Jeg skal lage en sjokoladekrem til å pynte en sjokoladekake med. Er det bare krem sammen med smeltet sjokolade? Blir det godt i seg selv, eller må jeg tilsette noe mer?
Jeg skal lage en sjokoladekrem til å pynte en sjokoladekake med. Er det bare krem sammen med smeltet sjokolade? Blir det godt i seg selv, eller må jeg tilsette noe mer?
Det blir godt i seg selv, men det er ikke en veldig holdbar krem. Om du vil ha noe med mer "hold" og som holder seg bedre, så ville jeg laget smørkrem. Mykt smør, melis, litt kaffe, kakao/sjokolade.
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
September 2005 Mai 2010
Går det å lage "dupeditter" av den, sånne topper med kremsprøytepose?
Skal først pynte noen muffins med en slik lys krem, og så pynte en annen kake med mørkere krem. Kan den du nevner her brukes til begge deler? At jeg bare tilsetter sjokoladen når jeg skal pynte den andre kaken?
Ja, det kan du fint gjøre.
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
September 2005 Mai 2010
Tusen takk for raskt svar
Jeg er overhodet ingen fan av smørkrem som sjokoladekrem. Jeg synes det blir alt for søtt og mektig.
Vil anbefale deg å heller lage en luftig eggdosiskrem. Dvs du smelter smør og sjokoladeplater i en kjele og kjøler ned litt. Ved siden av pisker du eggedosis med egg og melis og så blander du alt dette sammen etterpå. Da får du skikklig sjokoladesmak og noe som ikke er så kjempesøtt som smørkrem er, dessuten er den også mindre kompakt. Kremen bør lages minst 3-4 timer før den brukes fordi den skal bli kald før du bruker den. Kan også fint lages dagen i forveien. Dessuten kan du variere med ulike typer sjokolade, feks lys kokesjokolade som er mild til barna eller vanlig kokesjokolade til voksne.
Denne oppskrifta er veldig liten, må dobles noen ganger
http://www.kakefesten.com/oppskrifter/eggedosiskrem
Etter at jeg begynte å lage denne, foretrekker folk denne fremfor smørkremen. Denne er også veldig holdbar og fin å jobbe med
Takk, Berta Antar denne også kan sprøytes på kaken som pynt?
Og ville du laget den samme oppskriften til muffins bare uten sjololade, eller ville du laget en annen til muffinsene (til å sprøyte på som en krem)?
Sosiale Bokmerker