+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Stoppe melkeproduksjonen

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2012
    Meldinger
    23

    Stoppe melkeproduksjonen

    Hei.
    Jeg vil stoppe melkeproduksjonen min. Må pumpe meg fordi barnet mitt ikke vil ta puppen. Det er veldig mye jobb og jeg blir veldig sliten. Må opp om natta for både å mate og pumpe. Har en del melk og hvis jeg ikke pumper meg ganske ofte så tetter det seg og slik orker ikke jeg å ha det.

    Hvilke muligheter har man? Noen som har noen tips/råd?????

  2.  
  3. #2

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Dette kan du få piller som fikser, snakk med fastlegen din.

  4. #3
    Juniormedlem
    Rykte
    Gulli_70 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Nær Oslo
    Meldinger
    22

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Pillene kan gi bivirkninger, så det er ikke sikkert legen er så villig til å skrive ut resept. Hvis du er fast bestemt på å avslutte ammingen er det mulig å binde et sjal stramt rundt brystkassen i noen døgn (hele tiden!) for å ha et press som om det var melkespreng. Dette skal redusere melkeproduksjonen. Og så må du ikke pumpe så ofte. Ammehjelpen og helsestasjonen burde kunne veilede deg. Brystbetennelse er fryktelig vondt, så det vil du ikke ha.

  5. #4
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2012
    Meldinger
    23

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Er det farlige bivirkninger på pillene??

  6. #5
    Juniormedlem
    Rykte
    Gulli_70 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Nær Oslo
    Meldinger
    22

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Så langt jeg vet er det tre ulike preparat som er tilgjengelige:
    Dostinex
    Norprolac
    Parlodel
    Du kan jo lese pakningsvedleggene deres på nett (søk dem opp på www.felleskatalogen.no), alternativt Felleskatalogteksten hvis du ikke synes den blir for vanskelig med alle faguttrykkene som brukes der. Selv har jeg fått Parlodel og merket absolutt ikke noen bivirkninger. Men jeg har hørt at andre ikke har fått piller, som kunne ha trengt hjelp for å stoppe melkeproduksjonen. Hvis du er frisk i utgangspunktet med stabil psyke så er det godt mulig du får resept.
    f/d 2010 f 2011

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Jeg fikk resept på et likt preparat (husker ikke hva det het). Kan ikke huske at jeg fikk noen bivirkninger. Mener å huske at jeg ikke trengte å ta hele "kuren".
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    elmar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    2,170

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Jeg fikk parlodel for en del år siden, jeg ble utrolig dårlig av dem på mange måter.Er man langt nede så anbefaler jeg dem IKKE! I ettertid har overlege på sykehuset sagt at jeg aldri skulle hatt disse her (uten at jeg vil utdype mer på åpent forum)
    Hs/lege sa at de typene her har ganske lik virkning og evt bivirkninger er ganske like.

    Var med tungt hjerte at jeg måtte starte opp med parlodel igjen da jeg skulle avslutte amminga med minstemann.Var i samråd med hs og jeg hadde jevnlig kontakt.Rakk kun å ta noen få tabeletter før jeg "Heldigvis" fikk spysjuka. melkeproduksjonen stagnerte kraftig heldigvis. og nedtrapping med pumping i forkant hjalp mye på ,så jeg slapp å ta tabelettene igjen.

    Syns ikke å ta slike tabeletter er noen lettvindt løsning,bør overveies tungt,men et nyttig verktøy om det er eneste veien å gå.Snakk med lege om fordeler og ulemper,bivirkninger osv.Ingen reagerer likt.
    Lykke til. Uansett,Er ikke verd å sitte igjen med betennerlser,vonde bryst og slikt hilsen en amme/puppesliter



  9. #8

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Jeg fikk parlodel. Startet på de og pumpet litt om jeg fikk spreng.

  10. #9
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2012
    Meldinger
    23

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Tusen takk for svar. Da skal jeg få bestilt meg time til lege og så får vi se hva han sier. Håper virkelig at jeg kan få noe hjelp for blir veldig sliten av å ha det slik eg har det nå og det fører til at det ikke blir den tiden og gleden jeg ønsker å ha med barnet mitt og min kjæreste.

  11. #10
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2012
    Meldinger
    23

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Går det ann at man stopper melkeproduksjonen ved å trappe ned på pumpingen, mens man gradvis tilvenner barnet morsmelkerstatning eller er det bare tabletter som fungerer for å stoppe melkeproduksjonen helt????

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    elmar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    2,170

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Det fungerer det også,tar bare lengre tid som regel. Jeg full pumpa mm til størsten og da brukte jeg ikke melkestopp piller,kunn trappa ned ved pumping.

    Da jeg avslutta amminga med minstemann så pumpa jeg litt i begynnelsen og trappa ned litt slik før jeg begynte så vidt med de pillene.



  13. #12
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2012
    Meldinger
    23

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Hei. Var hos legen i dag og da snakka vi om at jeg ønsket å stoppe melkeproduksjonen, han sa bare at jeg skulle stoppe å pumpe meg og da ville melkeproduksjonen stoppe. Men hvis jeg gjør det tetter det seg ikke da eller blir betennelse tru??

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    elmar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    2,170

    Sv: Stoppe melkeproduksjonen

    Det kan gå fin fint det,kan jo håndmelke når du får det værste sprenget. Ta et skjerf e.l og knyt stramt rundt over brystene kan hjelpe på også.
    Jeg personlig hadde aldri gjort det slikt siden jeg vet hvor problematisk mine melkeganger kan være.x'antall betennelser,knuter osv.
    Lykke til



 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hvordan stoppe melkeproduksjonen?
      Av Sliten og lei i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 7
      Siste melding: 08-05-2009, 10:50
    2. Stoppe mensen!
      Av Scorpion i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 6
      Siste melding: 03-05-2009, 10:58
    3. Bör mannen min stoppe meg?
      Av islandsmamma i forum Barnevogner
      Svar: 10
      Siste melding: 27-04-2009, 22:00
    4. Hvordan stoppe melkeproduksjonen?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 14
      Siste melding: 21-08-2008, 21:22
    5. Tabletter til å stoppe melkeproduksjonen
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 9
      Siste melding: 19-10-2006, 20:16

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine