+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Barnehage og astma

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Barnehage og astma

    Jeg har to jenter som er mye plaget med astma, spesielt nå på vinterstid. De blir mye verre når de er ute, men skal jeg holde de hjemme hele tiden så er det jo nesten ikke vits med hele barnehagen. Dette er en barnehage hvor de er veldig mye ute. I høst holdt jeg eldste hjemme i over 14 dager i strekk, da skulle de legge til rette med at hun skulle slippe å være så mye ute, maks 30min.
    Jeg var veldig takknemlig for det, for jeg vet at sånt kan være vanskelig å få til.

    Begge ungene har en skikkelig dårlig periode igjen, ho minste har jeg fått ordnet så hun kan få sove inne.
    Men plutselig er det ikke så lett med denne tilretteleggingen lengre og jeg syns det er så utrolig dumt at jeg nå må holde de hjemme. Ungene er friske sånn ellers men plages veldig av astmaen, kjenner jeg de rett så kommer det til å ta minst 14 dager før de er på rett kjøl igjen i forhold til dette.
    Jeg jobber ikke så mye så det er sånn sett ikke noe problem, men ungene kjeder seg hjemme og savner vennene sine. Hadde de bare vært ute etter lunsj så er det jo ingen problem for da kan de hentes og samtidig har de fått den sosiale biten.

    Hvordan løser dere andre dette?
    Hvilke rettigheter har man?
    Jentene 07 og 09

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

    Sv: Barnehage og astma

    Er det kulden ungene reagerer på? Ellers må det vel være godt med frisk luft...Jeg har astmaunger og astma selv.. Da mine var små hadde de en maske når det var kaldt ute..Jonas maske...Nå styrer de det selv uten..Som regel er de ute i friminutter og slikt, uansett kulde men det er jo sikkert kortere enn utetida til barnehagen...Jeg og ungene er ute uansett om vi høres "kraftig forkjølet" eller syk ut... Så lenge det ikke er så kallt at vi får vondt i brystet...Man er jo ikke syk, om astmaen er verre en periode...
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Barnehage og astma

    De reagere veldig på kulden og de merkbart dårligere de dagene de er mye ute, og det tar tid før de henter seg inn igjen. Hjalp godt når eldste var ute maks 30min for jeg synes det er viktig med frisk luft.
    Nå er det meldt skifte i været til uka, det pleier å være et kjempe problem uansett om det går fra varmt til kaldt og kaldt til varmt. De er jo små enda, men det hender at eldste sier fra til meg innimellom at det er vondt i brystet. Ellers er hun en jente som ikke er flink til å si fra om det er noe, sier knapt fra om hun må på do og tisset en periode heller i buksa enn å få hjelp til det.
    Så vi har ofte unger som er våkne halve natta fordi de ligger å hoster til de nesten spyr eller spyr, legen sa i tillegg sist vi var der at de burde unngå å være for mye ute.
    Jentene 07 og 09

  5. #4

    Sv: Barnehage og astma

    Bruker dere ventolin før dere skal ut? Det ber jeg om i bhagen hvis poden begynner å bli litt tett. Da er det ingen problem men bhagen tar hensyn synes jeg. fikk aldri syk unge hjem pga bhagen ikke tok hensyn men det variere sikkert avh. av alvorlighets grad

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av Pepper77 Vis post
    Bruker dere ventolin før dere skal ut? Det ber jeg om i bhagen hvis poden begynner å bli litt tett. Da er det ingen problem men bhagen tar hensyn synes jeg. fikk aldri syk unge hjem pga bhagen ikke tok hensyn men det variere sikkert avh. av alvorlighets grad
    Jeg har gitt beskjed om at hun skal ha det, men registrerer ofte at hun ikke får det, det må gis beskjed om det hver dag hvis det skal være en sjanse for at det skjer. Det er litt tungvindt for det er jo ikke alltid jeg som leverer ungene, mannen husker ikke alltid på å si fra og besteforeldre husker det heller ikke.
    Jeg er mye alene med ungene og når vi er våkne opptil 4t pr natt så går ikke det i lengden verken for stor eller liten. Men jeg skal ta en kikk på den jonas masken som er nevnt over her, det må absolutt være noe for oss.
    Jentene 07 og 09

  7. #6
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bella sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    38

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av olebrumm Vis post
    Jeg har gitt beskjed om at hun skal ha det, men registrerer ofte at hun ikke får det, det må gis beskjed om det hver dag hvis det skal være en sjanse for at det skjer. Det er litt tungvindt for det er jo ikke alltid jeg som leverer ungene, mannen husker ikke alltid på å si fra og besteforeldre husker det heller ikke.
    Jeg er mye alene med ungene og når vi er våkne opptil 4t pr natt så går ikke det i lengden verken for stor eller liten. Men jeg skal ta en kikk på den jonas masken som er nevnt over her, det må absolutt være noe for oss.
    Da synes jeg du skal ta deg en prat med barnehagen og dems rutiner ved medisinering! slik skal ikke forekomme. Jobber selv som pedagogisk leder, og i de barnehagene jeg har jobbet har det vært skjemaer for registrering og hvor pedagogisk leder har hovedansvaret for å følge opp medisiner.
    Ellers ingen råd dessverre.
    05 06 12

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av Bella Vis post
    Da synes jeg du skal ta deg en prat med barnehagen og dems rutiner ved medisinering! slik skal ikke forekomme. Jobber selv som pedagogisk leder, og i de barnehagene jeg har jobbet har det vært skjemaer for registrering og hvor pedagogisk leder har hovedansvaret for å følge opp medisiner.
    Ellers ingen råd dessverre.
    Ja jeg er også vant til skjemaer og sånt fra min egen karriere i barnehage, kjenner jeg blir litt lei. Det er alltid noe med den barnehagen, de har mye bra også altså for all del. Men jeg føler meg som en hysteriske masete mamma nesten hele tiden, og det er litt slitsomt.
    Jentene 07 og 09

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av olebrumm Vis post
    det må gis beskjed om det hver dag hvis det skal være en sjanse for at det skjer.
    Dette må jeg med mine to også! Det skjer ikke automatisk, liksom. I den forrige bhg var det en ansatt med god kunnskap om astma, og der var det aldri noe problem med medisinering - der fikk de når de trengte uten at vi behøvde å gi beskjed. Kjempedeilig! Nå må vi følge opp daglig.

    Ifht å være ute er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i vår bhg. Gutta har hatt noen fine vintere etter at de begynte i ny bhg (takk, snille værguder!) så det har ikke vært problem, egentlig. Men jeg tipper de hadde fått være inne om jeg bad om det. Nå er jo mine to på samme avd og hadde uansett hatt selskap i hverandre, samt at de har åpent inn til en annen stor avd og sannsynligvis ville fått være der inne. Det har iallefall aldri vært problem når eldste slår seg vrang og f.eks. ikke vil på tur.

    Hva om du hadde hatt mulighet til å sende sms daglig, selv om du ikke følger i bhg? Kanskje det er noe det går ann å avtale med bhg? (vi har den muligheten og det er fantastisk!) Og så ville jeg tatt en prat med ped.leder/avd.leder og forklart problemet. Ikke umulig de trenger en påminnelse, eller at dere bare trenger bli enige om en løsning. Til slutt ville jeg sjekket med bhg + NAAF e.l. om det går ann å kurse personalet litt om astma (her har vi noe som heter astmaskolen på sykehuset som driver opplæring av foreldre m.m. - veldig flott opplegg!) Det er jo høyst sannsynlig flere enn dine astmabarn i bhg og en kort innføring i symptomer, medisinering, fysisk aktiviteter osv er aldri dumt for dem som jobber med barn.
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Barnehage og astma

    Takk Didi, kursing hørtes kjempelurt ut, dette skal undersøkes videre. Selv om personalet egentlig burde kunne dette, datra til styrer hadde astma som liten og flere i personalet har unger selv med astma. Mine unger går ikke på samme avdeling før til høsten men det er en liten barnehage (2 Avdelinger) og de er mye sammen uansett. Her får vi bare beskjed om at alle ungene skal ut, resultatet blir at de må holdes hjemme.
    De er ute i veldig kaldt vær også innimellom, -7 og kald vind, tør ikke tenke på effektive kuldegrader ei gang. I min karriere i barnehage hadde vi aldri vært ute på slike dager, iallefall ikke i timesvis, til og med de små var ute.
    Jentene 07 og 09

  11. #10
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Barnehage og astma

    De kan søke kommunen om ekstra ressurser til assistent som skal være inne med dine barn om vinteren. De har rett på tilrettelegging. Om de ikke legger til rette hadde jeg skreven en klage til barnehagen med kopi til barnehagesjefen i kommunen - og til kommunelegen.

    Mitt astmabarn har fått beskjed om at det ikke skal ut i mer enn 7 effektive kuldegrader. Så om det er mer enn fem minus og litt vind så er de i allefall inne med han.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  12. #11
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    De kan søke kommunen om ekstra ressurser til assistent som skal være inne med dine barn om vinteren. De har rett på tilrettelegging. Om de ikke legger til rette hadde jeg skreven en klage til barnehagen med kopi til barnehagesjefen i kommunen - og til kommunelegen.

    Mitt astmabarn har fått beskjed om at det ikke skal ut i mer enn 7 effektive kuldegrader. Så om det er mer enn fem minus og litt vind så er de i allefall inne med han.
    Dette prøvde jeg og spørre om i høst, men ble avfeid med at de skulle tilrettelegge selv, da hadde eldste vært hjemme i 14 dager fra barnehagen. Men nå er det plutselig vanskelig så det er litt kjipt men det går seg vel til.
    Kanskje jeg skal ta en tlf til kommunen å spørre dem selv, å gjøre ting selv pleier ofte være best)
    Jentene 07 og 09

  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

    Sv: Barnehage og astma

    Sitat Opprinnelig postet av olebrumm Vis post
    De reagere veldig på kulden og de merkbart dårligere de dagene de er mye ute, og det tar tid før de henter seg inn igjen. Hjalp godt når eldste var ute maks 30min for jeg synes det er viktig med frisk luft.
    Nå er det meldt skifte i været til uka, det pleier å være et kjempe problem uansett om det går fra varmt til kaldt og kaldt til varmt. De er jo små enda, men det hender at eldste sier fra til meg innimellom at det er vondt i brystet. Ellers er hun en jente som ikke er flink til å si fra om det er noe, sier knapt fra om hun må på do og tisset en periode heller i buksa enn å få hjelp til det.
    Så vi har ofte unger som er våkne halve natta fordi de ligger å hoster til de nesten spyr eller spyr, legen sa i tillegg sist vi var der at de burde unngå å være for mye ute.
    Det er jo tydelig at ungene dine reagerer da...
    Mine tåler heller ikke kulde så veldig godt, men jeg har jo halvvoksne unger som både sier ifra og medisinerer seg selv...Men de har lege erklæring til skolen hvor det står at om det er kaldere enn 5 grader skal de være inne... Ikke bestandig de vil det selv, da går de bare ut men som sagt er jo dette store unger,som kjenner etter selv.....Det er utrolig forskjell i lufta ettersom hvor en er, ikke bestandig kuldegrader er det samme alle plasser... Jeg kan normalt ikke være ute når det er veldig kaldt, men var ilag med ungene i slalombakken en gang i 20 minus... hadde ikke trodd vi skulle kunne puste da... Så det blir straks lettere for deg når ungene dine vokser til og kan kjenne etter selv...Men det viktige da er jo at dem blir hørt på skolen feks...Inntil videre må du jo nesten ta hensyn til at ungene blir mye syk av og være ute, heller ha de inne litt for mye enn litt for lite siden de ikke kan hjelpe til tenker jeg...
    Det er uansett stor forskjell på astmatikere, og alle reagerer ikke likt..Men tror du kommer lengst med ei legeerklæring...
    Da de gikk i barnehagen hadde de også erklæring og da fikk ungene være inne ...Synes det er rart at dette ikke kan ordnes i deres barnehage???
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Svar: 11
      Siste melding: 26-01-2009, 01:52
    2. Astma, barnehage, m.m...
      Av linemi i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 4
      Siste melding: 13-02-2007, 14:02
    3. Til dere med astma/astma barn
      Av Tidl. bruker i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 8
      Siste melding: 27-04-2006, 14:12
    4. Hva er symtomer på astma hos barn?(småbarns-astma)
      Av Tidligere bruker i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 5
      Siste melding: 16-12-2005, 23:35
    5. Svar: 2
      Siste melding: 09-05-2005, 13:13

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine