+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Spisevaner 2 år

  1. #1

    Spisevaner 2 år

    Jeg er skyldig i å fysisk mate barnet mitt for lenge da han aldri har spist bra når han spiser selv. Nå får han til å spise med gaffel og skje, men det blir mye gris og han blir fortvilet når han mister maten. Han kommer selv med tallerkenen og sier at vi skal hjelpe han... Og da kunne han til og med bare tatt bitene i hånden og inn i munnen. Men istedenfor å gjøre det selv så sier han stort sett mat meg. Har også lagt det til en vane at han får sitte foran tv og spise, i sin lille stol, og der sitter vi på gulvet og mater ham.. Når vi alle spiser samtidig sitter han med oss rundt bordet og er noe mer selvstendig, men det kan også skjære seg totalt slik at han ikke vil ha noe, ikke vil ha hjelp osv. Hvor unormal er situasjonen vi har fått oss opp i, og hva skal vi rett og slett gjøre? Han er to år.

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

    Sv: Spisevaner 2 år

    Jeg hadde begynt med å bryte vanen å spise fremfor tv´n. Der er det andre ting som fanger oppmerksomheten hans enn det å mestre å spise selv. Dette som alt annet er en ferdighet han må øver for å mestre og ved bordet er dere alle gode rollemodeller for hvordan man skal spise med skje og gaffel og han vil mest sannsynlig forsøke å herme deres atferd. Du sier jo også selv at han er mer selvstendig når dere alle spiser ved bordet

    Jeg tror ikke dette er vanskelig å bryte og jeg tror heller ikke dette er veldig uvanlig. Går han i barnehagen? I såfall kan kanskje de si noe om hvordan matsituasjonen fungerer der? spiser han godt med gaffel og skje der?

    Begynn med å sitte ved bordet å spise, hvis han ikke klarer å feste maten til gaffelen kan du eventuelt hjelpe han å feste maten til den men la han selv føre gaffelen og spise av den. Vis dere frem som gode rollemodeller og skap hygge og god tid rundt bordet så tror jeg det kommer av seg selv

    Lykke til!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

  4. #3

    Sv: Spisevaner 2 år

    Mitt beste tips er å la ham prøve og tål at det blir grisete en stund, det er en periode alle må gjennom. (Snart) Toåringen min veksler mellom å spise med gaffel/skje og å spise med fingrene, og noen dager blir det mye gris, andre dager lite. Han sulter ikke ihjel om han går glipp av et måltid eller to, så det beste er å ikke stresse med det. Toåringer forstår også mye mer enn de klarer å kommunisere selv, så fortell ham at han er stor gutt og store gutter blir ikke matet så fra nå av må han spise selv. Gi trøst og oppmuntring når han blir fortvilet, men ikke "overta" for ham.

  5. #4

    Sv: Spisevaner 2 år

    Høres logisk ut alt sammen- Vi må bare ta tak i det nå, fokusere på det. Tusen takk for svar!

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

    Sv: Spisevaner 2 år

    Jeg har, som deg, matet barna mine lenger enn det jeg føler er "vanlig". Først det siste halve året har 3-åringen spist selv, og fortsatt mater jeg ham innimellom. Dvs, han spiser selv til han blir ukonsentrert, også gir jeg ham resten. Sånn har det vært med alle mine, og 6 og 9 åringen spiser fint med kniv og gaffel selv nå altså. Så for vår del har det funket fint å vente til de greier å manøvrere gaffelen/skjea på en bra måte før de har fått spise selv..
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Mat og spisevaner
      Av rosebusk i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 4
      Siste melding: 20-02-2007, 11:44
    2. Spisevaner
      Av hondacrv i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 12
      Siste melding: 19-10-2006, 12:44
    3. Endring av spisevaner
      Av Tidl. bruker i forum Oktober
      Svar: 1
      Siste melding: 22-12-2005, 11:54
    4. Nye spisevaner på gang
      Av Electronica i forum Mai
      Svar: 4
      Siste melding: 30-07-2005, 20:34
    5. spisevaner...
      Av jeanett i forum Amming og flaske
      Svar: 4
      Siste melding: 30-10-2004, 21:46

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine