+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: Barns rett til å bli hørt?

Barns rett til å bli hørt?

Heisann!

Er det noen der ute som vet i hvor stor grad barn blir hørt når det gjelder barnefordelingssaker? Har en jente som fyller 13 år i november som ønsker mer tid hos meg, men far er motvillig?

Kommunikasjonen mellom meg og far er så som så, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal områ meg.

Noen som har erfaringer med dette?

2.  
    Uregistrert
    Gjest

Sv: Barns rett til å bli hørt?

Sitat Opprinnelig postet av IngerHansen Vis post
    Heisann!

Er det noen der ute som vet i hvor stor grad barn blir hørt når det gjelder barnefordelingssaker? Har en jente som fyller 13 år i november som ønsker mer tid hos meg, men far er motvillig?

Kommunikasjonen mellom meg og far er så som så, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal områ meg.

Noen som har erfaringer med dette?
    Jeg mener å ha hørt at barnet skal høres i barnefordelingssaker fra det er 12 år.
    har ingen erfaring med dette selv.

Uregistrert
    Gjest

Sv: Barns rett til å bli hørt?

Hei

I henhold til barnekonvensjonen artikkel 12 finnes det ingen nedre aldersgrense for når barnet har rett til å bli hørt. Barnelova har derimot angitt noen aldersgrenser som retningsgivende, og slår du opp i barnelova § 31 finner du at når barnet har blitt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener.

Med mindre ikke far går frivillig med på det, må du nok gjennom en rettssak for å eventuelt få gjennomslag ditt og din datters ønske om mer tid med deg. Selv om retten med overveiende sannsynlighet vil legge stor vekt på din datters alder og ønsker, har du allikevel ingen garanti for utfallet av saken. Din datter er også en jente i en svært viktig fase av livet, og sannsynligvis vil det bli lagt vekt på at hun har et behov for å snakke med sin mamma om personlige ting. Er det vanskelig for henne å snakke med far om slike ting, har du enda et stort pluss.

Hvordan ordning har dere nå? Bor Barnet fast hos deg eller far, eller har dere delt omsorg? Uansett ønsker jeg deg lykke til.

Elisabeth

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Hvordan er reglene? Barns sykdom rett etter egen sykemelding??
      Av Tuppesjura i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 4
      Siste melding: 17-09-2009, 17:33
    2. Hørt noe?
      Av vriomsmurf i forum Juli
      Svar: 1
      Siste melding: 10-10-2005, 11:36
    3. 2-barns mor.....
      Av Morskjærlighet i forum Oktober
      Svar: 5
      Siste melding: 13-06-2005, 12:45
    4. da er jeg 2-barns mor!!!