+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

  1. #1

    Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Jeg har forsøkt å slutte lenge, men det er veldig vrient, for han er veeeeldig glad i den puppen. Han er så stor nå at han løfter jo genseren min selv, stikker hånda ned i bhn min og sier "MERE!!" Jeg har forsøkt å ta dette opp med helsestasjonen, men de er jo bare så pro amming at de sier "Å så flott!"

    MME tok han aldri, vanlig melk spyttet han ut, kald eller varm, men jeg har hatt varierende hell med å tilby han Biola-melk på flaske på dagtid. På natten funker ikke flaska derimot.

    Det er forsåvidt ikke noe problem at han vil ha en skvett på ettermiddagen når han er hjemme fra barnehagen og har spist middag, men det er natten som er slitsom.

    Han tar dessverre ikke smokk, så jeg opplever at han bruker meg som smokk om natten. Han våkner og vil opp tre-fire ganger pr natt, og da er det pupp han skal ha, ingenting annet hjelper. Det er ganske lytt her, så jeg får meg ikke til å la han ligge å skrike, og avledningsmanøvre ser han rett igjennom og protesterer høylytt. Jeg mener å ha lest at dette kan være skadelig for tennene, denne melken han tar til seg om natten når han er så stor som han er nå. I tillegg til at jeg gjerne kunne tenke meg å sove en god natts søvn nå snart, han nærmer seg jo to år.

    Jeg har fått resept fra legen på noe som skal stoppe melken, men her er forutsetningen at man ikke ammer mens man tar disse tablettene. Så da er jeg jo like langt.

    Det tenker på nå, er om det er noe jeg kunne smurt på brystvortene så han kanskje sier neitakk og gjerne heller tar den flaska?

    Er det noen som har erfaring eller har tips?
    Mor til gutt 02, jente 04, jente 08 og gutt 2010!

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Har hørt om de som har smurt go'negl, sitron eller sennep på, med hell. Ellers kan det hende at du bare må ta den kampen med han om du ønsker å slutte. Evt reise bort noen dager og la pappaen overta hjemme. Da e det ingenting å få.

    Jeg måtte rett og slett være sterk og stå imot når minstemann sku slutte. Det ble et evig mas, og jeg kunne knapt vise meg før maset begynte. Det ble rett og slett slitsomt.

    Lykke til med avvenning!!
    Snuppa 04
    Lillemann 07

  4. #3

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Jeg og ammet lenge, og sleit med å kutte ut nattammingen, da han våknet og ikke ville sove igjen før han var blitt ammet. Jeg vil tro du bare er nødt til å ta opp kampen. Jeg synes det er dårlig av helsestasjonen å ikke hjelpe deg og gi deg råd. Det er ikke "Så flott" når barnet er 21 mnd og det går utover nattesøvnen din. Jeg skjønner veldig godt at du kunne tenkt deg en god natts søvn snart! Lykke til! Håper det ordner seg snart.
    Mirra og -08

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeaMarika sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,042

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Ei venninne avslutta amminga av jenta si da hun var på samme alder. Hun måtte bare ta kampen.,Tilbød han ei flaske med melk når hun våknet, ville hun ikke ha gikk hun ut, så ventet hun litt og gjorde det samme igjen.Hun tok henne ikke opp, bare av henne dette alternatiet, ikke mer. Slitsomt men effektivt i følge ho. Det ble 3 netter med mye gråt, men hun holdt på sitt. HUn kuttet tvert på dagen, fikk piller som stoppet produksjonen, og hun måtte pent drikke av glass. Meieriet var lagt ned . Stå på! Dette klarer du!
    Vår lille prinsesse kom juni 09
    ,og vi ble endelig en familie på 3

    Lea fra sm

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Reise bort å la noen andre ta fighten?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  7. #6

    Re: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Takk for råd og oppmuntring.

    Jeg har dessverre ingen som kan hjelpe meg, så denne tørnen må jeg nok ta selv. Men jeg skal prøve å smøre på sennep etc, i tillegg til å gjøre som dere sier, bare ta opp kampen. Tenker jeg hopper i det til neste uke, må få hentet de tablettene i tillegg til å få forberedt meg mentalt... Gruer meg. Men nå vil jeg ha puppene tilbake. Han kjører bil på puppen mens jeg ammer han, og han bruker de som en hylle for lekene sine når han sitter på fanget mitt... Nei, nå skal kjøpe meg en høyhalset genser og forklare at her er det slutt!
    Mor til gutt 02, jente 04, jente 08 og gutt 2010!

  8. #7

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Jeg har akkurat vært gjennom det samme her (dvs nattavvenningen tok jeg for et par mnd siden). Hadde i det lengste håpet at han skulle slutte selv, slik søskna, men den gang ei. Det gikk relativt greit de nettene han våknet og ikke fikk. Han gråt jo, men det var mer jeg-er-sint-fordi-jeg-ikke-får-viljen-min gråt og så lenge jeg var helt klar og tydelig og viste at det var en endelig beslutning innfant han seg med dette etter et par-tre netter. Han våkner fortsatt ofte på nettene, men det går relativt fort over (han får tilbud om vann i stedet, men vil aldri ha).

    Ellers er jeg der at jeg også har lyst til å slutte å amme helt snart, men han koser seg sånn med puppen at jeg drøyer det til han blir 2. Da føler jeg at jeg har gjort mitt (jeg blir også litt sår, for han suger seg så vanvittig fast nå).

    Si fra om du finner trylleformelen da
    Endelig mamma etter mange år og forsøk ..Og så ble vi plutselig enda flere

  9. #8

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Jeg vet om ei som brukte en tett sports - bh om natten slik at puppen ble litt mer utilgjengelig

  10. #9
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    69

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Jeg smurte litt sitron på puppen når jeg skulle slutte å amme og det smakte tydeligvis pyton for hun sluttet der og da og spyttet og freste.
    Hun godtok vann på flaska etter det.
    Hadde helt sikkert fungert med sennep også men fy for et klin da, så sitron var tingen for oss.

  11. #10

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Da har jeg vært ammefri i noen uker, og vil gjerne fortelle hvordan jeg gjorde det:

    Funket ikke:
    Smøre på sitron
    Smøre på vanlig sennep.

    Han rynket ikke på øyebrynene engang...

    Så jeg kjøpte sterk sennep, noe han tydeligvis ikke likte. Et sted går grensen liksom... Jeg gjorde det bare to ganger, før han koblet ubehag til puppen. Han maste likevel mye etter den, men straks han fikk se puppen, så det ut til at han husket smaken og snudde seg bort. I steden hadde jeg klar flaske med Biola melk, som han liker veldig godt.

    Av gammel vane våknet han fortsatt hver natt i en uke for å få "mere" som han kaller puppemelken, så jeg hadde på meg sports-bh om nettene (just in case) i tillegg til å være klar med biola melka.

    Etter en uke sov han for første gang en hel natt siden han ble født! Det at jeg har sluttet å amme har nok gjort at han tar til seg mer kveldsmat feks, og er god og mett når han legger seg. Vi var opplagt inne i en dårlig sirkel.
    Og siden han endelig sover hele natten gjennom, så sover jo også jeg hele natten, og det er veldig rart, å endelig få tilgang til den dype søvnen, og ikke bare den lette der du hele natten ligger på åtta fordi du blir vekt hele tiden. Det må vel nærme seg to år siden jeg har sovet en hel natt med slik dyp søvn. Som følge av dette er jeg ikke så trøtt på ettermiddagene heller. Fryd og gammen, med andre ord!

    I begynnelsen gikk det i Biolamelk på flaske sikkert 5-6 ganger pr døgn, nå får han det kun til kvelds når han skal legge seg.

    Leggerutinene var neste ledd i problemløsning, han var mer vant til å skulle vogges i søvn eller puppes i søvn, siden han da altså ikke tar den smokken. Og etter ei litt hard uke så har jeg nå fått dette til, han aksepterer å legge seg i egen seng, og sovner etterhvert som jeg synger og stryker han over hånda. Det var mye lettere med de andre, jeg ga de bare smokk og bamse, sa nattinatt og det var det, men dette er i allefall bedre enn hvordan det var tidligere.
    Mor til gutt 02, jente 04, jente 08 og gutt 2010!

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Så bra
    Split -07

  13. #12

    Sv: Ammer fremdeles, gutten er 21 mnd...

    Du har vært kjempeflink!!
    Storebror april-2002
    Lillesøster mars-2005

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Dere som fremdeles ammer...
      Av snorkfrøken82 i forum 2009
      Svar: 8
      Siste melding: 10-09-2010, 19:17
    2. Er det noen som ammer fremdeles?
      Av Smula i forum Oktober
      Svar: 8
      Siste melding: 21-08-2010, 23:59
    3. Noen som ammer fremdeles?
      Av Tyttebær i forum 2007
      Svar: 21
      Siste melding: 26-08-2008, 20:14
    4. Hvem ammer fremdeles
      Av AnneK27 i forum Januar
      Svar: 29
      Siste melding: 18-10-2007, 11:57
    5. Noen som ammer fremdeles?
      Av Minon i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 20
      Siste melding: 05-07-2006, 23:47

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine