+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 20 av 20

Diskusjon: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Dette er en tråd hvor jeg samler den kunnskapen jeg har fått gjennom Krølle sine språkproblemer. Han har vært veldig sein i språkutviklinga og i tillegg hatt en veldig dårlig forståelse. Nå er han 3,5 år og har kommet seg betraktelig, Det går den rette veien, men han trenger litt mer trening og hjelp enn andre for å ta dem igjen til han begynner på skolen. Han har hatt problemer med ørebetennelse og perioder med væske på ørene. I tillegg har Bertram kraftig dysleksi.

    Barn skjønner ofte flere hundre/tusen ord før de kan si så mye selv. De suger til seg og lagrer ord som de tar frem senere. Når de tar dem frem, kan være veldig individuelt. Uten at det skal måtte bety at noe er galt.

    Noen sier sitt første ord før de er 7 mnd. Noen venter til de er rundt 2 år.
    Og alt kan være like normalt.

    Det første man kan se etter hos sitt barn, er hva det forstår. Om det forstår mye av det som blir sagt, er sjansen god for at språket vil komme uten problemer når barnet er klart for det. Det forstår ofte langt mer enn man tror. Selv om det kanskje ikke sier et eneste ord.

    Sjekk dette med feks Hvor er ballen (sitt og leik sammen med ballen og spør), nå skal vi gå på badet, bytte bleie, nå skal vi spise, vil du ha melk? Osv osv.

    Infoen nedenfor er hentet fra Norsk Logopedlag

    www.norsk-logopedlag.no

    Barn 1-2 år (vær OBS på at dette er 1-2 år, dvs kan ikke barnet alt dette enda, er det lenge til 2 års alderen og avvik er normalt!!):


    I ettårsalderen er barnet en aktiv samtalepartner.
    Barnet bruker både lyder, gster og enkeltord.
    Kroppsspårk, gester og lyder er fremdeles dominerende.

    Slik utrykker barn seg i denne alderen:

    - De strekker seg mot noe de vil ha
    - De skyver bort det de ikke vil ha
    - De tiltrekker seg oppmerksomhet ved å lage lyder
    - De rister på hodet når de sier NEI
    - De har glede av å smile og lage bablelyder
    - De vinker for å si hadet


    Talespråket

    Talespråket er i rask utvikling. Barnet bruker enkeltord. Det kan feks si Mamma eller Pappa for å få oppmerksomhet, Nei for å avvise noe, Det for å få noe, Opp for en kommande eller ønske, Der for å påpeke noe.

    Mange barn kan ikke uttale ordene riktig, men det viktigste er Hva barnet sier og ikke Hvordan

    Late som Lek begynner å utvikle seg, feks mate dokka med skje og legge bamsen i senga.


    Sråkforståelse


    Barnet forstår enkle beskjeder.
    Det kan peke på kjente ting og bilder.
    Talen blir mer forståelig.
    Barnet begynner også å bli bevisst andres følelser (lei seg, sint, blid osv)

    Barnet er på vei til å bli en god samtalepartner (samtale etter barnets nivå og hva det innebærer, en samtale er ikke bare ord!!)

    Utvikling av kommunikasjon og samspill:

    Dette skjer gjennom naturlige og dagligdagse gjøremål.

    Språkutvikling ved middagsbordet kan feks gå slik for seg:

    - Barnet ser på deg og paker på maten og sier Middag
    - Du svarer og gjentar det barnet har sagt. I tillegg utvider du barnets ord til Ja, vi skal spise middag.

    - Dersom barnet kun peker, sier du navnet på tingen, for eksempel Mat.

    - Dersom barnet sier OPP, for KOPP, gjntar du ordet bekreftende med riktig uttale, men retter ikke på det. Barn skal ikke rettes på, men man skal gjenta det selv; Ja, det er en Kopp

    Du kan også leke ryddeleken for å få barnet til å gi deg det som er brukt under måltidet. På den måten utvikles språkforståelsen og ordforrådet.



    Du støtter språkutviklingen hos barnet ditt ved å:

    -Være opmerksom på kropsspråket og gestene barnet bruker

    -Lytte til ordene det bruker

    -Alltid prøve å tolke hva barnet vil uttrykke.

    -Gjenta med korrekt uttale det barnet ditt har sagt/uttrykt. Vær en god språkmodell

    -Del barnets interesse og prat det barnet har rettet oppmerksomheten sin mot. Kommunikasjon skal være en positiv opplevelse.

    -Når barnet ditt er to år gammelt, vil det kommunisere både med kroppsråk, gester og tale/ord.

    -Lek er læring og barnet vil gjerne leke med deg.



    Barnet vil forstå en hel del og si mange ord. Etter hvert vil det også sette sammen 2-3 ord til små fraser: Kjøre bil, Pappa kjøre bil (dette kan man ikke forvente før barnet er 1,5 til 2,5 år gammelt)


    Ellers litt hva jeg har fra samtaler med fagpersoner i tillegg til det ovenfor:

    Å ha fast lesestund med bøker hvor barna kan ta del si elv.
    Ikke nødvendigis sitte å lese, men se på bilder, peke på, sette navn på.
    Der er kua, den sier mø.

    Bruke gjerne samme boka hver gang.
    Må ikke lese så lenge.
    Interessen kan være laber, men vil nok komme seg om man gjentar.

    Det viser seg at barn som har fast lesestund hver dag (feks før legging) er bedre til å både skrive, lese og prate enn de barna som ikke har gjort det.

    Bøker, pekebøker, rim og regler, sanger, gjerne med begevelser til, fremmer sråkutviklingen.

    Sett ord på alt rundt deg, beskriv det. Selv om du ikke kan føre en samtale med barnet ditt hvor du får konkrete og verbale svar, gjør det til en vane å prate med barnet ditt om hva dere gjør, hva dere ser osv. Det er sånn barna lærer.

    Noen barn kan sette sammen 2-4 ord og kan si 200 ord når de er 2 år gamle. Mens andre igjen kan toppen si 20 ord når de er 2 år, og klarer ikke å sette sammen noen av to eller flere ord enda. Begge deler er like normalt.

    Føler du at barnet ditt har dårlig forståelse, kan du ta det opp med helsesøster. Hun kan sende henvisning til ØNH for å ta en hørselstest. Jo før, jo bedre.

    Den testen som helsesøster tar, sier bare om barnet har sterkt nedsatt hørsel. På ØNH kan de sjekke om det er ulike lyder barnet ikke hører. Det skal ikke så mye til før barnet kan få problemer med å tilegne seg språk om hørselen er nedsatt, evt på noen områder. Å høre dårlig på en slags lyd kan gjør mye uforståelig. Fordi man mangler en tone og mister sammenhengen.

    En del har væske i mellomøret. Selv uten å ha problemer med ørebetennelse. Innleggelse av dren kan ordne dette greit. Dette er det vanligste problemet hos småbarn som har sein språkutvikling. Og man vokser væske på øret av seg ettersom man blir større og øregangene også større og bedre utviklet.






    Tips når det gjelder trening på farger:

    *Lek fargelotto. Ikke forvent at barnet skal kunne uttale og ha navnet på alle fargene. Men heller at det skal kunne legge rødt kort på rødt osv. Ved å begynne med feks rød og grønn kan du også kalrtlegge om barnet er fargeblind eller ikke. Og dermed skulle trenge utredninge på dette for å evt slå det helt sikkert fast. Noen som har dysleksi, er også fargeblinde.

    *Konsentrer deg om en farge av gangen når dere skal øve mer.
    Ha en uke med feks rød. Leit etter røde ting rundt dere.

    Neste uke tar dere grønn.

    For deretter å ha både rød og grønn neste uke.



    *Omtal det du ser i farger, form og beskrivelser. Den gule ballen, det røde trafikklyset, det grønne trafikklyset. Gjør det til en del av den daglige talen.


    VIKTIGE LINKER FRA LOGOPEDLAGET

    Om språkutvikling 0-12 mnd

    Om språkutvikling 1-2 år


    Om språkutvikling 2-3 års alderen

    Om språkutvikling 3-4 år

    Om utvikling av språket 6 mnd til 4 år
    Sist endret av Tidl. bruker; 08-05-2008 kl 21:03

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Veldig nyttig og fin tråd, takk for at du deler informasjon og erfaringer!
    3 åringen vår er jo også litt på etterskudd, men ikke mer enn normalt for en som er tospråklig. Nå er han inne i en hermeperiode, noe vi benytter oss av til å lære ham mange nye ord.

  4. #3
    Isa
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    .....
    Sist endret av Isa; 21-06-2006 kl 18:08

  5. #4
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Ja, nå var altså ikke poenget med tråden å kritisere hva andre gjør ifht til sine barn, men å gi litt informasjon av hva jeg sitter med ifht språk.

    Har andre gode innspill, hadde jeg satt pris på om dere kom med det.
    På en konstruktiv og saklig måte

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gunnild1979 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    sør-trøndelag
    Meldinger
    590

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Har slitt veldig i forhold til Majas språkutvikling.Tok det opp med helsestarsjonen,men de sa bare:hun liker jo å prate så......
    Ja,det gjør hun,men problemet ble ikke løst av den grunn.
    Vi prøvde masse her hjemme for å hjelpe henne,men problemet var at vi alltid forsto henne ,uten at hun trengte å anstrenge seg for å lære å snakke..
    Men da hun begynte i barnehagen da var hun 3,5 år,tok jeg opp problemet med hennes primerkontakt,å hun tok tak i det å de observerte Henne under lek å forskjellige situasjoner i bhagen.
    De tok kontakt med meg etter en liten stund å sa at Maja hadde problemer med å gjøre seg forstått ovenfor de andre barna ,å det førte til at hun ble veldig lei seg å frustrert .ENDELIG ble vi hørt,det var både godt å vondt på samme tid.Men nå kom vi et stort skritt på veien for å hjelpe snuppa vår..
    Det ble "satt" inn et team som vurderte om det skulle settes inn nå videre tiltak,men de ville av vente situasjonen.
    Utviklingen hennes siden august -05,har vært helt utrolig,nå kan jeg føre en samtale med henne.
    i bhg har hun måtte anstrenge seg for å lære å snakke slik at alle forstår henne å det har vært vår oppskrift på å komme hit vi har gjort i dag.å At hun også har fått mer interesse for språk å ord,nå kan jeg lese lenge for henne.Før hadde hun ikke noe interesse av det.
    Hun er nok et lite stykke bak andre 4 åringer,men er på god vei
    Maja 1.03.02
    Amalie 4.07.05


  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Jea sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    538

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Kjempebra tråd!! Masse nyttige råd.

    Noen barn trenger enn ekstra dytt når det gjelder språket. Det å øse på med ord er bra. Man trenger ikke å forenkle språket for barna, men forklare ordene man bruker. Gode eks. over

    Jeg syntes det var fint at du nevnte det med hørsel. Det er så viktig å få sjekket tidlig hvis et barn er forsinket i språkutviklingen. Og syn ikke minst!
    Jea & Eline f. aug'02 & Erik f. mars'04

  8. #7

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Det vanskeligste for oss voksne er faktisk å være til stede der barna er når vi kommuniserer. Derfor lagde jeg sangkort da jeg var hjemme med mine barn. Da klarte jeg å "heve meg ned" på barnets nivå. Link til min hjemmeside: www.singsang.com takk for superbra innlegg!

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Et tips når det gjelder trening på farger:

    *Lek fargelotto. Ikke forvent at barnet skal kunne uttale og ha navnet på alle fargene. Men heller at det skal kunne legge rødt kort på rødt osv.

    *Konsentrer deg om en farge av gangen når dere skal øve mer.
    Ha en uke med feks rød. Leit etter røde ting rundt dere.

    Neste uke tar dere grønn.

    For deretter å ha både rød og grønn neste uke.



    *Omtal det du ser i farger, form og beskrivelser. Den gule ballen, det røde trafikklyset, det grønne trafikklyset. Gjør det til en del av den daglige talen.

  10. #9

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    flott tråd! nyttig lesing her var det mange gode tips jeg skal prøve ut

  11. #10

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Veldig bra tråd! Fint å bli minnet på dette.

  12. #11
    gullegull
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Tusen takk til spesielt Berta, for at du har gjort en så grundig jobb, og skrevet ned så mange gode tips og råd .

    Vi har en gutt på 2 år og fire mnd, som nesten ikke sier noen ord utover mamma, ja og nei. Ellers går det på kroppsspråk. Han har ikke hatt noen særlig fremgang det siste året. Men selv om vi ikke alltid føler at han forstår hva vi sier, så har han blitt litt flinkere til å utføre ting vi ber han om...

    Jeg lurer på hva som kan være grunnen til at han er så sen i språkutviklingen. Synes virkelig ikke det er noe som tilsier at han har verken dårlig syn eller hørsel.

    Når skal man reagere som foreldre? Vi var på to-års kontroll på helsestasjonen. Og da fikk vi beskjed om å komme på en ekstra-kontroll når han blir tre år. Jeg som mamma bekymrer meg litt, og vurderer nå å kontakte helsestasjonen for å få tatt en hørselstest (bare for å begynne å finne ut av hvorfor han er så sen). Dere som har erfaring på dette feltet; synes dere jeg skal være litt tålmodig og bare vente litt før jeg kontakter noen for hjelp?

    Jeg sammenligner gutten min med andre barn på samme alder, som både snakker i setninger og som kan synge, og da blir jeg ekstra bekymret!

  13. #12
    marita_81
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Ja skjønner godt at du blir bekymret siden jeg er i akkurat samme situasjon. Vi fikk anbefalt av barnehagen å prøve å ta en hørselstest, så vi har vært på to tester, men det er ingenting galt med hørselen. Vet jo at alle barn i denne alderen har forskjellig utvikling men man blir jo litt frustrert når man ser hvor gode mange andre barn på samme alder er. Han blir flinkere og flinkere, og nå begynner han å si flere ord på rad. Men han sier liksom ikke ordene fullt ut. Han sier feks: "vo e ka?" som betyr "hvor er kapteinsabeltann?" eller feks: "ta kjø bi" som betyr "tarkus kjøre bil". Vi merker jo at han skjønner det meste vi sier, for hvis vi spør han om han kan gjøre et eller annet, så går han å gjør det. Han klarer bare ikke å uttale ord fullt ut eller å sette sammen til setninger. Men det kommer vel etterhvert.

  14. #13
    gullegull
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Marita_81: Takk for svar! God å høre at gutten din har begynt å prøve seg på setninger

    Kan jeg spørre om en ting? Når tok dere han med til hørselstest første gang? Usikker på når jeg skal reagere uten å virke hysterisk...

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Vi var på første test da barnet var 16 mnd gammelt tror jeg. Eller var det 19...? Noe deromkring. Det anså sykehuset som veldig tidlig. Lurer på om han ble henvist da han var 15 mnd, og så var det noen mnd ventetid. Det var helsesøster som ville ha han sjekket såpass tidlig. Han bestod forøvrig HS sine tester bra. Det skal ikke mye til før et barn får forsinke språkutvikling. De tåler mindre nedsatt høresl enn oss bla fordi de er i en læringssituasjon.

    Deretter ble han fulgt opp en gang per år.


    Går barnet ditt i barnehage? Evt hva sier de? Hva sier HS?
    Hvordan er det med barnets forståelse?
    De fleste forstår en del, men vårt barn forstod ikke stort heller.
    Har det hatt sjekk på væske i mellomøret eller ørebetennelser?
    Sist endret av Tidl. bruker; 28-04-2008 kl 20:40

  16. #15
    gullegull
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Går barnet ditt i barnehage? Evt hva sier de? Hva sier HS?
    Hvordan er det med barnets forståelse?
    De fleste forstår en del, men vårt barn forstod ikke stort heller.
    Har det hatt sjekk på væske i mellomøret eller ørebetennelser?
    Nei, han har ikke fått plass i barnehagen ennå, så derfor er jeg hjemme med han... På helsestasjonen fikk vi beskjed om å komme tilbake når han er tre år...men det synes jeg selv er litt lenge å vente. Men idag skal han faktisk til legen pga. høy feber over flere dager, og da skal jeg benytte sjansen å ta det opp med henne. Kanskje hun kan henvise han til hørselstest hos spesialist. Vi som foreldre opplever heller ikke at han alltid forstår hva vi sier til han, og det synes jeg er litt rart.

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Tråden er nå oppdatert med viktige linker fra Logopedlaget nederst i hovedinnlegget.

  18. #17
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    TattyTeddy sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,700

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    kjempefin tråd!

    her har vi en på 2,5 som har utrolig bra språkforståelse, men vil ikke prøve å si ord. Tror er av den typen som skal ha de helt rett før han sier de.
    Hadde møte med PPT i februar og skal snakke med de igjen i morgen.
    Var på barnehagemøte i dag og de hadde samme oppfatning som oss at det har blitt mindre ord siste mnd'ene...
    Gjør seg veldig godt forstått med kroppsspråket og noen ganger når det kommer et ord, er det helt rett, men vi hører det sjeldent mer enn en gang.
    Veldig frustrerende særlig når vi prøver så mye med han og det ikke blir noe særlig fremgang..

  19. #18
    jate
    Gjest

    kidoki Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Jeg har et annaet tips til foreldre med barn som har problemer med å utale ord og lyder...

    Ikke herm eller begynn å bruke de ordene barnet ditt ikke klarer å utale ordentlig.

    Du hjelper ikke, du lager bare en "forviring", og sier at foysk er det "riktige"ordet for frosk. F.eks... og da vil ikke barnet streve etter å prøve å uttale det som mor og far. Siden mor og fra bruker det ordet barnet bruker...

  20. #19
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Sitat Opprinnelig postet av jate Vis post
    Jeg har et annaet tips til foreldre med barn som har problemer med å utale ord og lyder...

    Ikke herm eller begynn å bruke de ordene barnet ditt ikke klarer å utale ordentlig.

    Du hjelper ikke, du lager bare en "forviring", og sier at foysk er det "riktige"ordet for frosk. F.eks... og da vil ikke barnet streve etter å prøve å uttale det som mor og far. Siden mor og fra bruker det ordet barnet bruker...



    Stemmer, det er også et punkt i hovedinnlegget:

    Gjenta med korrekt uttale det barnet ditt har sagt/uttrykt. Vær en god språkmodell

  21. #20
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    1

    Sv: Språkutvikling og Språkstimulering hos barn:

    Sitat Opprinnelig postet av gullegull Vis post
    Tusen takk til spesielt Berta, for at du har gjort en så grundig jobb, og skrevet ned så mange gode tips og råd .

    Vi har en gutt på 2 år og fire mnd, som nesten ikke sier noen ord utover mamma, ja og nei. Ellers går det på kroppsspråk. Han har ikke hatt noen særlig fremgang det siste året. Men selv om vi ikke alltid føler at han forstår hva vi sier, så har han blitt litt flinkere til å utføre ting vi ber han om...

    Jeg lurer på hva som kan være grunnen til at han er så sen i språkutviklingen. Synes virkelig ikke det er noe som tilsier at han har verken dårlig syn eller hørsel.

    Når skal man reagere som foreldre? Vi var på to-års kontroll på helsestasjonen. Og da fikk vi beskjed om å komme på en ekstra-kontroll når han blir tre år. Jeg som mamma bekymrer meg litt, og vurderer nå å kontakte helsestasjonen for å få tatt en hørselstest (bare for å begynne å finne ut av hvorfor han er så sen). Dere som har erfaring på dette feltet; synes dere jeg skal være litt tålmodig og bare vente litt før jeg kontakter noen for hjelp?

    Jeg sammenligner gutten min med andre barn på samme alder, som både snakker i setninger og som kan synge, og da blir jeg ekstra bekymret!
    Hvordan har det gått med gutten din siden den gang.Vi har opplevd akkurat det samme.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine