+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Vallergan til jente på 20 mnd

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Evah sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    2,364

    Vallergan til jente på 20 mnd

    Minste jenta mi har slitt med øre-nese-hals problemer siden hun var 7 mnd. Vi var på kontroll hos poliklinikk på sykehuset før jul, da hadde hun både forstørret mandler og mye trykk i ørene. Hun er syk snart annehver uke, men de vil likevel ikke operere henne ennå siden hun er så liten (9,5 kg). De ville ha ny kontroll om 3 mnd (som er i slutten av februar). At de ikke vil ta mandlene er jo greit så tidlig, men hadde håpt på dren, det hjalp mye med storesøster (gutta måtte gå hele runden med polypper, mandler og dren, men de var større ved samme alder)...
    Pga dette har hun ikke sovet en natt igjennom siden hun var født. Når hun er frisk legger hun seg med en gang, og sover godt, jeg må opp "bare" 2-4 ggr pr natt, men det tar likevel på i lengden (spesielt fordi det er så kort i mellom sykdomsperiodene).
    Pga mandlene så spiser hun veldig dårlig, og vokser ikke, så jeg ser ikke for meg den helt store forskjellen til neste kontroll.
    Men nå denne helgen har vært grusom. Jeg føler så med henne (og meg selv som ikke sover..). Hun viser tydelig at hun vil hat mat/frukt etc, men når hun får det orker hun ikke likevel, de gangene hun har prøvd begynner hun og skrike og gir seg. Samtidig skriker hun mye, spesielt på natten.
    Gikk til legen med henne i dag, fortsatt mye væske i ørene og store mandler, men ingen infeksjon, så antibiotika er heller ikke noe alternativ.
    Så da fikk vi vallergan... Så hun kan sove godt, prøve å komme seg litt opp på til å kanskje ha det bedre på dagen. Det at hun både sover lite i perioder og ikke spiser gjør at hun bare er mer utsatt for flere virusinfeksjoner, en evig ond sirkel.. Men kjenner jeg er veldig skeptisk til vallergan, samtidig som jeg vil at hun skal ha det bra (og det har hun ikke på natten nå og paracet virker ikke) og at vi alle kan trenge litt søvn.
    Denne evige kampen om søvn går ut over jobben, både til meg og mannen
    Og ikke minst de eldre søskene, som aldri har foreldre med overskudd, eller mulighet til å ta de med på aktiviteter pga syk lillesøster.

    Noen som har erfaring med vallergan?
    Mikael 26/09-03
    Niklas 02/12-04
    Helena 30/04-08
    Emmeli 16/05-11

  2.  
  3. #2

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Jeg har brukt Vallergan selv en periode, og jeg fikk en helt vannvittig hangover. Følte meg dopet dagen etterpå. Jeg hadde ikke gitt det til et barn.

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Vallergan er for det første frarådet til barn under 2 år. For det andre sier også retningslinjene at man skal ha prøvd det meste av andre tiltak først og at man under medisineringen også skal gjøre adferdsterapeutiske tiltak under medisineringen.

    Vi har hatt (har) tre barn som ingen av de har vært sovebarn. Med vårt første barn var vi feks oppe 100 ganger på en natt på det neste verste (10 runder per natt hvor han stod opp minst 10 ganger per runde igjen). Da han var tre år fikk vi endelig skikkelig hjelp av www.midtimellom.no og fikk oppfølging av de i et år. Da han var fire år innså alle eksperter at vi hadde kommet langt, men siste rest måtte vi ha medisinsk hjelp og bruker Vallergan for å gi kroppen hans den søvnrytmen han trengte. Det tok over en mnd før kroppen hans snudde, og han brukte en mnd på nedtrapping igjen - totalt 3 mnd sammenhengende på Vallergan. Men, da var han fire år gammel og vi hadde virkelig forsøkt alt. Fra han var født hadde han knapt sovet mer enn to timer sammenhengende og å være våken 10 runder per natt var helt normalt. Sov han to netter sammenhengende på en natt, var det kryss i taket! De to neste sov heller ikke godt, men de begynte å knekke koden da de var ca 1,5 år gamle og kunne da en og annen gang sove 4-5 timer av gangen og en sjelden gang natta gjennom.

    Vi fikk også resepter på Vallergan kasta etter oss lenge før han ble to år gammel. Vi gikk til både helsesøster, fastlege og barnelege, men den triste sannheten er at de fleste av disse har null peiling på søvnproblemer og barn.

    Vi forsøkte Vallergan på han tidligere også, og jeg hadde ikke gjort det i dag etter alt jeg veit om Vallergan og virkning. I tillegg løste det ingen problemer for hverken han eller oss, dere må ta problemet ved roten! Det er også rapportert tilfeller av spedbarnsdød hvor man lurer på om Vallergan kan ha vært noe av årsaken (bla derav aldersgrensa)

    Dere kan får hjelp hos feks Sovekarin eller Midtimellom og begge tilbyr telefonkonsultasjoner.

    Jeg skjønner godt dette er både frustrerende og fristende, men hvorfor gå imot anbefalingene og tror du dette løser noe for dere?

  5. #4
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Evah sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    2,364

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Vi har ikke sovevansker. Hun har gode rutiner, som alltid har fungert, problemet er at hun har vondt og får ikke sove pga det. Paracet hjelper ikke... Det var vel for at hun og også vi skulle få et lite pusterom i alt for mye sykdom som medfører nattevåk..

    Og angående hangover; det gjelder helst til eldre de er. For barn så går det mye raskere ut av kroppen, og dermed slipper de den har jeg lest.
    Mikael 26/09-03
    Niklas 02/12-04
    Helena 30/04-08
    Emmeli 16/05-11

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Sitat Opprinnelig postet av Evah Vis post
    Vi har ikke sovevansker. Hun har gode rutiner, som alltid har fungert, problemet er at hun har vondt og får ikke sove pga det. Paracet hjelper ikke... Det var vel for at hun og også vi skulle få et lite pusterom i alt for mye sykdom som medfører nattevåk..

    Og angående hangover; det gjelder helst til eldre de er. For barn så går det mye raskere ut av kroppen, og dermed slipper de den har jeg lest.
    Du har lest at hangover helst gjelder til eldre de er. Det er ikke min erfaring og heller ikke mine erfaring gjennom min aktivitet på søvn-delen av forumet her. Det er ikke så lett å måle hangover på de minste barna, men allikevel har dette vært et hyppig tema her inne når Vallergan har vært et tema på småbarn.

    Jeg hadde uansett ikke gitt det pga smerter og vondt, hovedsaklig pga den lave alderen hennes.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Evah sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    2,364

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Etter å ha lest mye frem og tilbake, så følte jeg at det ble et valg mellom to onder, og valgte det som jeg håper er det beste for snuppa. Hun fikk 1 ml før leggetid, hun ble fort trøtt og sov 12,5 t. Nå er hun i fin form, leker på gulvet og spiser frokostblanding fra en kopp.
    Om det var det beste for mora er jeg usikker på, har våknet mange ganger å sjekket at hun har det bra, og tenkt at jeg heller burde ta nattevåket... Men i dag tenker jeg at det var nok best for snuppa å få sovet godt.
    Mikael 26/09-03
    Niklas 02/12-04
    Helena 30/04-08
    Emmeli 16/05-11

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Vi hadde også ei som slet med ørevondt og til tider kraftige og langvarige betennelser. Hun er født med ganespalte og fikk dren første gangen uka etter at hun fylte 1 år. Siden har det blitt tre runder til med dren.
    Hun sov dårlig pga dette og fikk vel vallergan når hun var ca 2 år. Til oss hjalp det dessverre ikke så vi prøvde kun noen få dager. Så fikk hun melatonin tabletter rundt ca 3 år. Det hjalp heller ikke.

    Vi fikk og smertestillende på resept til barn , paralgin minor. Så du kan jo be om å få noe slikt, hjalp ihvertfall mye bedre hos oss enn vanlig paracet.

    Dessverre så hadde hun søvnproblemer fram til ca skolestart. Da hadde det meste av plager med infeksjoner gitt seg, så virker nesten som det hadde stor sammenheng her i huset.

    Håper vallergan hjelper dere og at dere alle får litt mere nattesøvn , at matlysten øker og at dere kan få satt inn dren snart.

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Vi fikk det til datteren vår av fastlegen da hun var rundt et år. Det begynner å bli en stund siden så jeg husker ikke helt detaljene, men jeg husker at mor og barn var utslitte av å ikke sove om natten.

    Vi skulle egentlig gi henne det i 14 dager mener jeg å huske (eller var det 7 dager?), men vi ga oss etter 3 dager. Jeg merket at virkningen avtok i takt med at dosen skulle reduseres. Dessuten hadde jeg ikke samvittighet til mer. Vi fikk noen rolige netter, men det hjalp ikke på lang sikt.

    Nå er hun 4 1/2 år og jeg kan telle på en hånd de nettene jeg får sove uforstyrret.......
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Jeg hadde ikke gitt Vallergan, da hadde jeg heller mast mere om å få gjort noe med selve problemet for søvnproblemene.
    Vallergan gir hangover også til unger. Jeg driver å skriver oppgave om barn og søvnproblemer og Vallergan ser ut til å være ganske særnorsk. Det er Norge som forskriver mest Vallergan til små barn. Dette er allergi medisin og skal ikke brukes til små barn. Ett annet middel som er omdiskutert er Melatonin. Dette gis også til barn. Men her vet man ikke langtidseffektene av dette. Derfor er det jo litt rart at man forskriver også det til barn i Norge.
    Jeg har 2 barn. Begge var urolige om natta. Ingen har hatt ørebetennelse eller noe annet. Jeg sov ikke en hel natt på 4 år. Det har satt sine spor på kroppen, men jeg ville aldri ha prøvd å dope ungene til søvn. Nå er ungene 4 og 6 år, men det er fortsatt avbrutt søvn fra tid til annen. Det er jo litt slik da når man har barn at man må regne med våken netter i lang tid. Jeg leste en artikkel her om dagen om en gutt på 10 år som aldri sov. Han sov ikke en hel natt på 10 år... tenk på hva den mora har gått igjennom. De forsøkte melatonin og gutten fikk søvnen tilbake. Jeg skal verken mene for eller i mot melatonin. Men det selges som kosttilskudd i USA. Men her er det uregistrert preparat. Mange barn på ADHD medisiner bruker melatonin fordi det ikke er vanedannende og ADHD medisiner gir søvnproblemer som bivirkning.
    Skjønner at dette er slitsomt for dere, jeg hadde nok mast mer til legen om å få gjort noe med øreproblemene for å få til en bedre søvn.

  11. #10

    Sv: Vallergan til jente på 20 mnd

    Dakar lille.. Får helt vondt inni meg.. Så lyst på noe godt å spise men så går det ikke Jeg ville også mast mer på legene om å få gjort noe med problemet. Håper vektoppgangen går litt raskere enn du frykter, og at legene da får litt mer fortgang på sakene så du slipper å ta flere valg med vallergan fremover..
    2012
    2013

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Ang vallergan
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 16
      Siste melding: 28-11-2008, 12:15
    2. vallergan?
      Av pusa82 i forum Søvn
      Svar: 0
      Siste melding: 08-06-2006, 09:52
    3. Vallergan
      Av Blueberry i forum Søvn
      Svar: 10
      Siste melding: 10-04-2005, 08:45
    4. Vallergan til de under 2 år
      Av Hestehoven i forum Søvn
      Svar: 23
      Siste melding: 19-02-2005, 03:44
    5. Vallergan.........
      Av heje i forum Søvn
      Svar: 10
      Siste melding: 28-10-2004, 18:25

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine