+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: Ammeklagetråden!

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Ammeklagetråden!

    Vet jo at det er mye kluss med amminga både i begynnelsen og innimellom, så da trenger vi en amme-klagetråd

    Jeg har jo to småtroll fra før og har to vidt forskjellige erfaringer fra de to ammerundene. Førstemann sleit vi med fra første stund, fikk dårlig hjelp og endte fort med å gi MME på kveldene for å sikre at han fikk nok væske. Jeg ammet før hver flaske, og ammet frem til han var 9 mnd. Andremann ålte seg frem til puppen allerede på fødestua og hang der til han var ett år. Da ble jeg anbefalt av ernæringsfysiolog på sykehuset å avslutte amminga siden han nektet å spise vanlig mat. Jeg fullamma ham til han var 9-10 mnd gammel

    Denne gang har det begynt veldig likt som med førstemann - hun har dårlig sugeevne og jeg har sårlig utdrivingsrefleks... Resultatet blir veldig sulten og veldig sint baby og frustrert mamma. Pleierne på sykehuset anbefalte å begynne med MME dersom hun fortsatte å gå ned i vekt, siden jeg ikke klarer å pumpe noe MM. Vektkontroll i dag viste imidlertid at hun ikke går ned i vekt, og vi avventer foreløpig. Det virker (med fare for å jinxe noe her nå....) som om det er i ferd med å løsne, så jeg håper helga blir god! Ny kontroll av vekt på mandag.
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  2.  
  3. #2

    Sv: Ammeklagetråden!

    ikke alltid så lett med den amminga nei, didi håper tendensen til bedring fortsetter og at fotmassasjen hjelper!

    Her har jeg problemer med for kraftig utdrivningsrefleks og for mye melk som kommer for fort. Resultater er unger som må svelge fort unna for å ikke få i vranghalsen, mange pustestop og hositing (og magevondt og luft i magen). Både lillebror om minstesnuppa reagerer med å spy opp hvis det blir for fullt. Største samla bare på og gulpa aldri engang. Hun endte opp meg vasse magevondter og kolikk.

    Jeg prøver å pumpe meg på morgenen for å bli kvitt den værste sprengen. Da kommer ikke melka like fort og vi får mindre problemer i tilknytning til ammingen. Med nr 1 hadde jeg avent håndpumpe og fikk ut dråper i slengen. Husker jeg måtte pumpe meg hver dag i 2-3 uker om jeg tenkte meg en tur på kafe. Med nr 2 ga jeg opp håndpumpa, men fikk dreisen på håndmelking (hvis jeg hadde spreng) Jeg melka ut ca 100ml hver morgen som jeg til slutt helte i vasken fordi hun ikke tok flaska. Denne gangen fikk jeg ikke til håndmelking heller.. tror problemet er at jeg ikke får nok ro. Jeg har lånt elektrisk pumpe fra helsestasjonen en ukes tid, og fikk til å pumpe det ene brystet samtidig som jeg ammet det andre. Fredag kjøpte jeg elektrisk pumpe, og prøvde den spent igår. Den funka heldigvis bedre enn den jeg lånte og puminga gikk fortere! I tillegg får jeg til å pumpe uten at jeg ammer samtidig 150ml igår og 140 idag. Så gjenstår det å se om lillebror tar flaske. Frysern blir fort full med en aventkopp om dagen, men det viktigste er uansett at lillebror er mer fornøyd når jeg har letta på trykket.
    okt-02
    mai-07

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Sv: Ammeklagetråden!

    Himmel, Lurv - du må jo bare begynne å donere bort litt Syns godt naturen kunne ha fordelt litt goder mellom meg og deg, altså.
    Men til alt hell har ammingen løsnet skikkelig her nå Så denne gangen ser det ut til å bare ha vært litt startproblemer. Nå håper jeg bare at hun vil ta flaske etterhvert så jeg ikke blir bundet helt til heimen.
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  5. #4

    Sv: Ammeklagetråden!

    Jeg har med de to eldste hatt god erfaring med å fullamme.
    Denne gangen fikk jeg litt problemer med at Sebastian ikke ville gå opp i vekt.
    Måtte da gi morsmelkerstatning: og har nå problemer med for lite melk.
    Har lånt meg en pumpe på helsestasjonen: og i går pumpet jeg meg i over en time og fikk kun ut 60 ml.
    Gir ikke opp, men innrømmer at det er litt tungt på den fronten for tiden...


  6. #5

    Sv: Ammeklagetråden!

    Maya: ble anbefalt og pumpe minst 15. Min etter hver amming og gjerne hver 1,5 time. Dette hjalp meg til å få opp melka. Har selv slitt litt med lite melk i starten, spennende og se på neste veiing.
    Storesøster Aug. 2008.
    Lilllesøster Aug. 2011.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Sv: Ammeklagetråden!

    Her går ammingen som en drøm! Til tross for startproblemer og min negative innstilling i begynnelsen.
    Maya: eplemost fungerer som bare søren for min del Har du testet det ut?
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  8. #7

    Sv: Ammeklagetråden!

    Har drukket noen flasker, men ser ingen forbedring enda, Didi.
    Men jeg tror noe av det jeg desverre gjør feil er at jeg drikker og spiser for lite for tiden.
    *tar meg i nakken og skjerper meg*


  9. #8

    Sv: Ammeklagetråden!

    Eplemost?? Hørte at det virkelig kan gi mageknip for de små?! Jegvhar holdt megvunna det jeg.
    ]

    Lykkelig trebarnsmamma!!

  10. #9

    Sv: Ammeklagetråden!

    Lilleprinsen bruker 2 timer på hvert måltid!! Er det normalt?? Ikke snakk om at det blir tid til 10 amminger i døgnet når han holder på sånn!
    Og i tillegg vil han ikke sove noe i mellom ammingene hvis vi ikke triller tur... Slitsomt!
    Takker for tips fra erfarne foreldre

  11. #10

    Sv: Ammeklagetråden!

    Ettermiddag og kveldsmåltidene våre kan oppleves som ett stort måltid boss oss ofte. Han fyller vel opp for natta tenker jeg.

    Sovner babyen ved puppen smiley?
    Hvis jeg var deg ville jeg etter en halvtime løftet babyen opp for raping. Etter det ser du vel nokså klart om han trenger mer, og gjør han det så er det bare å legge han til samme bryst igjen. Det er mye amming nå i starten. Men er alle måltidene hans på ca to timer?
    ]

    Lykkelig trebarnsmamma!!

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Sv: Ammeklagetråden!

    Her spises det også heftig før natta - minst to omganger på hver pupp. Jeg gjør som Xavia og raper henne når hun sovner ved puppen. Da våkner hun til igjen og gaper hvis hun ikke er ferdig.
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  13. #12
    Juniormedlem
    Rykte
    Alaisaday sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    18

    Sv: Ammeklagetråden!

    Så bra at dere prøver så mye og får det til.

    Her ga jeg opp da han var to uker, for da hadde han bare gått opp 70 gram og det var visst alt for lite. Så fikk beskjed om å gi tillegg, selv om jeg ikke ville det. Problemet ble da at han ikke ville ha pupp etter å ha fått mme, han bare spytta ut melka mi. Litt trist er det jo, men jeg får jo babykos uansett. <3

    Storesøster april 08
    Mellombror november 09

  14. #13

    Sv: Ammeklagetråden!

    Her ammer jeg til hvert måltid og avslutter med flaske med 90 ml mm eller mme.
    Sebastian blir urolig etter en stund på hvert bryst; akkurat som det ikke er nok melk eller at det ikke kommer fort nok.
    Nå har han endelig begyndt å legge på seg: veide 4800 på mandag: opp 320 gram siden fødselen 5 uker tidligere.
    Så nå går det rette veien: håper å kunne kutte ut mme: men gjør det jeg må for å ha en tilfreds gutt.


  15. #14

    Sv: Ammeklagetråden!

    [QUOTE=Didi;8174968]Himmel, Lurv - du må jo bare begynne å donere bort litt Syns godt naturen kunne ha fordelt litt goder mellom meg og deg, altså. [QUOTE]

    Har vurdert det ja.. men med allergimedisin tror jeg ikke det er mulig.. og i tillegg har jeg lest på nett om krav til 4 liter i måneden. Det synes jeg høres mye ut
    Her har lillebror helt slutta å kaste opp, og melka har stabilisert seg noe så jeg ikke behøver å pumpe hver dag. Men han får i alle fall nok næring når han blir tvangsfora på denne måten regna igår ut at han har hatt en vektoppgang på nesten 400g i uka disse 5 ukene!
    okt-02
    mai-07

  16. #15

    Sv: Ammeklagetråden!

    Fikk resept på Syntocinon spray i dag; og merker at Sebastian ikke er like utålmodig ved brystet.
    Har ikke gitt flaske i ettermiddag: og krysser fingrene for at dette fortsetter.


  17. #16
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

    Sv: Ammeklagetråden!

    Her går ammingen veldig bra, første uka etter fødsel la han på seg 225 gram - og da kom melka først dag 3, så den økningen kom i løpet av fire dager. Sier meg fornøyd med det. Ser han begynner å få sånne ringer rundt håndleddene, så han legger på seg
    Hadde rikelig med melk til storebror også, men fikk problemer med treg utdrivningsrefleks etterhvert, og måtte bruke nesespray fra han var fem måneder gammel.
    Ellers drikker jeg mye eplejuice, ser ikke ut som han reagerer på det - melk derimot! Da blir det skriking, så det må kuttes ut.

    Det eneste jeg plages med er at han suger ganske skjevt, spesielt på venstre side. Men han har blitt flinkere til å gape høyt nå. Men han er så glupsk, særlig om natta at han hekter seg på med spagettimunn og suger seg fast, og det gjør inn i hampen vondt!!
    - nov 07 - aug 11

  18. #17

    Sv: Ammeklagetråden!

    Heisann!
    Takker for svar!
    Nå har lillegutt blitt flinkere til å bli litt raskere ferdig med å spise, slik at jeg slipper å amme i 2 timer i strekk ved hvert måltid. Nå tar det ca 1 time (inkludert bleieskift før vi bytter pupp). Flaks! Så på dagtid går alt mye bedre nå.
    Men- på kveldstid er han sur og grinete og vil helst bare ligge på puppen hele tida... så da er det stort sett amming i ett kjør...
    Men tydelig at han får i seg nok mat da! Var og veide han denne uka, da han var 2 uker + 2 dager gammel, og nå veier han over 4500 gram! (Var 4130 ved fødselen).
    Lilleprinsen kom i august 2011!

  19. #18

    Sv: Ammeklagetråden!

    Hos oss er det også MYE amming på kvelden. Da er det bare å sette seg godt tilrette i sofaen. Mest sannsynlig er det sånn en stund framover, Smiley.
    ]

    Lykkelig trebarnsmamma!!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine