+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 4 av 4

Diskusjon: I disse lusetider.

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

    I disse lusetider.

    Hvordan takler dere det? Tingen er at venninna til 6 åringen min har fått lus. Dette fikk jeg da vite av moren etter at min 6 åring hadde vært der forrige dag. I går var vi på juletrefest også dem som jenta hadde fått lus til. Etter som jeg har forstått har de ikke brukt noe lus shampo bare lusekam til å fjerne lus. Hvor sikker er den lusfjerne måten?
    Jeg har sånn prevent spray jeg har sprayet mine i da disse to holder mye sammen. Stefaren der i huset er lege så jeg vet ikke helt om luse kam er nok når det gjelder bekjempelse av lus. Er visst ikke første gang hun jenta har hatt lus. Det er når hun er hos far sin at hun har dratt på seg disse luse greiene. Hvordan forholder dere til sånt? Kan jeg for eksempel kjøpe en luse shampo og bade meg og mine i det for sikkerhetsskyld? Eller holder det med prevent sprayen. Har sjekket hver kveld, men så langt har jeg ikke sett noe. Håper på gode tips.

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: I disse lusetider.

    Du skal ikke gi barna dine lusekur om de ikke har lus. Det har for det første ingen effekt og unødvendig bruk bidrar til at den økende resistensen vi opplever nå om dagen bare blir enda større så kurer ikke vil fungere fremover. Det er allerede lus i omløp som er resistente.

    Oppfør dere som vanlig, ha gjerne oppsatt hår på barn med langt hår og bruk gjerne den forebyggende sprayen Prevent. Dette er bare et barn som har lus, tenk de dere omgås som dere ikke veit at har det.... Snakk med ungene om å ikke låne børster og strikker osv, snakk om å ikke bytte luer eller leike mørtemann osv, men normaliser dette med lus, ikke overfør din frykt til ungene. Det kan ramme hvem som helst og det er vondt forden som rammes om de merker andres negative holdninger til det - det trenges ikke!

    Lusekam ene og alene er en tungvind og ofte langvarig metode som krever svært mye jobb. Jeg ser for meg dette som en ikke spesielt sikker eller god metode.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

    Sv: I disse lusetider.

    Takk for bra svar Berta. Ja nei vi oppfører oss som normalt. Jeg har bare sagt at de ikke må drive å kle seg ut og leke med håret eller gni hodene mot hverandre. Jeg er ikke redd lus. Vet at det er rimelig normalt. Men jeg tenker på andre som kanskje ikke vet at det er lus i omløp.

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

    Sv: I disse lusetider.

    Bare en liten kommentar om resistensutvikling: Det er to sorter lusemiddel.
    Det ene typen er et "insekstsmiddel" for lusen som kan føre til resistensutvikling.
    Den andre typen er naturbasert, og gjør at lusen kveles, og medfører ikke resistensutvikling.

    Ellers er jeg enig med Berta - jeg hadde heller ikke turt å stole på kun lusekamming..... I teorien skal det visst kunne gå an, med nøye kjemming daglig i en viss periode, men jeg hadde aldri turt å stole på det.
    Men det er noen som har god erfaring med sånn elektrisk lusekam - det kan ikke være det de bruker?

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Se på disse to 'a...
      Av silkepels i forum Mars
      Svar: 8
      Siste melding: 25-08-2008, 09:30
    2. Se på disse to!
      Av Multebær i forum Desember
      Svar: 17
      Siste melding: 18-02-2007, 20:58
    3. Se på disse....
      Av Irma i forum Tvillinger og trillinger
      Svar: 3
      Siste melding: 18-06-2005, 23:11

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine