+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

  1. #1

    Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Er ikke aktiv her inne, men skriver nå i ren desperasjon.
    Har en datter på snart 1 år. Hun våkner mellom 3-10 ganger per natt. Hun har aldri sovet natten gjennom. Jeg kan leve med en oppvåkning eller to, men når det blir såpass mange oppvåkninger blir vi rett og slett utslitte. Det tærer på humøret og hun vekker i tillegg storebroren som også blir sliten. Jeg regner med problemet ikke er unikt, men det er faktisk helt grusomt å ha så lite overskudd.

    Hun er ei frisk og blid jente som får masse nærhet og kjærlighet. Hun spiser og vokser godt. Tenner har jeg utelukket siden hun er slik uansett om det er tenner på gang eller ikke. Har ikke inntrykk av at hun har vondt noe sted. Jenta er hjemme med meg enda. Om natten sover hun i sprinkelseng på vårt soverom og nattpuppen har vi sluttet med.
    Hverken mannen eller jeg er tilhenger av skrikekurer, men vi er heller ikke tilhengere av å la søvnproblemene gå utover både forhold og dagsformen til sønnen vår.

    Når hun våkner om natten står hun i senga og gråter. Hun skriker ikke i søvne, hun er våken. Som regel hjelper det å legge henne ned igjen. Men når dette gjentas opptil 10 ganger pr natt synes jeg det blir litt mye.
    Hun alltid vært veldig mammajente og trenger mye nærhet. Det er mulig det er derfor hun våkner, men hun får masse oppmerksomhet og kos gjennom hele dagen.

    Jeg er ikke ute etter diskusjon som handler om for/mot skrikekur (ser mange diskusjoner ender opp som det).
    Blir veldig glad for praktiske og mentale tips og erfaringer.

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Hjelper det å f.eks sette sengen helt inntil din og stikke hånden inn til henne?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  4. #3
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Hvis det er kos fra deg hun vil ha, kan det kanskje hjelpe å legge en brukt t-skjorte oppi senga som koseklut. Da kjenner hun din lukt når hun våkner, og roer seg kanskje fortere. Det hjalp med min jente da hun var ca 1 år

  5. #4
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    valkyrien sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Birkenes
    Meldinger
    320

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Kan det være at hun rett og slett skulle vært lagt på eget rom? Guttungen her sov mye bedre etter at han fikk eget rom nemlig

  6. #5

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Ariadne: Det med å stikke hånden inn har jeg prøvd og det fungerer ofte de gangene hun ikke står i senga. Men jeg våkner jo uansett av henne da...

    Valkyrien Ja, dette er helt klart noe vi vurderer. Sitter bare litt langt inne siden jeg ser for meg at jeg må opp og fly ørten ganger per natt. Men hun kan uansett ikke ligge inne hos oss hele livet

    Har snakket med HS og hun foreslo en "lett" skrikekur hvor vi så til henne ofte men ikke hjelper henne med å legge seg ned i sengen :-( :-( Hun er nemlig også vanskelig å legge om kvelden. HS mente visst at nøkkelen til problemet var at hun måtte lære at hun må legge seg ned selv (å legge seg ned fra stående, ikke gå og legge seg selv selvfølgelig ;-) ). Og etter hvert når hun la seg uten dikkedarier på kvelden og sovnet selv, ville hun også våkne mindre om natta. Søvnassosiasjon kanskje dette da. Huff, vet ikke jeg, hun skriker jo uansett liksom så er faktisk fristet til å prøve. Tanken har egentlig aldri streifet meg, men det er nok fordi førstemann alltid har vært enkel om natten, vi har både samsovet og ikke samsovet, klippet gresset og brukt sirkelsag utenfor vinduet hans. Han sover som en stein uansett Han lå i sengen sin og pludret litt for seg selv, evt. tumlet rundt et par minutter uten skriking før han sovnet. Jeg vet jeg ikke skal sammenligne, for jenta vår er verdens beste, men jeg synes det er så fælt at hun nesten alltid skal skrike når hun skal legge seg, og jeg vet jeg legger henne til rett tid (hvis vi kjører bil på leggetidspunktet sovner hun nemlig på et blunk). Men nei, dette skulle ikke være en slik skrike/ ikke-skrikedebatt. Legger jo opp til det selv ;-) Hun sover i hvert fall nå. Våkner vel om et par-tre timer for å kjøre nattens show tenker jeg ;-)

    Takk for tips i hvert fall, tar gjerne i mot flere.

  7. #6

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Oppdatering herfra: Løsningen ble å legge genseren min (en jeg hadde brukt noen dager) oppi sammen med henne.
    Nå sovner hun nesten med en gang hver kveld. Hun sover også som en stein om natta med nesa godt inne i mammas genser

  8. #7
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Mange nattlige oppvåkninger hos jente 1 år

    Så bra dere fant løsningen! Lykke til videre

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Bleieslutt og nattlige uhell
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 0
      Siste melding: 25-05-2010, 10:14
    2. Svar: 7
      Siste melding: 23-11-2008, 15:02
    3. Oppvåkninger om natten
      Av Lubelillen i forum November
      Svar: 8
      Siste melding: 15-05-2008, 22:58

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine