+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Kalkun.... Hjelp!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    roxette sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Jørpeland- Rogaland
    Meldinger
    3,005

Kalkun.... Hjelp!

Jeg har kjøpt inn ei kalkun på 4,6 kg så me ska ha på nyttårsaften. inviterte et vennepar med en gutt. Men så ble vi invitert bort, men siden vi allerede har planer, spurt vi om ikke de heller kunne komme til oss... Så da blir vi altså 6 voksne, to barn på 9 år, to barn på 4, et på 5, og et på 3 år. Så da er spørsmålet altså, holder det med den kalkunen, eller bør jeg kjøpe en ekstra kalkun?

Noen her som i tillegg har ei god oppskrift på kalkun? Hvilket tilbehør pleier dere å ha?
    Jente,22.01.06, Gutt, 15.03.07, Jente 02.01.2009.

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Sv: Kalkun.... Hjelp!

Kan hjelpe deg med link til oppskrifter, mulig det står mengde per person der.
    http://www.matprat.no/soketreff/?sea...search&submit=
    Split -07

Jeg hadde kjøpt en kalkun til, men det skyldes hovedsaklig at jeg alltid er livredd for å få for lite og at det er kanongodt når det blir varmet opp.

Jeg lager skotsk kalkun hvert år. Oppå den legger jeg skivet bacon. Så steker jeg sopp (skikkelige, ikke fra boks), medisterdeig, løk og baconbiter. Da blir kalkunen så saftig at den nærmest renner etterpå! :-D

Ved siden av pleier jeg å lage eplesalat (siden jeg ikke er glad i waldorf), forskjellige typer poteter og grønnsaker. Ifjor hadde vi vanlige poteter og fløtepoteter, så i år blir det råstekte poteter og søtpotet tenker jeg.

Masse lykke til!

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    frk.X. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Meldinger
    4,587

det hørtes godt ut kjeksen! Men når du steiker opp medisterdeig, hvordan gjør du det? Former det til boller? deig?
    Ønsker alle ein fin 17 mai!

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Det høres nok ut med en kalkun. Du har jo masse tilbehør i tillegg! Jeg har laget kalkun en gang og da stekte vi den i 17 timer i stekepose. Penslet med smør og gnidde godt inn med krydder. Mener vi stekte den på 75 grader og økte til 200 den siste timen.
    Snuppa 04
    Lillemann 07

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Det bør akkurat holde til de voksne hvis du stuffer den i tillegg. Å regne 500 gr pr person er altfor lite. Men hva med å lage noe eget til barna? Trenger jo slettes ikke være avanserte greier - det enkleste er ofte det beste hvis de selv får bestemme

Vi stuffer kalkunen alltid med en blanding av medisterdeig, kjøttdeig epler og svisker. Personlig synes jeg stuffingen er bedre enn selve kalkunen Det gjør også kalkunen saftig. Vi lager alltid mer stuffing enn hva vi får i kalkunen også, og steker det i en brødform ved siden av. Kan absolutt anbefale å steke den i stekepose. Da slipper du all jobben underveis i stekeprosessen og kraften samler seg fint i bunn av posen. Serveres med saus laget av kraften, poteter og grønnsaker. Lag gjerne en god waldorffsalat ved siden av også
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Tja, jeg syns det høres litt lite ut, selv med masse tilbehør...

Jeg lager alltid kalkun på Thanksgiving-vis, men det er virkelig ikke slankekost altså! Skal prøve å oversette alle gradene og målene til norske mål her, skal vi se...

Legger fuglen i saltlake i minst 24 t først. Saltlake lager jeg ved å koke opp en masse vann med timian, rosmarin, salvie, brunt sukker, og selvfølgelig salt. Legg kalkunen i en stekepose eller stor gryte hvis du har, og saltlaken over. Legg gjerne "toppen" ned, så det deilige kjøttet for godta seg.

Etter 24 t skyller jeg godt i kaldt vann (krydderet liker å sette seg fast i kriker og kroker, så skyll godt!). Steker i en sånn form med rist i bunnen (sånn at kalkunen ikke ligger rett i formen). Pensler hele sulamitten med smør eller margarin, dekker med aluminiumsfolie, og steker hele sulamitten i 10-12 min per halvkilo på 135 grader, dvs en kalkun på 4.5 kilo får en steketid på ca 95 min.

Så pakker jeg ut av folien, øker ovnsteperaturen til 190 grader, og setter steketermometer i kalkunen; pensler med smør igjen, og tilbake inn i ovnen. Pensler med smør hvert 30. minutt, til steketermometeret viser minst 75 grader! Hvor lang tid det tar avhenger jo av størrelsen på pippippen, men til Thanksgiving i år lagde jeg en fugl på 6.8 kg, og den tok rundt seks timer totalt. Saftig og deilig!

Alt fettet og smøret og greiene som drypper av kalkunen mens den steker, lager jeg gravy av. Heller på panna, fjerner flytende fett med en øse/skje og setter til side, og setter panna på komfyren på veldig svak varme. Har mel over alt snerket mens jeg rører om med en visp, til det klumper seg fint inn. Legger så til litt av fettet, til det løser seg litt, også legger jeg til litt kyllingbuljong til det blir en tykk saus. Må vispe hele tiden. Gjenta med litt mer mel til det klumper seg, fett til det løsner litt, og kyllingbuljong til det blir saus. Osv. Til ønsket mengde nås.

Jeg lager også amerikansk stuffing, men stapper det ikke inn i kalkunen. Skjærer loff i terninger og lar det stå til de blir smått tørre. Steker opp finhakka løk, stangselleri og fersk persille i en rikelig mengde margarin, til løken er fin og myk (den skal ikke bli brun) og legger til nok kyllingbuljong til det er litt suppete. Krydrer videre med timian, salvie og basilikum (tørkede fra glass; jeg er altfor lat til å drasse så mange ferske urter i hus midtvinters). Rører nå og da og lar det koke littegrann, før jeg har det over brødternigene. Smak. Legg til krydder om nødvendig. Blir det for tørt kan det legges til mer kyllingbuljong. Legger over i en ildfast form. Så kan det stå og trekke og bli digg. Før servering stikker jeg stuffingen i ovnen i 15-25 min, til den er god of varm. Digggg!

Som annet tilbehør lager jeg hjemmelagd potetstappe, en grønnsaksgreie med franske bønner og hakka tomater, waldorfsalat, og i USA har vi "yams" til, men det lager jeg ikke her hjemme (er så vrient å finne).

Og på ett eller annet tidspunkt i Januar klager jeg meg gjennom årets mest ukarakteristiske treningsøkt for å reparere...

Jeg steker den ja. Akkurat som jeg steker kjøttdeig. Alt sammen blandes til verdens ekleste masse og stappes inn rompa!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Guuud, Cynild, kan jeg få komme på middag til deg??

Ellers er jeg usikker på om 4,6 kg er nok.. Det er jo på langt nær 4,6 kg rent kjøtt, så jeg er redd det blir i minste laget til 6 voksne og såpass mange store barn. Vi har en kalkun i fryseren på 4 kg som er beregnet på familien her, 2 voksne og 3 barn. Men tipper jo da at vi får en del rester, eller evnt kan invitere en annen familie ala samme str på middag på nyåret.. Men jeg hadde ikke turt å satse på 3 familier på den fuglen nei.

Kan du ikke kjøpe frosne kalkunbryst og steke ved siden av, så får feks barna det? Det er jo kjempegodt det også
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. HJELP! Steketermometer til kalkun.
      Av Tidl. bruker i forum Mat for store mager
      Svar: 5
      Siste melding: 31-12-2007, 16:02
    2. Trenger hjelp til tilbehør til Kalkun!
      Av Tidligere bruker i forum Oppskrifter
      Svar: 5
      Siste melding: 21-12-2005, 18:17
    3. Kalkun -eller Kylkun hjelp!
      Av Linnbee i forum Mat for store mager
      Svar: 6
      Siste melding: 01-03-2005, 13:36
    4. Hjelp, forrett til kalkun middag??
      Av _Nina_ i forum Høytider
      Svar: 2
      Siste melding: 29-12-2002, 01:09
    5. Trenger hjelp (kalkun)