Tulla mi på 10 mnd har så veldig treg mage, så jeg skal koke opp svisker til å ha i grøten hennes tenkte jeg. Men hvor lenge skal man koke sviskene?
Tulla mi på 10 mnd har så veldig treg mage, så jeg skal koke opp svisker til å ha i grøten hennes tenkte jeg. Men hvor lenge skal man koke sviskene?
Storesøster -04
Lillebror -07
Slik lager jeg sviskepure;
1 pose steinfrie svisker
Vann som dekker sviskene godt
Kok opp, og la det koke til det er nesten en grøt, fyll evt på med mere vann etterhvert...
Ad sviskene; Vær obs på at stenfrie svisker ikke er garantert steinfrie, så klipp dem enten i to før du har dem i kasserollen, eller bruk en skje og press "grøten" gjennom et dørslag/tesil etterpå. Så er du sikker på at du får vekk alle stenrester. Jeg bruker å mose "grøten" litt ekstra meg stavmikser før jeg presser den gjennom en sil. Tynn evt ut med vann dersom du synes det blir tykt. Nydelig som smakstilsetning i grøt, som dessert, eller til og med som pålegg til skive.
Hvis ungen tåler melk,hadde jeg gitt Biola med svisker,veldig bra!!!!!!!!!
Du får jo også kjøpt ferdig sviskesaft beregnet på barn. Maltekstrakt virker jo også fint.....
Har prøvd sviskesaft på glass fra butikken, men det hjalp ikke. Malt får hun allerede i mme si, og i grøten. Har hørt at svisker man koker opp selv funker bedre på magen.Opprinnelig postet av Hei
Storesøster -04
Lillebror -07
Den sviskepuréen jeg har prøvd her ble for sterk kost for Gullgutten. Tok ei teskje på morgenen og ei på kvelden. Hvilket resulterte i rask og løs bæsjebleie. Men vi bruker lite malt også. En liten tupp i flaska (200ml). Ikke alle flaskene en gang.
Nå har jeg sviskesaft (kokte sviskene i masse vann) som vi skal prøve i stedet. Er så lei maltklinet.
Det som er så dumt med sviskepuréen på kjøpeglass er at hele glasset holder i 2 dager. Selv jeg vil jo få sprutmage av å spise et halvt glass om dagen...
Gullgutten 5 årLille 4 år
Sosiale Bokmerker