert altså, men jeg tror de vet at sædcellen har normalt utseende og form, den beveger seg normalt. Ikke så mye mer enn det
    Ang hva de vet om det befruktede egget- så har de jo en form for skala for å vurdere det. Men hva dette går ut på annet enn hvordan det deler seg vet jeg ikke.

    De vet ingenting om det eventuelle barnet, kromosomfeil, kjønn, egenskaper, utseende etc. De kunne ha visst mye om det, men det er forbudt ved lov i Norge.
    Fra siden Meiose linket til, ser du hva som gjøres om man vil undersøke egget:
    (ble dette veldig smått tro??)

    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Overview.gif
Visninger:	6
Størrelse:	4.3 KB
ID:		167887


  17. #16
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eplejenta sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Vindblåste vest
    Meldinger
    746

    Sv: Kan man se forskjell på x og y sædceller?

    Sitat Opprinnelig postet av Meiose Vis post
    Kjønnsceller inneholder bare ett sett kromosomer, så en manns kjønnsceller vil bestå av omtrent 50/50 av (22 autosome kromosomer+X) og (22 autosome kromosomer+Y). Ett embryo vil derfor inneholde 44 autosome kromosomer + XX eller XY siden eggcella alltid har 22 autosome + X.
    Ser man det! Da har jeg jammen lært noe i dag også. Det begynner visst å bli for lenge siden jeg gikk på skolen

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hvor lenge lever sædceller?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 11
      Siste melding: 27-10-2011, 15:59
    2. Levetid på sædceller
      Av Småredd i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 3
      Siste melding: 21-01-2008, 14:56
    3. Hva er forskjell på..
      Av Piamor i forum Klær og utstyr
      Svar: 4
      Siste melding: 13-07-2007, 08:18
    4. Forskjell på mm og mme...
      Av Bønna i forum September
      Svar: 3
      Siste melding: 09-02-2007, 14:00
    5. Sædceller.
      Av En som vil bli gravid. i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 2
      Siste melding: 23-06-2004, 20:42

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine