Jeg kan jo like gjerne lage en egen tråd. Hvor mye snakker mars-barna deres nå? Kan dere føre en (fornuftig) samtale med dem? Skjønner de alt dere sier? Forstår andre hva barnet sier?
Frøkna her var ikke veldig tidlig ute med pratingen, men ganske normal, tror jeg. Hun prater i setninger på opp til 5-6 ord, og ordene kommer stort sett på riktig plass i setningen. Hun har også begynt å omtale seg selv som "Jeg" og ikke bare ved eget navn. I tillegg er "Hvor er ... " og "hva heter den" - setninger populært. Hun bruker også en del beskrivend ord, type lys og mørk, skummelt, morsomt, glad, litt, kjempe- osv. I tillegg teller hun til 20 som en regle, men kan telle ordentlig til omtrent 5.
Farger er hun er ikke helt stø i, virker nesten som hun tipper når det kommer til grønn/rød/blå/gul, mens bla. rosa og lilla har hun alltid hatt knallkontroll på.
Vi forstår det aller mest av det hun sier, men hun kan finne på å hoppe veldig i tid når hun forteller ting, så det er jammen ikke alltid like greit å skjønne resonnementene hennes. Ikke overraskende kan folk som ikke kjenner livet hennes inn og ut falle av når hun begynner å fortelle, litt herifra og litt derifra, men med stor overbevisningHun er ikke veldig god på "S" heller, så sofa heter "fosa'n" feks.
Sosiale Bokmerker