+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kengumamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Setermoen
    Meldinger
    1,181

    hm Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Leker med tanken på å åpne en klesforrestning her oppe i og med at utvalget ikke er særlig stort.. Har ikke så mye erfaring og bakgunn så jeg lurte på om noen har noen tips og erfaringer å komme med? Har du startet egen butikk? Hvordan startet du? Lønner det seg å satse på en kjede?

    Takker for alle svar
    Emine født 18.06.08



  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Reppis sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    4,042

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Jeg har ikke startet noe eget, men jobber i en familiebedrift.. Så vet litt om det å ha /starte noe eget! Familien min har 2 sportsbutikker, og skobutikker...

    Det første du må gjøre er å starte et aksjeselskap.. (om du ønsker et AS da...) Da må du ha aksjekapital... En god del penger......

    Det å være i en kjede har vel både ulepmer og fordeler. Men mest fordeler vil jeg tro! Du må sikkert betale en slags kjedeavgift, markedsføringsavgift ol...
    Men en fordel er vel at du vil få bedre innkjøpspriser og bedre avtaler om du er med i en kjede.

    Kan være lurt å høre litt rundtom med forskjellige kjeder, enkelte setter en del krav!!

    Det trenger å bli så mye lønn til å begynne med... En sier at en må prøve i 2 år for å se om det vil gå irundt eller ikke... Og du blir jo nødt til å være der hele tiden... nesten iallefall... Det krever veldig mye av en selv! En må selv STÅ PÅ om det skal gå! (Føler til tider at jeg bor nede på butikken!! ) Men morro og spennende er det!!!

    Vet ikke hva mere jeg skal føye til jeg! Send meg gjerne en PM om det er noe du lurer på !

    Lykke til!!
    Sist endret av Reppis; 18-05-2006 kl 22:19
    Storesøster 24.04.05
    Lillebror 20.02.07
    08.08.09

  4. #3
    leona
    Gjest

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Gir deg noen linker;

    et annet forum der du kan poste dette spørsmålet

    www.grunderforum.net

    og ellers for gode tips og råd:

    www.grunder.no
    www.risanger.no
    www.proff.no
    www.etablerer.no
    www.firma.no
    www.innovasjon.no
    www.innovasjonnorge.no
    www.brreg.no
    www.spor-oss.no/

    Ellers kan jeg si: velg først selskapsform, her kan du velge mellom AS, ANS og enkeltmannsforetak eller NUF. Selskapsformene har ulik grad av personlig ansvar i tilfelle konkurs. Ved AS har du intet personlig ansvar, bedriften har 100% ansvar, og er den mest brukte selskapsformen. Her må du ha 100 000 i aksjekapital, dette er bedriftens lommepenger, når aksjekursen er innbetalt, kan du bruke disse pengene til feks innkjøp fra leverandører. Det er et høyt beløp, men du trenger vel uansett en del kapital for første innkjøp? Ingen leverandører gir kreditt til nytt firma, så pengene må du ha på forhånd. Har du en god forretningsplan å levere banken, kanskje de kan hjelpe deg? Er du kvinne og skal starte bedrift kan du sjekke innovasjon norge, kanskje det er penger å søke på der? Et NUF krever bare 5000 i aksjekapital, og her slipper du revisorplikten, men jeg har selv hatt et slikt firma og mitt råd er: glem det! Alt er enkelt i begynnelsen, men mange useriøse har spekulert i hullene lovverket gir denne selskapformen, derfor har kredittinstitusjonene ingen tillitt til slike firma, alle blir skjært over samme kam.

    Håper du får noen gode råd her eller via noen av linkene mine.

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kengumamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Setermoen
    Meldinger
    1,181

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Tusen takk for mye nyttig info Leona!

    Jeg lurer på om hvordan man kan starte franchise av en allerde eksisterende butikk-kjede som f.eks H&M. Noen som har noen erfaringer å dele med meg?
    Emine født 18.06.08



  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Vet ikke hvordan det er med klesforretninger og franchise, men jeg vet at Thorn krever 350000 i innskudd fra franchisetakere, og jeg vet og at det er veldig vanskelig å få lån til franchise via bank såfremt du ikke har en del av pengene som egenkapital. Evt. et hus du kan sette som pant, de godtar heller ikke kausjonister for beløpet.

    Forøvrig anbefaler jeg www.etablerer.no som er nevnt over her. Der finner man råd og tips, og kan sette opp gode budsjetter.

  7. #6
    leona
    Gjest

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)


  8. #7
    tyren11
    Gjest

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Her kan du også få noen tips:

    http://bedin.no/

  9. #8

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Hei! Her finner du bedrifter til bedrifter til salgs og franchisemuligheter:

    www.bedriftsplassen.no

  10. #9

    Sv: Å starte noe "selv" (klesbutikk)

    Interessante prosjekter og takk for linkene! Har prøvd etablerer.no forbi - okay. Som Franchisetaker portal skarp!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine