Jeg leste et sted at ifølge navneloven så er det ikke lov til å gi barn som bor i norge bare arabisk navn, man må ha et norsk også, er det noen som vet om dette stemmer?
Jeg leste et sted at ifølge navneloven så er det ikke lov til å gi barn som bor i norge bare arabisk navn, man må ha et norsk også, er det noen som vet om dette stemmer?
Storesøster September 2002.Lillesøster Mai 2012 Og lilleknøtt ventet Mars 2014.
Hæ? Aner i grunn ikke men syns det hørtes veldig merkelig ut. Blir veldig overraska om noen sier at dette faktisk stemmer.
Mamma til vesla (mar 04) og småen (aug 08)
Dette må være feil informasjon.
”Lik som et ansikt speiler seg i vannet, så finner det ene mennesket sitt hjerte igjen hos det andre."
Har prøvd å google litt, og finner faktisk et gammelt innlegg på NM, der ei skriver at barnet ikke kunne få et arabisk navn fordi hun og barnefar(som var arabisk) ikke var gift. Så jeg skjønner det som at barnet ikke kan få et arabisk navn dersom foreldrene ikke er gift.. Men innlegget er fra 2001, så mulig reglene er forandret siden den tid..
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For verden er dere tre i mengden
For meg er dere alt
http://forum.nybaktmamma.com/showthr...full=1#post424
Her er det innlegget.
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For verden er dere tre i mengden
For meg er dere alt
Ah ok. Takk. Nå er jeg gift med barnefar da, så da regner jeg ikke med at det vil bli noe problem.
Storesøster September 2002.Lillesøster Mai 2012 Og lilleknøtt ventet Mars 2014.
Navneloven sier:
§ 8. Fornavn
Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
§ 10. Alminnelige begrensninger
Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.
Utifra dette skulle det ikke være noe i veien for å gi barnet et reint arabisk navn. Om ikke navnet er vanskelig å skrive, uttale eller er "synonymt" med noe negativt = vil kunne bli til vesentlig ulempe for vedkommende.
Hva som kan regnes for å være av "vesentlig ulempe" tror jeg det kan være forskjell på fra person til person. Om dere ikke får godkjent navnet er det mulig å klage til Fylkesmannen osv. Om navnevalget er viktig for dere (og det er det jo som regel...) ville jeg da klaget hele veien til Høyesterett
Her i huset valgte vi et navn som skulle være mulig å uttale greit på alle språk i familien... Filippinsk, Spansk, Engelsk og Norsk, selv om navnet ikke hadde noen tradisjon i noen av familiene
Lykke til med familieforøkelsen og navnevalget!
savner min og og vil ha
Sosiale Bokmerker