+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Beste solkremen i år?

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    2,353

    Beste solkremen i år?

    Noen som har fått med seg hvilken solkrem som skal være best i år? Evt tips til hva jeg bør velge til mine søe små på 2-4 og 6 år?
    04 06 08 12

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    Jeg har ikke funnet noe nytt etter grønn hverdag sin test i år. Dagbladet publiserte en test nå for et par uker siden, men den har blitt kritisert såpass at jeg velger å se bort fra den. Det gikk i hovedsak på hvordan de hadde testet beskyttelsen til enkelte solkremer og at metoden visstnok ikke holdt mål. Det var mattilsynet som testet og de som har Svanermerket som kritiserte og ba om at testresultatene ble trukket tilbake.

    Var på apoteket her om dagen og de skulle prakke på meg Comsica sin. Jeg svarte at den innehold parabener så den skulle jeg ikke ha, samt kjemisk filter til barn som kun skal ha fysisk filter. Hun på apoteket blånektet, helt til jeg kunne vise henne at parabener faktisk stod på innholdslista. Apoteket hadde også trukket Babyline og Bamse sine solkremer fra butikkene fordi de visstnok inneholdt så mye skumle stoffer- solkremer som før har fått best i test nettopp pga dette....

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    Trykk gjerne på Detaljert rangering lengst ned på siden for detaljene.

    http://www.gronnhverdag.no/Nettsider...v-solkrem-2009

  5. #4
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    2,353

    Sv: Beste solkremen i år?

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Jeg har ikke funnet noe nytt etter grønn hverdag sin test i år. Dagbladet publiserte en test nå for et par uker siden, men den har blitt kritisert såpass at jeg velger å se bort fra den. Det gikk i hovedsak på hvordan de hadde testet beskyttelsen til enkelte solkremer og at metoden visstnok ikke holdt mål. Det var matvaretilsynet som testet og de som har Svanermerket som kritiserte og ba om at testresultatene ble trukket tilbake.

    Var på apoteket her om dagen og de skulle prakke på meg Comsica sin. Jeg svarte at den innehold parabener så den skulle jeg ikke ha, samt kjemisk filter til barn som kun skal ha fysisk filter. Hun på apoteket blånektet, helt til jeg kunne vise henne at parabener faktisk stod på innholdslista. Apoteket hadde også trukket Babyline og Bamse sine solkremer fra butikkene fordi de visstnok inneholdt så mye skumle stoffer- solkremer som før har fått best i test nettopp pga dette....
    Så hva velger jeg da??
    04 06 08 12

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    Sitat Opprinnelig postet av Siljemamsen Vis post
    Så hva velger jeg da??
    Jeg forholder meg enn så lenge til lista jeg finner på Grønn Hverdag fra i fjor. I tillegg ser jeg etter om kremene som kom bra ut der, inneholder kun fysisk filter eller begge deler. Anglamark fra coop kom bra ut, men hele denne serien har både kjemisk og fysisk filter og anbefales derfor ikke til barn. En god regel er at man må ha kjemisk filter for å komme opp i ca faktor 30 eller mer, så de over dette har garantert kjemisk filter. Det finnes også under denne grensa, men under denne grensa er det i alle fall mulig å lage dem med kun fysisk filter. Det fører dog med seg at de er seige, men det har vi nå brukt i mange år uten større problemer.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    2,353

    Sv: Beste solkremen i år?

    Derma da altså? Evt ambre solair..Blir sprø av dette her..De ombestemmer seg hvert år joh...
    04 06 08 12

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    Sitat Opprinnelig postet av Siljemamsen Vis post
    Derma da altså? Evt ambre solair..Blir sprø av dette her..De ombestemmer seg hvert år joh...
    Tenkte å sjekke ut Derma i morgen for å se om den har kjemisk filter eller hva. Du er ikke alene om å bli sprø... Og jeg skjønner ikke helt dette med at Babyline og Bamse ble kutta ut av apoteket fordi de var så ille - på hva da lurer jeg på?

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    http://www.dagbladet.no/2010/05/28/n...ynet/11900035/

    Det ser ut til at Bamse og Babyline er fjernet fra hyllene fordi Mattilsynet mener de gir for lav beskyttelse ifht hva som er oppgitt. Dette resultatet er noe omstridt. Disse inneholder fysiske filtre, og dette kan visstnok ikke testes, dermed får de slakt av mattilsynet uten grunn mener Svanemerket. Jeg kjøper faktisk argumentasjonen til Svanemerket her.

    Testen som kun går på beskyttelse og ikke typen innhold:

    http://www.mattilsynet.no/mattilsyne...odu_58186a.pdf

  10. #9
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    østfold
    Meldinger
    160

    Sv: Beste solkremen i år?

    Datteren min har atopisk eksem, og Babyline sine produkter passer godt til henne. Hun har blitt så fin i huden etter at vi gikk over til de produktene. Etter det jeg leser ut av testene, så er det da bare redusert faktor (ift oppgitt faktor) som er kritikken av solkremen til Babyline? Da kan jeg vel bare smøre henne oftere, og være flink til å ha på henne uv-klær når vi er i sola? Jeg er så skeptisk til parabener og allergifremkallende stoffer- det er jo i nesten alle kremer, jo.

  11. #10
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    2,353

    Sv: Beste solkremen i år?

    Satser på derma sin, om ikke får vi gjøre ett forsøk på babyline, og heller smøre oftere..

    Takk for svar jenter
    04 06 08 12

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Beste solkremen i år?

    I går fant jeg faktisk på eget initiativ en fra Cosmica Kids faktor 20 som ikke hadde parabener eller andre ulumskheter. Den hadde UVA og UVB, men var ikke med i testen. Apoteket hadde tilbud, derfor ble det den. Det var ikke så vanskelig å se hva den inneholdt og ikke så lenge jeg visste hva slags stoffer Grønn hverdag hadde fokus på. Men det var flere varienter til barn, noen med parabener og annet rart samt noen både med kjemisk og fysisk filter, så jungel er det absolutt.

  13. #12
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

    Sv: Beste solkremen i år?

    Både i fjor og i år har vi gått for Vichy (kjøpes på apoteket) i faktor 30, den som selges på sånn "aluminiumsflaske". Aner ikke hvordan den kom ut i test, men synes å huske at den kom godt ut i fjor i alle fall. Den var lett å smøre ut, god lukt og ingen ble brent.
    05
    08

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,281

    Sv: Beste solkremen i år?

    Vi har brukt den Berta nevner, Cosmica Kids faktor 20, både i fjor og i år. Har ikke funet noen test av den men vi har akkurat vært på ferie de ble ikke brent iallfall... Ok lukt (uten parfyme), litt fet men helt ok å smøre ut. Apotek1 har også en annen som heter noe med dermica baby, faktor 30 og svanemerket. Den var uten parabener og parfyme.

    Kjøpte forøvrig krem og såpe i samme serien, så bra ut! http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...ifulle-du-har!
    05 og 08 11

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Solkremen fra i fjor?
      Av Iwe i forum Helse og velvære
      Svar: 7
      Siste melding: 09-04-2009, 04:34
    2. Den beste film du sett/beste bok du lest!
      Av Tidl. bruker i forum August
      Svar: 7
      Siste melding: 19-02-2008, 10:28
    3. Svar: 22
      Siste melding: 15-08-2005, 12:28
    4. Sjekk solkremen!
      Av sofen i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 22
      Siste melding: 25-07-2005, 17:06
    5. Bruke solkremen fra i fjor?
      Av Solkrem i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 9
      Siste melding: 20-06-2003, 02:55

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine