+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Dagpenger - vikariat

  1. #1
    Uregistrert
    Gjest

    Dagpenger - vikariat

    Jeg er arbeidsledig og får dagpenger. Fikk i dag tilbud om et vikariat i 60%-stilling og må svare i morra om jeg vil ha det. Lurer veldig på om jeg vil fortsette å få dagpenger for de 40% jeg mangler på full stilling. Jeg klarer meg ikke bare på en 60%-stilling, så dette må jeg finne ut av fort.

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

    Sv: Dagpenger - vikariat

    Hei, du vil miste retten til dagpenger dersom du mottar vikariatet. Men som mottager av dagpenger kan du ikke takke nei til arbeid.
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cinaen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Øvre Romerike
    Meldinger
    1,863

    Sv: Dagpenger - vikariat

    Det stemmer ikke helt, når man går på dagpenger leverer du inn meldekort hver 14 dag. Bare skriv det du jobber, som regel er 3 dager pr uke i en 60% og så for du dagpenger for det resterende du ikke jobber. Regner med du hadde 100% jobb tidligere?
    Jeg kunne gjøre dette, når jeg fikk dagpenger en gang. Nav sier i fra, når du ikke har rett på mere dagpenger. Men selvfølgelig kan du ikke jobbe 60% evig og få dagpenger. Så hvis du er ute etter 100%, er det lurt å søke mens du har vikariaten. Hør med nav, hvordan du skal gjøre det....
    Storesøster 12.11.95
    Mellombror 07.04.04
    Lillesøster 16.11.05

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mymlen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Moelv
    Meldinger
    1,311

    Sv: Dagpenger - vikariat

    Jobber du mer enn 50 % blir det ikke utbetalt dagpenger for det meldekortet. Etter ett visst antall meldekort med mer enn 50 % arbeid, blir dagpengesaken stanset. Du kan i løpet av 52 uker søke om gjennopptak, og bruker ikke opp dine 52/102 uker med dagpenger mens du jobber. Dagpenger er 64 % av tidligere inntekt, så å jobbe 60 % med full lønn er omtrent like mye som 100 %dagpenger.
    Sitat Opprinnelig postet av Pipling
    Mymlen har som vanlig helt rett!!
    Mymlen
    Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

    Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
    Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen

  6. #5
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Dagpenger - vikariat

    Sitat Opprinnelig postet av guttem@mm@ Vis post
    Hei, du vil miste retten til dagpenger dersom du mottar vikariatet. Men som mottager av dagpenger kan du ikke takke nei til arbeid.
    Takk, ja, jeg fant ut at dersom jeg jobber 50% eller mer vil dagpengene falle bort. (Synes dette er en litt merkelig ordning, dette gjør jo faktisk at det ikke lønner seg for mange av oss som er arbeidsledige, uforskyldt, fra en 100%-stilling å ta på oss deltidsjobber inntil vi finner ny fulltidsjobb.)

    Jeg tror ingen i Nav-systemet er så hjerteråe at de vil kreve at en arbeidsledig med forsørgeransvar for flere barn skal ta en jobb som medfører at jeg går ytterligere ned i inntekt enn det dagpengene gir meg. Det vil bare forflytte problemet i Nav-systemet, for da vil vi faktisk trenge sosialhjelp.

    Mymlen, det du skriver stemmer jo bare dersom du mottar samme lønn i begge jobber. Jeg hadde en greit betalt 100%-jobb, 60%-jobben er dårlig betalt og ligger dessverre flere tusenlapper under dagpengene mine. I tillegg, hvis jeg tar den, vil jeg få betydelig økning i bensin- og parkeringsutgifter.

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

    Sv: Dagpenger - vikariat

    Jeg har opplevd at NAV-systemet kan være ganske hjerterått jo, uten å gå inn i privat situasjon. Håper det ordner seg for deg!

    Uansett vil NAV alltid tenke at noe arbeid er bedre enn ikke noe, rett og slett fordi man får en fot innenfor og dermed kan øke stillingssatsen sin på sikt. Å gå arbeidsledig er aldri positivt på sikt, hverken sosialt, økonomisk eller i forhold til cv for fremtiden.

    NAV kan også kreve at man flytter for å motta arbeid. Det skal ikke kjempe mye til for at de _kan_ stoppe dagpenger for deg så jeg anbefaler deg å be om et møte.
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Oppsigelsestid i vikariat?
      Av <Karma> i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 2
      Siste melding: 06-01-2010, 19:30
    2. Dagpenger etter endt vikariat??
      Av ashild i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 1
      Siste melding: 03-12-2007, 22:46
    3. Vikariat og svangerskap
      Av Dani i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 5
      Siste melding: 03-08-2007, 14:32
    4. Vikariat og sånt...
      Av Minamor i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 3
      Siste melding: 11-04-2007, 21:02
    5. 1 års vikariat, fødselspermisjon og påfølgende dagpenger...
      Av Pelleline i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 2
      Siste melding: 11-10-2006, 20:27

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine