+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 4 av 4

Diskusjon: Folkeregistrert adresse ved delt omsorg

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ferskenbeinet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,635

Folkeregistrert adresse ved delt omsorg

Jeg og min eks mann har to barn. Til nå har den ene hatt folkeregistrert adresse hos meg og den andre hos faren. Vi har 50/50 omsorg.

Vi søkte om fri skoleskyss de ukene barna er hos meg, barnet som er folkeregistrert hos faren fikk dette innvilget, mens det andre barnet ikke fikk siden dette ikke blir den nærmeste skolen til folkeregistrert adresse.

Jeg vurderer nå om begge skal ha folkeregistrert på hans adresse slik at de begge får fri skoleskyss? Men så er spørsmålet mitt, hva har egentlig den folkeregistrerte adressen å si? Altså vil den ha noe å si på skatt, barnetrygd evt. andre ting?

Takk for alle svar!
    Klem fra Ferskenbeinet
    juni 04 og juni 06

2.  

Sv: Folkeregistrert adresse ved delt omsorg

Den som har barna folkeregistrert på seg er den som har hovedomsorgen. Det er den som får barnetrygd, særfradrag på skatten osv. Dersom du og eks-mannen din samarbeider godt kan dere jo gjøre det slik og så kan han betale den ene barnetrygden og halve særfradraget (om dere tjener ca likt) han får til deg som barnebidrag.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathrine* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,397

Det iMum skriver er ikke korrekt, hvertfall ikke i mitt tilfelle. Mine barn har folkeregistrert adresse hos pappaen (han bor i skolekretsen). Mine barn får likevel gratis skoleskyss til og fra meg den uken de er her. Vi deler på særfradraget, har fått halvannen barnetrygd hver (inntil jeg ble samboer med ny mann). Da vi gikk fra hverandre skrev vi en avtale oss i mellom hvor vi signerte på at vi hadde barna 50/50 og det har aldri vært noe problem å bruke dette som et juridisk dokument. I tillegg har vi (nå i høst), fått det rettslig dokumentert at vi har delt omsorg.
    Klem fra Cathrine, Prinsen født november 2003, Prinsessen født november 2004
    Har verdens beste kjæreste og er bonusmamma til to gutter på 12 og 16

Sitat Opprinnelig postet av Cathrine* Vis post
    Det iMum skriver er ikke korrekt, hvertfall ikke i mitt tilfelle. Mine barn har folkeregistrert adresse hos pappaen (han bor i skolekretsen). Mine barn får likevel gratis skoleskyss til og fra meg den uken de er her. Vi deler på særfradraget, har fått halvannen barnetrygd hver (inntil jeg ble samboer med ny mann). Da vi gikk fra hverandre skrev vi en avtale oss i mellom hvor vi signerte på at vi hadde barna 50/50 og det har aldri vært noe problem å bruke dette som et juridisk dokument. I tillegg har vi (nå i høst), fått det rettslig dokumentert at vi har delt omsorg.
    Ja, du har helt rett. Jeg burde skrevet i mitt innlegg at det er slik, med mindre man har en skriftlig avtale man legger frem for NAV, slik dere har.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Delt omsorg....
      Av Idril i forum Aleneforeldre
      Svar: 9
      Siste melding: 25-06-2007, 18:23
    2. delt omsorg?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 7
      Siste melding: 21-09-2006, 08:24
    3. Må man ha ha folkeregistrert adresse i leiligheten for å selge skattefritt?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 4
      Siste melding: 10-08-2006, 13:51
    4. Delt omsorg
      Av tidligere bruker i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 3
      Siste melding: 22-02-2004, 23:45
    5. Delt omsorg.
      Av mikki i forum Aleneforeldre
      Svar: 8
      Siste melding: 04-01-2004, 20:49

Sosiale Bokmerker