+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: MMF og slikt

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ellaell sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    2,041

MMF og slikt

Har aldri laget kake med MMF tidligere. Men nå skal vi i selskap og jeg har lovet å bake kake.
    Hvilken kake passer best med MMF-overtrekk (planlegger å bake en i vanlig, rund form)? Hvilken som helst? Og er det altså kake, smørkrem og så MMF over? Det bør være smørkrem mellom kaka og MMFen, sant?
    Og hvor mye MMF bør det være for å dekke en kake + litt pynt (må regne med litt svinn underveis i bakinga, tror jeg. Ikke at jeg spiser det, men at det går til h**** ).

Tips og oppskrifter, please.
    Lillerusk født november 08
    "For deg, tusen ganger til"

2.  
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Sv: MMF og slikt

Slenger meg på denne jeg også.
    05
    08

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,281

Jeg og

Niobe

Hun viste meg en perfekt Barbiekake med MMF i en annen tråd, hun har sikkert laget noe med MMF før siden hun er så flink!
    05 og 08 11

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Safir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    2,543

Skal bake min første MMF kake til storesøster sin bursdag, så håper noen har gode råd her !
    Storesøster september 2004
    Mellombror mars 2006
    Lillesøster mars 2009

Rutletutt
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Ellaell Vis post
    Har aldri laget kake med MMF tidligere. Men nå skal vi i selskap og jeg har lovet å bake kake.
    Hvilken kake passer best med MMF-overtrekk (planlegger å bake en i vanlig, rund form)? Hvilken som helst? Og er det altså kake, smørkrem og så MMF over? Det bør være smørkrem mellom kaka og MMFen, sant?
    Og hvor mye MMF bør det være for å dekke en kake + litt pynt (må regne med litt svinn underveis i bakinga, tror jeg. Ikke at jeg spiser det, men at det går til h**** ).

Tips og oppskrifter, please.
    Jeg synes i grunn alle kaker passer med smørkrem og mmf, jeg - men de aller fleste bruker vel sjokoladekake.
    Går helt fint å lage kake i vanlig rundt form - blir lettest å kle den da.
    Jeg bruker å ha smørkrem mellom kakelagene også, men det er jo ikke et must, men får jo som regel en høy fin kake da
    En porsjon mmf:
    200g marshmellows
    2 ss vann
    2 ss Flott matfett eller matolje
    ca 300g melis (jeg bruker siktet melis,tror det er blir best resutlat da, men har aldri prøvd uten)
    Ha vann og marshmellows i en bolle og sett på full styrke i microen til marshmellowsene smelter eller blåser seg kraftig opp.
    Rør deretter straks inn matfettet/oljen og tilsett melis, litt etter litt.
    Jeg pleier å smøre bakeunderlaget mitt med endel matfett/olje og så ha nesten all melisen på bordet. Har litt melis i bollen med smeltet marshmellows som jeg rører inn. heller så innholdet i bollen på bakeunderlaget og knar inn melisen for hånd. Det er veldig klissete i begynnelsen, men etterhvert blir det som en fast og fin deig.

Når jeg kjevler den ut har jeg matfett eller olje under, slik at mmf`en ikke skal henge seg fast i underlaget.

Holder seg lenge dersom du oppbevarer den i romtemp og innpakket i plast. Blir den tørr er det bare å varme den litt opp i microen (ikke for lenge!) så blir den myk og fin igjen.

Denne posjonen syns jeg er nok til lokk + litt pynt.
    Skal du tilsette farger (bruk i såfall Wilton, vil ikke anbefale vanlig konditorfarge) er det lurt å tilsette denne før du tar i melisen, dersom du skal ha mye av en farge (for eks et helt lokk). Dersom du bare skal ha små deler med farge er det greit å kna inn etterpå. Blir jevnere og penere når det blandes inn underveis, men det blir det for mye styr med om du bare skal ha litt av en farge for eks.

Lykke til)

Veteranmedlem
    Rykte
    Missi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    3,424

Har fått flere spørsmål ang. MMF og det å legge på MMF/marsipanlokk osv.
    Så her er teskje metoden for de som vil lære.

Jeg bruker:
    200g Marshmallow
    2ss soya olje
    2ss vann
    ca 500g melis (ikke alltid en trenger så mye...gi deg når den har konsistens som marsipan)

MM,olje og vann has i en bolle i mikroen på full styrke og tas ut når MM er puffet skikkelig opp.
    tilsett evt. ønsket farge.
    rør inn ca 500g siktet melis til marsipan konsistens.
    hvis MM blir hard å jobbe med så putt den i mikroen i noen få sekunder, kjekkt hvis man skal blande inn farger etter hvert.

Jeg legger ved en bildeserie som viser hvordan JEG velger å legge på lokk.
    (alt for mange bilder men,men)

1. krem utenpå for å unngå at bunnen "lyser" gjennom MMF lokket. (noe som skal være fyfy på ha under MMF,men som er sååå godt og jeg har ikke hatt noe problem med dette.

2.kjevle ut lokket alt for stort for å unngå "rynker" på siden av kaken
    jeg bruker melis når jeg baker ut lokket,man kan bruke potetmel på marsipanlokk.

3. løft lokket av bakeunderlaget/eller hvis du har spesial underlag...gjør som meg...jeg flipper hele brettet med lokket på over kaken (unngår at lokket strekkes eller sprekker)

4.stryk jevn overflaten for å unngå luftbobler eller ujevnheter FØR du ordner sidene.

5. stryk toppen av kaken helt glatt og la kantene ligge slik.

6. Dra kanten ut med en hånd og stryk nedover kanten med den andre til kanten ligger fint og glatt inntil kaken...dette gjentas hele veien rundt...

7. glatt godt med hånden inntil kaken..

...hele veien rundt...etterhvert som du har gjort steg 6

...steg 6...løft og glatt inntil...fortsetter ..

begynner å bli ferdig...

siste kant her...

8. kaka ferdig glattet og nederste kant trykket godt inntil kaken

9. skjær bort "overskuddet" med en kniv og løft det forsiktig bort fra kaken.

10 pynt den som ønsket

Min kake var en jeg måtte lage fort så den valgte jeg litt enkel...og pyntet den slik:

Jeg fikk ikke tid til å skaffe spiselig bilde så jeg brukte ett vanlig ett med plastfolie rundt..og satte en blank teipbit på baksiden slik at det ble "tett".

la bildet på kaken

Brukte hvit og rosa MMF og trykkte ut små blomster som jeg la tett rundt bildet og hele veien rundt kaken.De rundt bildet la jeg sølvkuler i midten av blomstene for ekstra pynt.

Slik ble kaken til slutt.

Seniormedlem
    Rykte
    Ellaell sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    2,041

Missi:
    Tusen, tusen takk! Og så flink du er!

Men den kremen... Er det vanlig krem eller smørkrem?
    Lillerusk født november 08
    "For deg, tusen ganger til"

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Wow, takk for to steg-for-steg oppskrifter..!!

Jeg har et tilleggsspørsmål, om man skal ha spiselig bilde på en MMF topp i rosa, hva vil passe best av sukkerpapir og potetstivelsespapir? Har sett meg ut et Rapunzel bilder fra HER - men vet ikke hva jeg skal velge. Liker ikke tanken på at sukkerpapiret smelter inn i lokket, men i følge siden blir dette best resultat. Har dere noen tanker?
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Ingen?
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Tidl. bruker