+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Hjelp os å finne nye middagsretter..!!

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Hjelp os å finne nye middagsretter..!!

Vi har gått oss inn i en vond sti hva kommer til middager. Det er det samme som går igjen uke etter uke, og vi begynner å bli litt lei (mest mannen da...). Mye av grunnen er at jeg er kresen, og jeg er feig, rett og slett for feig til å prøve nye ting, og hvertfall hvis jeg får de presset opp i ansiktet med beskjed om å smake (husker fortsatt med gru barnehagen da jeg var liten hvor det ble gjort).

Det som går igjen hos oss er: fiskekaker, fiskepudding og innimellom fiskeboller, vanlig fisk når vi husker på å ta det opp av frysern, kylling, spagetti, tomatsuppe, pølser, pannekaker innimellom, taco og pizza.
    Det er mest ukedags-maten vi trenger litt tips og inspirasjon til å gjøre mer variert og spennende....Men, det setter jo sine begrensninger når jeg er så kresen også.....Jeg spiser f.eks. ikke rødt kjøtt, ikke kokte grønnsaker, ikke kokt potet (chips og røsti går fint), ikke sauser og kun tomatsuppe av suppetyper. Jeg vet jeg må bli flinkere til å smake på nye ting, men vet ikke helt hvordan jeg skal greie det...
    Snuppa 04
    Lillemann 07

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Sv: Hjelp os å finne nye middagsretter..!!

Vi lager mye laks, servert med ris og spinat som er blandet i en kasserolle med smør. Laksen stekes i stekovn.
    Eller skjær opp potet, gulrot, broccoli el, legg i ildfast form, ha over littsmør og vann, legg feks svinekoteletter oppå og stek alt i ovnen.

Kjøttsuppe med feks svinekjøtt i biter, mager pølse, kyllingkjøttboller, broccoli, blomkål, paprika, purreløk, gulrot, hønsebuljong.

Ellers så lager vi mye biff stroganof, kyllinggryte m karri, spagetti ol. Men alt har jo mye saus.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Du har nok rett i at du bør bli flinkere til å smake på nye ting, da vil det jo åpne seg uante muligheter.
    Og det er jo ikke "farlig" å smake vettu, det er lov å ikke like

Jeg har aldri vært redd for å smake på ting, men jeg har absolutt vært for "feig" til å tenke nytt i matveien. Synes selv jeg har blitt myyye flinkere de siste mnd og synes det er skikkelig artig å prøve nye ting.
    I det siste har jeg laget endel av dette:
    * Hjemmelaget wok (med ferske grønnsaker istedenfor frosne). Hentet masse tips i REMA 1000 sin brosjyre "Middag til under hundrelappen". Søk på underhundrelappen.no
    * Schnitzler eller pølser med hjemmelaget rotmos og brokkoli
    * Hjemmelagede kyllingkjøttboller med hjemmelaget tomatsaus. Fant oppskrift på kjøttbollene på meny.no/iphone-appen til meny.
    * Pasta med kylling/svinestrimler, hjemmelaget "vi tar det vi har i skapet-saus" og ruccola. I går laget jeg saus av løk, purre og hvitløk som jeg freste i panna, litt salt og pepper, 1 putt matfløte, 3 ss soyasaus, 2-3 ss, sweet chilisaus og en dæsj mango chutney. Blei nyyydelig!
    En annen god pastasaus. Fløte eller melk, en boks kremost med urter, salt og pepper. Eller så enkelt som en putt fløte med en god dæsj grønn pesto. Nam!
    * Ovnsstekt pommes frites med bearnaise og hjemmelagde karbonader.
    * Ostesmørbrød med kjøttdeig og ost.
    * Laksefilet i wok.
    * Ovnsbakt laks med potetbåter, rømme, agurk og raspa gulrot
    * Kyllingfilet stekt i "Maggi Juicy Chicken" pose. Pommes frites eller ris inntil.
    * Grov Pitapizza med valgfritt fyll.
    Vi bruker stort sett fullkornspasta og fullkornsris
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

I mitt hode er det litt skummelt å smake nye ting. Jeg vet det er dumt, for det meste jeg smaker på synes jeg jo er godt! Henger igjen fra barndommen, og får det ikke helt bort... Har nettopp lært meg å spise champinjong faktisk. Neste prosjekt tror jeg blir bernaise, for den lukter veldig godt hvertfall!
    Snuppa 04
    Lillemann 07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Vi bruker også mye tips og retter fra" middag for under 100-lappen " fra Rema 1000. Har benyttet oss av dette siden det kom for noen år siden og har fått noen favoritter som nå går igjen hos oss.
    Ellers så bruker vi matprat.no endel.
    Her i huset er ingen kresen heldigvis, så vi spiser det meste alle sammen. Og vi blir bare flinkere og flinkere til å lage sunn og god mat.

Du må bare finne ut at det kan være spennende å smake på nye retter og smaker. For det finnes så utrolig mye god mat der ute.

Medlem
    Morgan_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    418

Denne uken har vi spist:

Hjemmelagde kjøttboller med ris og salat
    Laksekoteletter med potet, agurksalat og grønnsaker
    Kyllingfilet med ris og bearnaise, grønnsaker
    I dag ble det Kina- takeout

Jeg lager masse kjøttboller og kyllingboller og fryser ned i porsjoner. Det bruker jeg ofta til middag sammen med ris, poteter, salat, på pizza, pasta osv... Ellers er fiskeboller alltid en slager.
    des-06 juni-09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

Her går det også igjen mye av det samme som hos dere. Enkelt, lettvindt og barnevennlig. Litt for ofte pølser og lomper....

Hver gang barna har vært med noen hjem fra barnehagen spør jeg alltid av nyskjerrighet hva de fikk til middag, for å få noen tips. Det jeg kan huske er:

- Kjøttkaker med makaroni og grønnsaker
    - Kjøttboller med pommes frites og grønnsaker
    - Fiskekaker med potetmos og grønnsaker

Og som en lettelse ser jeg at andre også gjør det lettvindt og enkelt.

Det vi alle sikkert kan bli flinkere til er vel:

- Å storhandle kjøttdeig, kjøttfarse, kjøttkaker ol på tilbud og ha i fryseren
    - Forberede dagen før, feks koke poteter mens man likevel er logget på nybaktmamma
    - Fylle fryseren med grønnsaker, pommesfrites og potetmos (den ferdig, frosne er kjempegod!) ol
    - Gå gjennom fryser og skap og se hva som kan kombineres med pasta, ris, spaghetti. Huske på å ta ut kvelden før.....

En favoritt her i huset er hjemmelaget kjøttpudding av kjøttfarse (steketid ca 45 min - kan stekes dagen før), soppsaus (Toro), ris og grønnsaker. Ferdig kjøttpudding kan også brukes.

Et annet tips er fiskeburger (ferdig fra kjøledisken, gjerne med ost og bacon), hamburgerbrød, grønn salat og pommes frites
    2006 2008

Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Sunne, enkle, gode og billige middagsretter?
      Av Tuppesjura i forum Mat for små og store mager
      Svar: 4
      Siste melding: 15-01-2009, 13:48
    2. Har du noen gode middagsretter man kan servere til gjester...
      Av veslamor i forum Mat for store mager
      Svar: 3
      Siste melding: 29-04-2008, 09:11
    3. Hjelp meg å finne sko
      Av litoja i forum Klær og utstyr
      Svar: 3
      Siste melding: 11-04-2008, 19:20
    4. Sunne middagsretter
      Av AnneKristine i forum Oppskrifter
      Svar: 2
      Siste melding: 01-02-2006, 12:31
    5. Middagsretter,nye forslag?